Zbog 900% skupljeg najma kreću zatvaranja kafića ili rušenje pravilnika

Autor: Marija Crnjak , 16. siječanj 2023. u 10:59
Foto: PATRIK MACEK/PIXSELL

Zagrebački ugostitelji na mukama zbog novih Tomaševićevih pravila.

Zatvaranje ugostiteljskih objekata čije se terase nalaze na parkirnim mjestima u Zagrebu za mnoge poduzetnike bit će najizgledniji scenarij koji ćemo vidjeti u ovoj, a još više u sljedećoj godini.

Razlog je drastično poskupljenje najma površina za terase, od 450% u ovoj, te 900% u sljedećoj godini, a temeljem novog Pravilnika kojeg je gradonačelnik Tomislav Tomašević donio sredinom prosinca 2022., sa stupanjem na snagu 1. siječnja.

Razlog je čista matematika – troškovi postaju previsoki u odnosu na prihode, a bez terasa nema prometa. Doduše, moglo bi se u međuvremenu dokazati da postoje pravne osnove da se nova pravila igre sruše, otkrivaju upućeni za Poslovni dnevnik.

17

tisuća eura godišnje plaćat će ugostitelji u 2024. tri parkirna mjesta u prvoj zoni

Radi se o dva dokumenta, Pravilniku o izmjenama i dopuni Pravilnika o načinu i uvjetima za postavljanje kioska, pokretnih naprava i privremenih građevina, te Pravilniku o izmjenama i dopuni Pravilnika o kriterijima za određivanje zakupnina i naknada za korištenje površine javne namjene.

Glavne novosti u navedenim izmjenama za ugostitelje su da se terase skraćuju s četiri na najviše tri parkirna mjesta po objektu, te se više terasa ne unajmljuje kao najam javne površine već kao – rezervacija parkirnog mjesta.

”To će značiti da će dio objekata morati smanjiti terasu, no to nije takav problem i složili smo se da time jačamo solidarnost među ugostiteljima, budući da jedan broj novootvorenih lokala nije ni mogao dobiti terasu jer nije bilo prostora.

Ako se svi malo stisnemo bit će za sve mjesta i to je u redu”, pojašnjava Ivan Tadić, tajnik Udruženja ugostitelja Grada Zagreba. Međutim, zbog ostalih novosti moglo bi se dogoditi da odjednom mjesta bude više no ikad, ako se terase razmontiraju, a mjesta prepuste – automobilima.

Primjerice, prema novom Pravilniku ugostitelji će za tri parkirna mjesta u prvoj parkirnoj zoni umjesto lanjskih 16.000 kuna za cijelu godinu, u idućoj plaćati više od 17.000 eura godišnje, odnosno pola tog iznosa u 2023. U drugoj zoni će umjesto 9800 kuna godišnje plaćat će gotovo 15.000 eura.

”Svjesni smo da je bilo prostora da se poveća cijena najma prostora koja se nije mijenjala od 2009., no ovo je poskupljenje od devet puta”, kaže Tadić.

Na javnom savjetovanju tražili su, dodaje, razdoblje prilagodbe od tri do pet godina, da se poduzetnicima pruži prilika i vrijeme da stabiliziraju poslovanje ili izađu iz posla, te da amortiziraju ulaganja u terase koja nisu mala. “Nije nam udovoljeno, već smo dobili jednu godinu u kojoj će se plaćati pola punog iznosa do 1. siječnja 2024”, kaže Tadić. To su visoki iznosi čak i kad se uračunaju popusti za avansno plaćanje.

Je li Tomislav Tomašević imao ovlasti donijeti spomenute pravilnike, ili je to trebala napraviti Skupština?/BORIS ŠČITAR/PIXSELL

‘Posao postaje neodrživ’
”Umjesto 13.000 kuna godišnje koliko sam sad plaćao za 4 parkirna mjesta u 2. zoni, ja bhi trebao za ovu godinu plaćati 4000 eura, odnosno 1300 eura po parkirnom mjestu, i to s popustom od 20% ako plaćam unaprijed čitav iznos, a 2024. bi me koštalo 8000 eura, samo za najam terase.

S obzirom na druge troškove koji su dramatično porasli, morat ću zatvoriti lokal od 50 m2, u kojem imam tri zaposlena i radimo pet godina”, kazao nam je jedan vlasnik kafića u Maksimiru, koji je u zadnjih nekoliko godina u terasu uložio oko 20.000 eura, da bi je sad rastavio.

Pojašnjava da posao nije održiv bez terase, pogotovo kad dođu topliji dani. “Ovo je došlo kao grom iz vedra neba, poremetilo nam je sve poslovne planove i unijelo dodatnu nesigurnost u poslovanje, jer ne znamo čega će se oni sjetiti već iduće godine”, kaže ugostitelj.

No, pitanje je što će biti do iduće godine utvrdi li se da je Grad napravio neke greške u koracima na koje nas upućuju pravnici. Između ostalog, granični su rokovi donošenja Pravilnika, odnosno stupanja na snagu, u odnosu na rok predaje zahtjeva za dobivanje rješenja za postavljanje terase.

Naime, zahtjevi se predaju svake godine do 31. listopada, što su i lani učinili svi koji traže najam parkirnih mjesta tijekom cijele sljedeće godine.

Pravilnik o određivanju cijena donesen je 15. prosinca i na snagu je stupio1. siječnja, s napomenom da će se “postupci započeti do stupanja na snagu ovog pravilnika dovršiti će se sukladno odredbama ovog pravilnika”, dakle po novim cijenama.

Kako kažu naši sugovornici, činjenica da su se predani zahtjevi počeli rješavati tek nakon stupanja na snagu novog pravilnika upućuje na kršenje odredbi Zakona o općem upravnom postupku koje nalažu da se uredno predani zahtjevi rješavaju u rokovima od 30, a najviše 60 dana.

Diskutabilna je i odredba pravilnika koja glasi “postupci započeti do stupanja na snagu ovog pravilnika dovršiti će se sukladno odredbama ovog pravilnika”. Zakon o zakupu i kupoprodaji poslovnih prostora, kojim se uređuje slična tematika, radi osiguravanja pravne i poslovne sigurnosti u prijelaznim odredbama propisuje da će se na upravne postupke započete prije stupanja tog zakona na snagu, primjenjivati zakon koji je povoljniji za stranku po čijem je zahtjevu postupak započet. Što nije slučaj na konkretnom primjeru pravilnika.

1.

siječnja iduće godine kreće naplata punog, 900% skupljeg iznosa zakupa parkinga

U konkretnom slučaju se radi o poskupljenjima od 450 % za 2023. za koja podnositelji zahtjeva nisu znali u trenutku podnošenja zahtjeva. Pravila igre su se u međuvremenu znatno izmijenila. I ugostitelj iz Maksimira tek u petak je putem telefona saznao cijenu.

Nadalje, pitanje je i je li gradonačelnik imao ovlasti donijeti spomenute pravilnike, ili je to prema Zakonu o komunalnom gospodarstvu trebalo napraviti predstavničko tijelo, odnosno Skupština. Zakon o komunalnom gospodarstvu taksativno navodi segmente iz okvira komunalnih poslova koje odlukom uređuje predstavničko tijelo, u konkretnom slučaju Gradska skupština Grada Zagreba.

Među tim poslovima jasno se navode uvjeti i način davanja na korištenje javnih površina, s napomenom da je jednako tako zakonom jasno navedeno da je naknada za davanje na privremeno korištenje javnih površina prihod jedinice lokalne samouprave.

Prema tome i visina naknade kao bitan element uvjeta i načina davanja na korištenje javnih površina mora biti određena odlukom predstavničkog tijela, što se tu nije dogodilo, već je odluku donio gradonačelnik.

U Gradu bez odgovora
Naši izvori podsjećaju na nedavni slučaj Splita u kojem je sličan Pravilnik pao jer ga je gradonačelnik Ivica Puljak donio bez pravne osnove, te upozoravaju da bi se i Tomaševiću moglo dogoditi da uskoro mora vraćati novac. Sve bi se to moglo zakotrljati ako ugostitelji zatraže pokretanje postupka za ocjenu zakonitosti donošenja navedenih akata.

Do pisanja ovog teksta nismo dobili odgovor na upit koji smo slali Gradu Zagrebu, pokušavajući saznati koliko se točno parkirnih mjesta renta za potrebe terasa ugostitelja po zonama. Zanimalo nas je i koliko je Grad uprihodovao od najma terasa, te koliko parkirnih mjesta će se osloboditi novim pravilnikom, ako je to cilj ovih odluka.

Komentirajte prvi

New Report

Close