Zahuktava se bitka najvećih igrača hrvatskog turizma

Autor: Marija Crnjak , 27. kolovoz 2015. u 15:59
Valamarov Isabella Resort na otoku Sv. Nikola u Poreču, Foto: Duško Marušić / Pixsell

Tron u prihodovnom smislu od ove godine gotovo da dijele Valamar Rivijera i Plava Laguna, koja je krajem prošle godine preuzela Istraturist od Zagrebačke banke.

Brojke pokazuju da hrvatski turizam i dalje snažno ovisi o vremenskim uvjetima – lanjska kišna godina donijela je srpanjsku rupu i mnogima minuse u prihodima, ovogodišnje dugo toplo ljeto ne samo da je izbrisalo srpanjsku rupu, već će biti jedan od razloga za ostvarivanje financijskog rezultata koji bi trebao premašiti dosad najjaču, predkriznu 2008. godinu.

Doduše, ministar turizma Darko Lorencin, koji je nedavno najavio da bi prihod od stranih gostiju trebao iznositi osam milijardi eura, ističe važnost projekata produljenja sezone na kojima radi zajedno s Hrvatskom turističkom zajednicom. Tako će, tvrdi ministar, zbog projekta Hrvatska 365 ove godine biti jača i predsezona te prema najavama i posezona. I u investicijskom smislu stvari se pomalo kreću naprijed, dio brownfield ulaganja realizira se, doduše, i dalje najvećim dijelom u izvedbi lokalnih igrača i bez globalnih hotelskih brendova. Tron u prihodovnom smislu od ove godine gotovo da dijele Valamar Rivijera i Plava Laguna, koja je krajem prošle godine preuzela Istraturist od Zagrebačke banke. 

Ove godine još bolje

Valamar će, prema svemu sudeći, ove godine imati jači prihod od lanjskog kad je ostvario oko milijardu kuna. U prvih šest mjeseci ove godine kompanija je ostvarila ukupne prihode u iznosu od 372 milijuna kuna, što je 16 posto više u odnosu na isto razdoblje prošle godine, dok su prihodi od prodaje rasli 10 posto na 343 milijuna kuna. Prvo polugodište obilježio je i rast broja noćenja od 5,2 posto, rast prodanih smještajnih jedinica od 6,6 posto i rast prosječne cijene usporedivoj smještajnoj jedinici od 3,6 posto, što je povećalo prihode pansiona za 8,2 posto, odnosno za 20,5 milijun kuna. Najveći utjecaj na rast prihoda pansiona od 13 posto zabilježen je u obnovljenim hotelima u Dubrovniku i Poreču. Zarada (EBITDA) povećana je za 36 milijuna kuna u odnosu na isti period 2014. godine kao rezultat povećanja prihoda i operativne efikasnosti, ističu u kompaniji koja je nedavno realizirala i svoju prvu značajnu akviziciju. Nakon što je otvorio svoju ovogodišnju najjaču investiciju, Isabella Resort na otoku Sv. Nikola u Poreču, Valamar je u lipnju za 23,2 milijuna eura kupio Hotele Baška na Krku, postavši najveća turistička kompanija po kapacitetu.

Top akvizicija

 Lukšić grupa u čijem sastavu posluje Plava laguna, lani je imala problem s padom ruskih turista zbog čega je najvećim dijelom ostvaren i nešto manji prihod, a ovogodišnji rezultati pokazat će kako je na poslovanje utjecala najveća akvizicija provedena u turističkom sektoru u Hrvatskoj, preuzimanje umaškog Istraturista. Podsjetimo, transakcijom zaključenom krajem kolovoza prošle godine, Plava Laguna je kupila Istraturist za 120 milijuna eura. Lanjski prihod dvije kompanije iznosio je oko 932 milijuna kuna, što će ove godine svakako rasti zbog generalno boljih rezultata u Istri. Adrisova Maistra i u ovoj godini će najvjerojatnije biti treća najveća turistička kompanija, no činjenica da se Adris prodajom duhanskog biznisa snažnije okreće turizmu toj bi kompaniji u narednim godinama trebalo donijeti znatno drukčiju tržišnu poziciju, u konačnici možda i neke poznate hotelske brendove s kojima se godinama potiho pregovara. Prema sadašnjim planovima, Adris u Maistru do 2017. planira uložiti dodatnih 1,4 milijarde kuna, a uz Istru i Dubrovnik njihove ambicije skreću i u Zagreb, gdje se razmatraju prenamjene objekata Croatia Osiguranja u luksuzne hotele.

 

1,1 mlrd. kuna

prihoda ostvario je lani Valamar

Najvažnija ovogodišnja investicija Maistre je 30 milijuna kuna vrijedna obnova hotela Adriatic u Rovinju. Sljedeći na redu je hotel Park, potom i Valdaliso. Maistra je u prvom polugodištu ostvarila rast noćenja za 8 posto. U snažnom investicijskom ciklusu je i lošinjska Jadranka koja je ove godine za ukupno 35 milijuna eura dala novo ruho uvali Čikat, otvorila aqua park, obnovljene hotele Alhambra i Hortensia, dogradila Vitality Hotel Punta u Velom Lošinju. Već se radi na projektiranju novog Hotela Helios. Lanjski prihod bio je slabiji zbog toga što je obnovljeni hotel Bellevue otvoren tek sredinom ljeta.Anđelko Leko ove godine bi trebao završiti dobar dio investicija u Milinima i Srebrenom, a u rujnu se na mjestu obnovljenog hotela Orlando otvara drugi hrvatski Sheraton. Leko na lokaciji planira uložiti ukupno 80 milijuna eura, a s novim kapacitetima i njegov HUP Zagreb dobit će novu tržišnu poziciju, pogotovo u segmentu kongresnog turizma. Iako još nije ušao “na ljestvice”, novi igrač na tržištu, Todorićeva Karisma Hotels Adriatic grabi velikim koracima, a uskoro će se vidjeti i hoće li uspjeti u namjeri ulaganja u Kupare, na natječaju koji je u tijeku. KHA ove godine završava svoje velike investicije od 160 milijuna kuna u rekonstruirane hotele Nimfa i Punta u Živogošću, kao i hotel Punta, koji postaje Sensimar Makarska Hotel.

Slijede promjene

U ostatku godine značajne promjene mogle bi zadesiti i Bluesun Jake Andabaka, nakon što su prodaju svog udjela od 49,9 posto u Sunce koncernu najavili u grčkom Marfin Investment Group (MIG). Andabak je sve snažnije krenuo u kontinentalni turizam, ulaganjem u Bizovačke toplice u kojem kani razvijati zdravstveni turizam, nišu koja se u Hrvatskoj tek treba afirmirati. Uskoro bi se mogla saznati i sudbina splitskog Hiltona, nikad dovršene investicije Željka Keruma koju Hypo banka nastoji prodati, a kao mogući kupac spominje se i Adris. Iako je tržište znatno življe nego prethodnih godina, kompanije i dalje zazivaju nižu stopu PDV-a, rješavanje pitanja turističkog zemljišta, bržu administraciju, te jamče da bi uz te preduvjete sektor poslovao mnogo bolje.

Komentirajte prvi

New Report

Close