Željezničari s gubicima i 80%, a ne mogu dobiti potpore Vlade

Autor: Darko Bičak , 06. svibanj 2020. u 22:00
Društva bi se već u svibnju mogla naći u situaciji da ne mogu isplatiti plaće, niti namiriti druge obveze/Patrik Macek/PIXSELL

Zbog zabrane rada stvorili su minuse i u poziciji su kao svi kojima je odobrena mjera potpore očuvanja radnih mjesta, kažu u sindikatu.

I dok su hitne i općeprihvaćene mjere Vlade kroz mjeru Potpore za očuvanje radnih mjesta u djelatnostima pogođenima Covidom-19, barem za koji mjesec, spasile gotovo čitavi realni sektor u Hrvatskoj, pojavio se problem što s tvrtkama koje djeluju na tržištu, ali su u javnom vlasništvu.

Takav slučaj je s nekoliko tvrtki za održavanje željezničke infrastrukture, koje su nastale raspadom nekadašnjeg objedinjenog sustava Hrvatskih željeznica i danas su u suvlasništvu većih ustrojbenih jedinica HŽ-a – HŽ Putničkog prijevoza, HŽ Infrastrukture i HŽ Carga, a koji su, pak, svi u vlasništvu države.

Radi se konkretno o tvrtkama Tehnički servisi željezničkih vozila (TSŽV), Održavanje vagona (OV) i Pružne građevine (PG), koje sve zajedno imaju oko 2500 stalno zaposlenih radnika.

Šteta i za privatni sektor

Iz Sindikata hrvatskih željezničara (SŽH) upozoravaju da su zbog proglašenja pandemije i uvođenja epidemioloških mjera u ožujku i travnju ovim tvrtkama drastično pali prihodi: Tehnički servisi željezničkih vozila u travnju su pali za 80 posto, Održavanje vagona za 54 posto, a Pružne građevine su u travnju imale 40 posto manji prihod.

Istodobno im je Hrvatski zavod za zapošljavanje (HZZ), preko kojeg se ove Vladine mjere operacionaliziraju, dao negativnu ocjenu za korištenje mjere Potpore za očuvanje radnih mjesta.

Ivan Forgač, predsjednik SŽH-a, ističe da navedeni razlog negativne ocjene HZZ-a činjenično ne stoji jer predmetnim društvima nisu osnivači niti RH, niti županije, niti jedinice lokalne samouprave, niti imaju u tim društvima vlasničke udjele.

2500

zaposlenih imaju tvrtke Tehnički servisi željezničkih vozila (TSŽV), Održavanje vagona (OV) i Pružne građevine (PG)

“Društva nisu korisnici državnog proračuna niti izvanproračunski korisnici, a prihode ostvaruju isključivo izvršavanjem, fakturiranjem i naplatom ugovornih obveza prema naručiteljima. Društva ne mogu ni na koji drugi način pokriti gubitke ostvarene zbog uvođenja epidemioloških mjera od Kriznog stožera, nalaze se u jednakoj poziciji kao ostali poduzetnici kojima je mjera odobrena.

Njihova vladajuća društva HŽ Putnički prijevoz, HŽ Cargo i HŽ Infrastruktura također su pogođena mjerama Kriznog stožera Civilne zaštite i sama trebaju pomoć”, kaže Forgač.

Dodaje da interne mjere štednje, koje su dijelom već uvedene, a drugim dijelom su u pripremi, ne mogu kompenzirati gubitke nastale zbog Covida-19, jer su gubici jednostavno preveliki pa bi se društva već u svibnju mogla naći u situaciji da ne mogu isplatiti plaće, niti namiriti druge obveze.

Iz Sindikata upozoravaju da bi gubitak u poslovanju mogao onemogućiti društva da se u 2021. godini javljaju na nadmetanja putem kojih osiguravaju veliki dio poslova, a što bi dovelo do ugroze opstojnosti tih tvrtki. Isto tako ističu da nemogućnošću ispunjavanja obveza prema dobavljačima ta društva mogu dodatno naštetiti i privatnom sektoru.

‘Neka HZZ preispita odluku’

“Pružne građevine su već otpustile 214 sezonskih radnika. Negativna ocjena HZZ-a u kratkom roku dovest će do zaustavljanja održavanja pruga i željezničkih vozila, što su djelatnosti ovih tvrtki. Bez održavanja, doći će i do obustave željezničkog prometa, kako prijevoza putnika, tako i prijevoza robe, za što će odgovornost snositi HZZ, ali i Vlada, ako će HZZ ustrajati u negativnoj ocjeni.

Iz navedenih razloga tražimo da HZZ preispita i donese pozitivnu odluku o korištenju mjere Potpora za očuvanje radnih mjesta u djelatnostima pogođenim koronavirusom za ožujak, travanj i za dio svibnja, kada je planirana uspostava željezničkog prijevoza putnika, za društva Tehnički servisi željezničkih vozila, Održavanje vagona i Pružne građevine”, kažu u Sindikatu hrvatskih željezničara.

Komentirajte prvi

New Report

Close