Povijesni je dan za Osijek – čulo se to najmanje tri puta ove jeseni, a ista se rečenica izgovorala i lani u nekoliko navrata. Izgradnja visokotehnolog pogona američkog tvrtke Jabil u Poduzetničkoj zoni Nemetin zasigurno je na vrhu povijesnih gospodarskih događanja u gradu na Dravi. Riječ je o najvećoj privatnoj investiciji u Osijeku od osamostaljenja Hrvatske, proglašenoj i gospodarskim događajem godine u izboru Večernjeg lista i Poslovnog dnevnika, a koja će, prema najavama, u prvoj fazi osigurati 1500 novih radnih mjesta.
Pogon je izgrađen kroz samo 15 mjeseci, a podizalo ga je više od 1000 radnika iz 140 različitih tvrtki. Prostire se na površini od 47.938 četvornih metara i raspolaže najsuvremenijom infrastrukturom, a iz njega će se pružati podrška klijentima u reguliranim industrijama poput automobilske i prijevozne industrije te zdravstva.
Jabilov odabir Osijeka u konkurenciji 16 drugih gradova, istaknuto je na otvorenju, potvrđuje da su Hrvatska, Slavonija i Osijek promijenili svoj imidž, a inače je osječki centar prva greenfield investicija Jabila u Europi u posljednjih 20 godina. “Ovo je više od tvornice, ovo je početak putovanja punog mogućnosti. Stvaramo nova radna mjesta”, rekao je Victor Morales, prvi čovjek Jabilovih operacija.
Nakon Jabila – Nijemci
Jabilov odabir Osijeka inspirirao je još jednog velikog ulagača da se zaputi ne samo na istok Hrvatske, nego i u istu zonu Nemetin. Njemačka tvrtka IMS Gear, čija je primarna djelatnost proizvodnja komponenti i sustava zupčanika od plastike i metala za automobilsku industriju, pokreće proizvodnju u Osijeku. Postat će tako Jabilov susjed na kupljenom zemljištu od 33.442 “kvadrata”. Planirana vrijednost investicije je oko šest milijuna eura. Proizvodit će sastavne dijelove za opskrbu kupaca iz automobilske industrije sa sjedištem u jugoistočnoj Europi.
Tvrtka IMS Gear ima proizvodne pogone u Njemačkoj, SAD-u, Meksiku i Kini te u svijetu zapošljava oko 3000 radnika. Posluju već 160 godina, a do sada su za europsko tržište proizvodili dijelove isključivo u Njemačkoj. Osijek im je, dakle, prvi iskorak u Europi izvan Njemačke, a izabrali su ga, kako su pojasnili, “zbog odlične lokacije i strateškog položaja, privlačne poduzetničke zone i iznimno susretljive gradske administracije”.
Osijek proživljava i prometnu transformaciju – pri kraju je veliki projekt rekonstrukcije tramvajske infastrukture, “težak” 45 milijuna eura. Grad prvog hrvatskog tramvaja dobit će tako 9,5 kilometara nove tramvajske mreže, kao i 23 nova stajališta koja će biti prilagođena osobama s invaliditetom, a to je sve pretpostavka za dolazak novih niskopodnih tramvaja. Riječ je o 10 novih niskopodnih tramvaja, vrijednosti većoj od 20 milijuna eura.
Zatraženo je i dodatnih 10 niskopodnih tramvaja, a gradska uprava planira i nove niskopodne električne autobuse na području grada Osijeka. Više od 20 novih autobusa već je stiglo. Prvi automobili prošli su koncem kolovoza prošle godine novim podvožnjakom u Ulici sv. Leopolda Bogdana Mandića u Osijeku, vrijednim 8,7 milijuna eura. Jedna je to od najprometnijih cesta u Hrvatskoj, a presijeca ju željeznička pruga, što je stvaralo nesnosne prometne “čepove” na tom južnom ulazu u grad.
“Podvožnjak kojeg su građani Osijeka čekali više od 50 godina je otvoren, riješen je jedan od najvećih prometnih problema našega grada. Vlak je tzv. Čepinskom cestom prolazio oko 30 puta na dan, a ukupno se dva i pol sata dnevno stajalo na ovom pružnom prijelazu. Više nema stajanja, a dobili smo i lijep ulaz u grad za koji svi želimo da bude i ostane slavonska metropola”, rekao je tada osječki gradonačelnik Ivan Radić.
Još jedan povijesni dan za Osijek zasigurno je spajanje Gornjeg i Donjeg rada šetnicom uz Dravu. Osijek je time ujedno dobio jednu od najdužih šetnica u Europi, a proteže se na 10,5 kilometara. Uz šetnicu, projekt je uključivao gradnju obaloutvrde, što je dodatno ojačalo i sustav obrane od poplava, pa uz Dravu više nema slabih točaka. Najavljena su i nova četiri kilometra promenade, na suprotnu stranu grada, a prolazit će uz uz Opus Arenu, novi i ujedno najljepši i najmoderniji nogometni stadion u Hrvatskoj, i to najviše, UEFA 4 kategorije. Investicija je to od pozamašnih 65 milijuna eura.
Prvi put u povijesti, Osijek je dobio i koncertnu dvoranu. Otvorena je koncem rujna, nosi ime violinista i skladatelja Franje Krežme, velikog osječkog umjetnika druge polovice 19. stoljeća. Površinom od oko 1000 četvornih metara i s više od 400 sjedećih mjesta, izgrađena je po najnovijim standardima i zahtjevima gradnje koncertnih dvorana. Stajala je 1,7 milijuna eura.
“Ponosni smo na ostvareno u 2024., ali i na ostvareno tijekom cijelog mandata. Razvoj gospodarstva bio je i ostao naš apsolutni prioritet jer samo jako gospodarstvo grada može omogućiti razvoj Osijek u cjelini. Zbog toga smo ponosi što smo u odnosu na lipanj 2021. broj zaposlenih povećali za 3928”, započeo je osječki gradonačelnik Ivan Radić na svečanoj sjednici Gradskog vijeća povodom Dana grada 2. prosinca.
Ukidaju prirez
“Grad Osijek je, vodeći se željom za poreznim rasterećenjem plaća svojih građana, jedini od četiri velika grada koji ukidanje prireza nije kompenzirao povećanjem poreznih stopa na dohodak u 2024. Osim ukidanja prireza, standard građana smo čuvali tako što nismo podizali cijene usluga naših poduzeća i ustanova. S obzirom da se porezni prihodi nisu smanjili u odnosu na 2023., već pokazuju i kontinuirani rast, naša se odluka pokazala ispravnom. Odlični gospodarski pokazatelji omogućili su nam izglasavanje rekordnog proračuna od 194,7 milijuna eura, što je 84 milijuna više nego 2021., odnosno proračun je veći za čak 43 posto”, naveo je Radić.
Snažan doprinos razvoju gospodarstva daje i poznata osječka IT zajednica kojoj je ove godine, dodao je on, omogućili novo mjesto okupljanja – centralnu zgradu IT parka u koju uskoro useljavaju novi stanari. Gradnja i opremanje IT poslovnog centra stajali su 8,7 milijuna eura, od čega je gotovo polovica bespovratni novac Europske unije. Centar se prostire na 4000 četvornih metara, a sadrži modularnu konferencijsku dvoranu s oko 300 sjedećih mjesta, 30-ak ureda, coworking prostor, informatički laboratorij, ugostiteljski objekt i druge sadržaje.
Upravo zbog razvijenog IT sektora, u grad na Dravi doseljavaju i mladi stručnjaci iz Zagreba, ali i Istre, Dalmacije… Odluče li zasnovati obitelj i ostati u Osijeku, zasigurno će im biti važna informacija kako je izgrađeno je ili dograđeno pet dječjih vrtića pa Osijek više nema liste čekanja za upis u vrtiće.
“U svemu što radimo, vidimo našu djecu. Gradimo bolji svijet za njih. Jedan od fokusa od početka mandata nam je na vrtićima: samo ove pedagoške godine u vrtiće je upisano 3611 djece, što je za čak 763 djeteta više u odnosu na lipanj 2021.”, poručuje gradonačelnik Radić. Iduće godine počinje gradnja novog Kliničkog bolničkog centra Osijek…