Nakon godina čekanja provedbenih dokumenata Zakona o turističkom zemljištu, država pravilnicima predlaže toliko visoke cijene zakupa zemljišta u kampovima, da će cijeli kamping moći staviti ključ u bravu. To će biti ishod posve suprotan od željenog, da se potaknu ulaganja koja godinama stagniraju zbog neriješenog zemljišta.
Manje od 5 posto
Upozorili su na to u utorak sudionici 24. kongresa hotelijera u Zagrebu u organizaciji Udruge poslodavaca u hotelijerstvu Hrvatske, navodeći neriješena pravna pitanja kao neke od ključnih razloga za stagnaciju ulaganja u kojem se nalazi turistički sektor u Hrvatskoj.
Zbog toga se Hrvatska nalazi na dnu ljestvice ulaganja u hotelskom sektoru u srednjoročnom periodu u odnosu na zemlje šire regije od Austrije do Turske, pokazala je analiza kuće Horwath HTL koju je jučer predstavio Siniša Topalović.
“U regiji je planirano više od 35 tisuća soba ukupne vrijednosti od 5,7 milijardi eura do 2026., od toga skoro 40% otpada na Austriju i Grčku, dok je Hrvatska na 9. mjestu od 12 zemalja s udjelom novih soba od 4,9%.
Osim što je nisko na ljestvici novih ulaganja, Hrvatska ima najvišu prosječnu cijenu investicije, bilo zato što su nerealni investitori, cijene ili se radi o konkurentnosti i građevinskog sektora. Austrija s vrlo luksuznim hotelskim projektima ima prosječnu cijenu izgradnje sobe od 5 zvjezdica u iznosu od 262.000 eura, a u Hrvatskoj je ona 288.000 eura”, otkrio je Topalović.
Dobra je vijest da su većina novih projekata u Hrvatskoj brendirani objekti, u okruženju regije u kojoj generalno raste broj brendiranih hotela, a najprisutniji je Marriott, dok je najčešći brend u izgradnji Intercontinental. Albanija je hit regije po broju i udjelu novih projekata, s gotovo 3000 novih soba u razvoju slijedi Austriju, Grčku i Tursku, od čega je tri četvrtine brendirano.
Usto imaju nižu cijenu investicija u hotele s 4 i 5 zvjezdica zahvaljujući dostupnijem građevinskom sektoru. Cijene gradnje u Hrvatskoj uz inflaciju je povećala i nagla potražnja zbog vremenski ograničene provedbe NPOO-a.
Prepolovljena ulaganja
Dakle, Albanija ubrzano raste dok Hrvatska stagnira, zbog i dalje neizvjesnog okruženja za ulaganja, smatraju hotelijeri, od pravne nesigurnosti do visokog PDV-a. Veljko Ostojić, direktor Hrvatske udruge turizma, istaknuo je da je anketa među kompanijama pokazala da će se ulaganja u hotelskom sektoru u 2023. iznosom prepoloviti u odnosu na 2018. i 2019.
Smatra da bi prijedlog Zakona o pomorskom dobru mogao biti dobar prođu li njihove primjedbe koje se spremaju poslati u raspravu, dok će Zakon o turističkom zemljištu očito biti tvrd orah.
Ostojić napominje da bi za državu bilo povoljnije da s nižom zakupninom potakne ulaganja koja će i državi i lokalnoj razini donijeti više prihoda. Sanjin Šolić, predsjednik uprave lošinjskih hotela Jadranka jasno je rekao da s aktualnim prijedlozima visine zakupa kompanije mogu staviti ključ u bravu.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu