Tko želi poslovati bolje, ima mikro poduzeće s pozitivnim utjecajem na društvo i/ili okoliš ili uskoro planira otvoriti takvo poduzeće, u Hrvatskoj ima priliku dobiti mali ‘poguranac’. Program Pokreni nešto svoje, kojeg provodi ACT Grupa, a pokrenuo ga je i financijski podržava Philip Morris Zagreb, već osmu godinu zaredom jača startup i impact poduzetnike, one koji svojim idejama, projektima i poslovnim pothvatima stvaraju pozitivan utjecaj na društvo ili okoliš. Sudionicima programa osigurava se tako financijska i mentorska podrška tijekom višemjesečnog razdoblja, ali i – ne manje važno! – medijska vidljivost njihovih projekata. Tijekom godina, program je podržao 58 poduzeća. U programu mogu sudjelovati startupovi, novoosnovane tvrtke, ali i već etablirani poduzetnici koji razvijaju nove proizvode, usluge, procese ili implementiraju poslovne modele koji osiguravaju pozitivne društvene ili ekološke rezultate.
Pokretači napretka
“Program Pokreni nešto svoje na početku je podrazumijevao samo financijsku podršku, međutim, tijekom godina, temeljem iskustava i povratnih informacija od strane poduzetnika, stalno smo ga unapređivali. Philip Morris Zagreb tako sada, od preko 90 tisuća eura, koliko godišnje izdvaja za projekt, 50 tisuća eura ulaže u direktnu financijsku podršku raspodijeljenu na deset dobitnika, dok je preostalih preko 40 tisuća eura namijenjeno mentorskoj podršci koja se za poduzetnike često pokazala čak i važnijim dijelom programa. Dodatna sredstva za medijsku vidljivost, pak, omogućuju sudionicima projekta povezanost s publikom i potencijalnim daljnjim partnerima i kupcima”, kaže Darija Jurica Vuković, rukovoditeljica regulatornih poslova i održivosti tvrtke Philip Morris Zagreb. Društveno odgovorni poduzetnici igraju ključnu ulogu u postizanju značajnih promjena u društvu, što ih čini istinskim pokretačima napretka. Upravo je to bio glavni cilj pokretanja ovog zanimljivog projekta koji je poduzetnicima važan vjetar u leđa upravo u ključnim trenucima – kad pretvaraju ideje u stvarnost. O uspjehu programa govori i činjenica da kontinuirano raste društveni povrat, pa je tako, kaže Darija Jurica Vuković, lani ostvareno 3,97 eura društvenog dobra na svaki euro koji su uložili u program. “Ponosni smo na našu široku mrežu alumnija koji su sudjelovali u programu, a koji su svojim poslovnim projektima pokazali da jednako vrednuju ljude i planet koliko i novac, odnosno svojim projektima pozitivno utječu na društvo ili okoliš. Neki od njih su i postali međunarodno poznati. Svaka od poduzetničkih priča koja je prošla kroz ovaj program inspirativna je na svoj način. Posebno mi je drago što imamo široku lepezu područja djelovanja naših poduzetnika, pa tako ove godine imamo područje kulture, motorički razvoj i edukaciju djece, robotiku, ekologiju, nenasilne videoigre s elementima hrvatske baštine, turizam i hrvatsku baštinu, građevinu, pa čak, i to po prvi puta, participativno budžetiranje. Sve su to uspješne priče vrijedne pažnje, a veselimo se i budućim poduzetnicima koji će biti dio našeg programa”, kaže D. Jurica Vuković.
Ana Brigović iz ACT Grupe, voditeljica podrške poduzetnicima i poslovnog razvoja te koordinatorica projekta Pokreni nešto svoje, kao veliku prednost naglašava visoku personaliziranost, što podrazumijeva usklađenost prema potrebama poduzetnika, koje se analiziraju pri ulasku u program, ali i trajnu podršku za alumnije, tj. poduzetnike koji su prošli program. Mentori su im uvijek na usluzi kad im nešto zatreba pa tako, naglašava Brigović, od ukupno 58 poduzeća u PNS portfelju, samo se njih 8 odnosno manje od 15% zatvorilo. Budući da globalna statistika pokazuje da 90% startupova propada nakon samo dvije godine postojanja, ovaj postotak dokazuje kako su poduzeća koja stvaraju dobro za društvo i/ili okoliš otpornija, robusnija i bolja za ulaganje.
Bogatstvo ideja
“Program podrške, kojeg operativno odrađuje ACT Grupa, sastoji se tako od niza procesa i aktivnosti: poziva na prijave, selekcije, ugovaranja i onboardinga odabranih, analize potreba dobitnika, online akceleracijskog programa koji ima šest predmeta, networkinga za poduzetnike, radionica za poduzetnike, redovnog praćenja poduzetnika i ‘jedan na jedan’ mentorskog rada koji uključuje ugovaranje stručnih mentora za poduzetnike te povezivanje mentora i dobitnika”, kaže A. Brigović. Uz to, dodaje, program podrške uključuje izradu promotivnih materijala za poduzetnike: fotografije te komunikacijske materijale za web programa, social media materijale, kao i upravljanje sredstvima i dodjeljivanje samih financijskih nagrada. Philip Morris, pak, podupire program podrške tako što preuzima na sebe aktivnosti poput kick-off eventa, održavanja radionica koje provode njihovi stručnjaci, networkinga s poduzetnicima, sveopću podršku od strane njihovih zaposlenika i već spomenuto osiguravanje medijske vidljivosti poduzetnika.
Kreativne radionice u prirodi za predškolsku i ranu školsku dob; prva mobilna aplikacija za slušanje knjiga na hrvatskom i srodnim jezicima, rješenje za vođenje kuhinja i nabave te jelovnika za vrtiće i škole po principima nutricionizma i smanjenja otpada; platforma za automatizirani sustav praćenja i najma automobila te naplate, uključujući i punionice prilagođene traženom e-vozilu; ekološka kozmetika; streaming platforma za kulturu, umjetnike i kreativnu industriju; aplikacija koja pomaže kod inkontinencije…, samo su neke od poduzetničkih ideja nagrađenih financijskom podrškom i mentorstvom u proteklom razdoblju. Samo u 2024. godini na natječaj se prijavilo impresivnih 274 poduzetnika, svi s izvrsnim poslovnim idejama. Od njih je odabrano 24 finalista, a desetoro je postalo sudionicima programa.
Sadržaj omogućio Philip Morris Zagreb