“Zbog rasta e-trgovine i paketnog tržišta dolazi i do ubrzanog razvoja logistike”

Autor: Borivoje Dokler , 24. srpanj 2019. u 08:00
Ivan Čulo/MARIN TIRONI/PIXSELL

Pošta je jedini informacijski posrednik koji uz mogućnost slanja e-računa prilagođenih europskoj normi omogućuje i slanje računa prema više od 170.000 korisnika.

S Ivanom Čulom, predsjednikom Uprave HP-Hrvatska pošta d.d., razgovarali smo o utjecaju digitalizacije na poslovanje tvrtke, novoj usluzi Poslovni eRačun i novom sortnom centru vrijednom oko 350 milijuna eura.

Digitalna transformacija već se događa. Što to znači za Hrvatsku poštu i kako to utječe na samu transformaciju poslovanja? Je li ponukalo neka nova zapošljavanja u digitalnoj branši?
U Hrvatskoj pošti doista živimo digitalnu transformaciju. Od investicija u tehnologiju kojom automatiziramo sortiranje, preko uvođenja aplikacije 'Digitalni poštar', kojom smo digitalizirali znatan dio procesa vezanih uz dostavu, pa sve do ePošte – digitalnog poštanskog ureda – primjeri digitalne transformacije vidljivi su na svakom koraku. Naravno da nove usluge, novi procesi i nova rješenja zahtijevaju zapošljavanja stručnjaka sa specifičnim, takoreći digitalnim vještinama. Važno je, međutim, istaknuti kako zbog rasta e-trgovine nama treba sve više ljudi na operativnim radnim mjestima. Ovdje nastaje svojevrsni paradoks jer većom digitalizacijom jednog procesa poput, primjerice, kupovanja dolazimo da ubrzanog razvoja logistike koja mora isporučiti svu robu naručenu putem interneta.

Ono o čemu se uvelike govori, a što je sigurno svojevrsna posljedica digitalizacije, je i e-račun. Kako ste pristupili ovoj zakonskoj obvezi i kakvu ste uslugu ponudili?
U Republici Hrvatskoj je 1. srpnja stupila na snagu zakonska obveza zaprimanja i slanja elektroničkih računa u svim postupcima javne nabave. To znači da sve tvrtke koje sudjeluju u postupcima javne nabave moraju izabrati svog informacijskog posrednika koji će im pružiti usluge zaprimanja i slanja elektroničkih računa. Hrvatska pošta pripremila je novu uslugu za poslovne korisnike – Poslovni eRačun. Ta usluga omogućuje povoljno i brzo, a iznad svega jednostavno slanje e-računa. Osim toga, Hrvatska pošta jedini je informacijski posrednik u Republici Hrvatskoj koji uz mogućnost slanja e-računa prilagođenih europskoj normi omogućuje i slanje računa te drugih dokumenata prema više od 170.000 privatnih i poslovnih korisnika putem servisa ePošta te slanje elektroničkih pisama na fizičku adresu. Slanje elektroničkih pisama na fizičku adresu vrlo je zanimljivo korisnicima jer više ne moraju ispisivati, kuvertirati i predavati pisma u pošti, nego ih mogu poslati u digitalnom obliku, a mi ćemo ih uručiti na bilo koju adresu u Hrvatskoj.

Imate li povratnu reakciju s tržišta – kako je prihvaćena usluga i jesu li bile potrebne dodatne edukacije?
Reakcije korisnika uistinu su pozitivne. Tvrtkama treba pouzdan partner, a Hrvatska pošta to svakako jest. E-račun je zapravo digitalna transformacija dostave računa, što spada u temeljno poštansko poslovanje, tako da planiramo i dalje ulagati znatna sredstva u digitalnu transformaciju. Dodatne edukacije uvijek su dobrodošle, no prema našem iskustvu one su potrebnije tzv. integratorima, tj. tvrtkama koje nude računovodstvene servise, nego našim korisnicima. Integratori su ti koji osiguravaju da izdani računi svojim formatom zadovoljavaju propisanu europsku normu.

 

350 milijuna

kuna uloženo je u novi sortirni centar u kojem će biti zaposleno oko 1500 ljudi

Za ubrzavanje procesa nerijetko trebamo i investirati, a Hrvatska pošta se u sklopu Strategije Pošta2022. odlučila za kapitalnu investiciju u novi sortirni centar. Što on znači za poslovanje i ostvarivanje ciljeva kako strateških tako i onih nižih razina?
Novi sortirni centar (NSC) najmoderniji je logistički centar u ovom dijelu Europe i temelj razvitka i poboljšanja poštanskog sustava i usluga te cijele naše organizacije. On je ujedno i najveća i najvažnija kapitalna investicija u povijesti Hrvatske pošte vrijedna oko 350 milijuna kuna. NSC ima veliku važnost za razvoj logističkih kapaciteta Hrvatske pošte te će znatno utjecati i na cjelokupan razvoj logističkog poslovanja u Hrvatskoj. Također, NSC će omogućiti bržu i kvalitetniju razradu i dostavu pošiljaka građanima. Ondje je već postavljen suvremeni stroj za automatsku razradu paketa, a testiranje ovog desetak milijuna eura vrijednog sustava je u tijeku. Uz pomoć novog stroja u jednom satu moći ćemo razvrstati i do 15 tisuća različitih paketa mase od 100 grama do 30 kilograma. Također, iz Branimirove ulice preseljeno je pet sustava za automatsko sortiranje pisama, koji su počeli s radom krajem 2017. godine.  Operativni dio poslovanja, tj. sortiranje pošiljaka već se obavlja u sortirnici, a uskoro će preseljenje biti potpuno završeno što znači da će do jeseni na novoj lokaciji raditi oko 1500 ljudi. Novi sortirni centar važan je i za razvoj e-trgovine u Hrvatskoj te je jedini pravi odgovor na izazove stalno rastućeg paketnog tržišta. Zasad preseljenje ide odlično i svi smo iznimno ponosni na ovaj projekt. 

Hrvatska pošta naglašava ulaganje u izvrsnost i njeno poticanje. Kako zadržavate zaposlenika i nagrađujete one najbolje?
Hrvatska pošta jedan je od najvećih poslodavaca u zemlji. Zapošljavamo oko 10.000 radnika te smo svjesni iznimne uloge koju pošta ima u zajednici. Dvije godine zaredom Hrvatska pošta dobitnik je Certifikata Poslodavac Partner koji pokazuje da se ljudima u Hrvatskoj pošti kvalitetno upravlja. Pokrenuli smo niz projekata i mjera kojima privlačimo nove i zadržavamo sadašnje radnike. Svakako bih istaknuo otvaranje dobrovoljnoga mirovinskog fonda putem kojeg nagrađujemo radnike u skladu s njihovim godišnjim ocjenama. Ovakvim načinom nagrađivanja poboljšavamo socijalnu sigurnost radnika te nagrađujemo njihovu lojalnost tvrtki.  Nedavno je uveden model varijabilne plaće kojim poštarima opće i ekspres-dostave, vozačima i operaterima na šalteru osim zajamčenih mjesečnih primanja isplaćujemo novčane nagrade za ostvareni rezultat na mjesečnoj razini. Primanja na operativnim radnim mjestima povećana su gotovo 30% u protekle dvije godine.

Koliko je zapravo teško oformiti stimulirajuću radnu kulturu?
Da bi tvrtka bila uspješna, treba imati visoku svijest o svom temelju, a to su zaposlenici. Zato je upravljanje ljudskim resursima jedan od važnijih dijelova razvojne Strategije Pošta2022. Stalan razvoj znanja i kompetencija zaposlenika kako bi težili izvrsnosti bitan je element stvaranja kompanijske kulture. Uključivanje zaposlenika, njihova edukacija, lojalnost tvrtki, postignuća i proaktivna odgovornost konkretni su ciljevi kojima se svakodnevno teži. Hrvatska pošta svjesna je da poduzeća i organizacije s razvijenom kulturom imaju osiguranu snažnu konkurentsku prednost jer rade na razvoju "kulture postizanja rezultata". 

S transformacijom i osuvremenjivanjem poslovanja odlučili ste se i na promjenu logotipa. Koja priča stoji iza njega i zašto ste se odlučili na taj potez?
Modernizacija logotipa simbolički označava početak novog doba Hrvatske pošte. Novi logotip zadržao je prepoznatljivost boja i simbol poštanskog roga, a istodobno je pojednostavnjen u skladu s metodama i načelima suvremenog dizajna. On, međutim, ostvaruje i jednu novu asocijaciju koja je u skladu s vremenom u kojem živimo, a to je sveprisutni simbol geolokacijske oznake. Predstavljanje novog logotipa vremenski se podudara s otvaranjem novog sortirnog centra i tako dodatno ističe veliku promjenu. 

Komentirajte prvi

New Report

Close