Zašto se vlasnik Dogus grupe odlučio ulagati baš u Hrvatsku

Autor: Saša Paparella , 16. svibanj 2014. u 15:09
Ferit Sahenk, predsjednik i vlasnika turske Dogus grupe. Photo: Grgur Zucko/PIXSELL

Ferit Sahenk vlasnik je Dogus grupe, međunarodnog konglomerata čiji se godišnji prihodi mjere u milijardama dolara, a u Hrvatskoj ulaže u turizam. Kaže da ga mediji i bankarstvo ne zanimaju.

Iz dinamične Dogus grupe, međunarodnog konglomerata od 200 kompanija sa sjedištem u Istanbulu, stižu najave dvaju novih ulaganja u Dalmaciju, ukupno vrijednih preko 80 milijuna eura. U Zadru, gdje su otkupom vlasničkih udjela od poduzetnika Zdenka Zrilića stekli dvije marine – Borik i Dalmacija, kao Zrilićevi partneri ulaze u projekt preinake zgrade čuvene tvornice Maraska u hotel kvalitete pet zvjezdica. Druga velika investicija je kupnja luksuznog hotela Villa Dubrovnik od Dragutina Biondića, bivšeg vlasnika Centar banke.

Uz sve to Dogus grupa – koja se u Hrvatskoj pojavila tek prije pet godina, te je u relativno kratkom roku postala jedan od najznačajnijih ulagača u hrvatski turizam – podigla je marinu za mega-jahte u šibenskoj Mandalini, gdje također grade hotel kvalitete pet zvjezdica. Već duže vrijeme pokušavaju vlasnički ući u Tankerkomerc, koji ima atraktivnu marinu u središtu Zadra, a sada prolazi kroz postupak predstečajne nagodbe. O daljnjim planovima ulaganja razgovarali smo s Feritom Sahenkom, vlasnikom Dogus grupe, čiji se godišnji prihodi mjere u milijardama dolara, a zapošljava 35.000 ljudi u građevinskoj industriji, bankarstvu, turizmu, nekretninama, trgovini, energetici. Između ostalog, Sahenk je suvlasnik i predsjednik upravnog odbora Garanti bank, druge najveće privatne banke u Turskoj.

U svega pet godina od dolaska u Hrvatsku, Dogus grupa će, zaključno s krajem 2014. godine, na Jadranu uložiti 200 milijuna eura. U svom internacionalnom lancu D-Marin već imate tri hrvatske marine – Borik i Dalmaciju pokraj Zadra, te šibensku Mandalinu. Sada imate Villu Dubrovnik i gradite još jedan hotel u Zadru… Koliko ukupno planirate uložiti u Hrvatsku? 

Plan nam je do kraja 2016. u naše postojeće projekte na Jadranu uložiti 270 milijuna eura. Međutim, ako se realiziraju još neka ulaganja, a o čemu vrlo intenzivno razmišljamo, ta bi ulaganja mogla dostići i 400 milijuna eura. Primjerice, u Zadru razmišljamo i o ulasku u vlasništvo nad Kepolovim terminalima za kemijske proizvode i naftne derivate, no o tome ćemo više znati tek za koji mjesec.

Kakvi su vam planovi s upravnom zgradom zadarske Maraske?

 

 

Ista sam osoba u društvenom životu i biznisu, volim se družiti s ljudima i trudim se da takva atmosfera bude u cijeloj Dogus grupi.

U postojećoj zgradi bit će hotel pet zvjezdica ili pet plus zvjezdica. A iza zgrade Maraske, gdje je sada ledina, napravit ćemo rezidencijalni dio. Tamo će se budući vlasnici stanova moći koristiti svim pogodnostima hotela. Ukupno ćemo u taj projekt uložiti oko 35 milijuna eura. U taj smo posao ušli kao partneri Zdenka Zrilića. Taj uspješni zadarski poduzetnik je za nas jedna od ključnih figura, poslovni čovjek koji nas je zainteresirao da investiramo više u vašu zemlju i na tome smo mu jako zahvalni. Bitno nam je da ovdje imamo pravog čovjeka.

Kada krećete s prenamjenom zgrade Maraske u hotel?

Čim dobijemo sve potrebne dozvole. Taj hotel radimo za vrhunske goste i poslovat će pod našim brendom D – Hotel. Dogus grupa je i inače koncentrirana na hotele sa pet zvjezdica, a Hrvatska treba i zaslužuje upravo takav tip gostiju.

Nakon što se Dogus grupa pozicionirala u Zadru i Šibeniku, sada ste od Dragutina Biondića kupili i luksuzni hotel Villa Dubrovnik. Za razliku od Maraske, u taj hotel ne treba puno investirati?

Naš odnos sa Dragutinom Biondićem je fantastičan i želim mu zahvaliti što je stvorio tako dobar brend i doveo u hotel odličan menadžment, čime nam je znatno olakšao posao. Sretni smo zahvaljujući tom menadžmentu. Ti su ljudi stvorili od Ville Dubrovnik vodeći brend u Hrvatskoj. Istina je da taj hotel već sada ima top – servis i ne traži dodatna ulaganja, iako iza hotela ima slobodnog zemljišta gdje se može uvesti neke dodatne sadržaje. Zato ćemo se usredotočiti na marketing. Želimo taj hotel učiniti poznatijim, ponuditi ga na tržištu Europe I SAD-a. Villa Dubrovnik je vrhunski brend u hrvatskom turizmu. Ona je za nas od strateškog interesa i važno ime koje ćemo dostojno promovirati.

Kada će se dovršiti greenfield projekt hotelsko-nautičkog centra na šibenskoj Mandalini, na mjestu bivše vojarne Kulina, a zbog kojeg ste na poziv poduzetnika Gorana Prgina i došli u Hrvatsku?

 

 

Razvit ćemo odnose Hrvatske i Turske u umjetnosti, kulturi, sportu, hrani, i to što prije.

Početkom ove godine dobili smo sve potrebne dokumente za gradnju hotela Šibenik, kvalitete četiri ili pet zvjezdica. U taj hotel, koji bi trebao biti otvoren 2015. godine, ulažemo 20 milijuna eura, pa će tako cijeli projekt, skupa s marinom za mega-jahte, koštati 60 milijuna eura. Dogus grupa i u Turskoj kombinira marine i hotele, pa želimo to činiti i u Hrvatskoj.

Planirate li na Jadranu sagraditi još neku marinu za prihvat megajahti?

Istina je da Hrvatska treba privući takav, novi tip gostiju, sa super velikim jahtama. Ako nađemo neku dobru priliku, nije isključeno da napravimo još jednu takvu marinu. 

Uz postojeće tri marine u Zadru i Šibeniku planirate li preuzeti i neku novu? Bilo je nekih najava da ste zainteresirani za marine na Brijunima, Ugljanu, a najavili ste i stvaranje nautičkog lanca od Hrvatske do Grčke i Turske, gdje također imate nekoliko marina?

Zasad ništa od Brijuna ili Ugljana, za sada nećemo kupovati nove marine na Jadranu. Želimo dovršiti sve naše postojeće investicije. Ipak, stalno pratimo stanje na hrvatskom tržištu, primjerice rado bi imali marinu na nekom od jadranskih otoka. I dalje nam je cilj stvoriti taj lanac marina između Egejskog i Jadranskog mora. U biznis s marinama ušli smo 2000. godine. Sada u Turskoj imamo tri marine i nadamo se da ćemo u još jednu ući s našim menadžmentom. U Grčkoj smo pak partneri u još tri marine, tako da u lancu D-Marin sada imamo desetak marina.

Za povezivanje tog lanca trebali biste imati i marine u Albaniji i Crnoj Gori?

U Crnoj Gori razmišljamo o greenfield projektu izgradnje marine u Crnoj Gori, kod Budve. A u Albaniji za sada nećemo ništa poduzimati.

Kupnjom ACI- jevih dionica od Davora Patafte postali ste jedan od najvećih dioničara tog lanca marina. Jeste li zainteresirani za stjecanje većeg udjela?

Sada imamo sedam posto, ubrzo ćemo imati 11 posto dionica ACIja. To nam je sasvim dovoljno. A zatraži li netko naš angažman- tu smo, što god zatreba. 

U svega pet godina pozicionirali ste se u tri velika dalmatinska grada. Velike kompanije inače nisu toliko brze?

Nije u pitanju brzina, nego korporativna kultura. Mi jesmo obiteljska, ali i vrlo profesionalna kompanija, imamo viziju i znamo što želimo. Iako smo veliki i dalje smo poduzetni, imamo ogromnu strast prema poslu i vjerojatno smo zato brzi.

 

Spremate se poslati mlade Šibenčane na usavršavanje u Tursku?

Da, 25 mladih iz Šibenika ide u naše hotele i restorane u Turskoj. Tako ćemo učiniti i u Zadru, kasnije vjerojatno i u Dubrovniku. Pokušavamo dati najbolje što možemo na sve tri lokacije. Nama nije želja baviti se samo biznisom, želimo postati i dio ovdašnjeg društva. Razvit ćemo odnose Hrvatske i Turske u umjetnosti, kulturi, sportu, hrani, i to što prije. Prvo ćemo se pozabaviti sportom. Volim nogomet, ali sada se jako puno ulaže u taj sport pa sam se okrenuo nećem drugom – košarci. Već sada imamo dobre odnose s košarkaškim klubovima u Zadru i Šibeniku. U Turskoj smo vlasnici košarkaškog kluba starog stotinu godina, nadamo se njegovu ulasku u prvu ligu. Želimo suradnju između tih triju klubova, da oni izmjenjuju igrače i trenere, a organizirat ćemo i njihove turnire. Velike kompanije pri investiranju uglavnom gledaju mogućnosti, a mi želimo stvoriti budućnost. Dogus nije samo turska kompanija. Recimo u Nizozemskoj imamo banku čije osoblje govori 16 različitih jezika. U Hrvatsko trenutno zapošljavamo 230 ljudi, uskoro ćemo ih imati 500 ili 600, od toga svega četvero ili petero Turaka.

Zašto ste odlučili uložiti baš u Hrvatsku?

Ovdje smo došli zato jer mislimo da je Hrvatska jedan od budućih turističkih lidera na Mediteranu. Jadranska i egejska regija zajedno, od Turske i Grčke do Hrvatske, imaju ogroman potencijal postati svjetski važna turistička destinacija. U vašu zemlju dolazim barem jednom u svaka dva mjeseca, a ljeti dođem sa svojim brodom na godišnji odmor i provedem na Jadranu barem tjedan dana. Hrvatska mi je i posao i užitak. Ista sam osoba u društvenom životu i biznisu, volim se družiti s ljudima i trudim se da takva atmosfera bude u cijeloj Dogus grupi, po čemu smo dosta jedinstveni. Evo sada sam doveo sa sobom u Zadar svoje turske prijatelje iz auto- industrije, da oni vide što radim u Hrvatskoj, a možda nađu i neku poslovnu priliku…

Kakva su iskustva ulagača u tranzicijsku Hrvatsku, imate li problema sa sporim izdavanjem dozvola?

Ne mislim da je birokracija loša stvar, dokle god ona čuva neke principe. Zadovoljni smo hrvatskom birokracijom i veseli nas što ste uspjeli sačuvati toliko lijepih mjesta. Naravno, vlasti istovremeno moraju biti otvorene prema novim stvarima i vjerovati ljudima koji unose kvalitetne promjene u turizam. 

Kakva su razlike u poslovnoj kulturi u Turskoj i Hrvatskoj? 

Nikakve. Svi imamo iste kalkuacije, vizije, idemo u rizike. Biznis uvijek ima isti jezik.

Onome tko je bio u Turskoj čini se da Turci rade više od Hrvata. Puno je malih biznisa, uličnih prodavača, nekako je dojam da manje ljudi sjedi na kavama nego u Hrvatskoj?

Poduzetnici su ti koji pokreću stvari, donose nove ideje, ponekad i nov način rada, ali za to treba vremena. Siguran sam da će zajednički rad turskih i hrvatskih kadrova dati dobre rezultate i da ćemo tu svi nešto naučiti.

Za razliku od Turske, u Hrvatskoj zbog niza povjesnih faktora nema poduzetničkih obitelji s dugom tradicijom. Spada li i vaša obitelj u jednu od takvih?

Zapravo ne, ja sam tek druge generacija. Dogus grupa započela je kao građevinska kompanija koju je osnovao moj otac krajem 50-tih. U to se vrijeme Turska jako brzo razvijala pa se u građevinskom sektoru moglo dobro zaraditi.
Rođen sam u Ankari, a kad sam imao deset godina obitelj se preselila u Istanbul. Školovao sam se u Švicarskoj i u SAD i vjerojatno je zato Dogus grupa do te mjere internacionalna. Centrala nam je i dalje u Istanbulu, no već smo davno prerasli Tursku: imamo banke u Rusiji, Rumunjskoj, Nizozemskoj. Građevinski smo aktivni u Europi i na Bliskom istoku.

U Turskoj ste vlasnik niza televizijskih postaja, suvlasnik ste Garanti banke, sa skoro tisuću poslovnica… Hoćete li i ovdje ulagat u te sektore?

Nećemo, jer su mediji nešto jako lokalno. Nemamo namjere niti ulagati u bankarski sektor. U Hrvatskoj smo samo zbog turizma.

Komentari (1)
Pogledajte sve

Odgovor na pitanje u naslovu teksta je: zato sto kod ovog ulaganja rijec vode emocije i dozivljaj prije razuma. Ocito se tipu jako svidja Hrvatska odnosno njezino priobalje i otoci. I ocito mu dosadasnja ulaganja nisu pretezit dio njegove imovine, pa u tom smislu, diverzifikacija imovine u kakvu-takvu clanicu EU, pogotovo u ovome trenutku, ako gledamo politicki vrlo nesigurnu i rizicnu Tursku, itekako imaju rezona.

Da je po razumu, zaobisao bi on Lijepu nasu u sirokom luku i mozda nikad ne pozalio za takvom odlukom.

New Report

Close