U traženju modela financiranja kapitalnih projekata Zagrebački holding odlučio se na, u Hrvatskoj malo poznati, “sale and lease back” način financiranja nabave tramvaja. Iako još nije potpisan nikakav ugovor, vrh Holdinga je potvrdio informaciju da će Zagrebačkoj banci biti prodano 70 tzv. novih tramvaja TMK 2200, a prikupljeni kapital će se iskoristiti za nabavu još 70 tramvaja vrijednih 129,9 milijuna eura.
Anuiteti iz proračuna
Druga tura tramvaja također će biti prodana Zagrebačkoj banci, a onda unajmljena. Rok leasinga za ukupno 140 tramvaja bit će 10 godina kroz koje će Zagrebački holding plaćati unajmljivanje, a zatim će ih banka vratiti u vlasništvo holdinga za naknadu koja, navodno, još nije dogovorena. Vrijednost 140 tramvaja je, po cijeni koju će ih Zagrebački električni tramvaj kupiti od konzorcija Končar-Gredelj, ukupno nešto manja od 250 milijuna eura. Na osmišljavanje novog načina financiranja u Holdingu i Gradu su se odlučili zato što nemaju sredstava za isplatu nove narudžbe tramvaja, a za dizanje novog kredita Grad bi svom trgovačkom društvu trebao izdati jamstava. Kako jamstva Zagreba Holdingu ili nekoj njegovoj podružnici ulaze u zaduženost Grada koja je veoma limitirana, jamstva za kredit u vrijednosti 129,9 milijuna eura ne bi odobrilo Ministarstvo financija. Leasing ne ulazi u zaduženost Grada i nisu potrebna jamstva. “Kako nemamo sredstava, morali smo se odlučiti za novi model financiranja. Pravnici su ga u potpunosti potvrdili i sada finaliziramo pregovore o leasingu”, šturo je poručio Slobodan Ljubičić, predsjednik Uprave Zagrebačkog holdinga. Za prvih 70 novih tramvaja od kojih je već isporučeno više od 60, jamstva je dao Grad, ona su aktivirana i anuiteti se isplaćuju iz gradskog proračuna, a ne iz sredstava ZET-a ili sada Holdinga.Grad će nastaviti isplaćivati anuitete za tramvaje Hrvatskoj banci za obnovu i razvoj koji do 2016. godine iznose 11,2 milijuna eura godišnje za glavnicu te još prosječno dva milijuna eura godišnje za kamatu.
PDV kao pretporez
Nakon što Zagrebačka banka kupi tih prvih 70 tramvaja, konzorciju Crotram, tj. Končaru i Gredelju, bit će izdana bankovna jamstva i banka će plaćati anuitete za dodatnih 70 tramvaja. Novci od prodaje prve ture tramvaja uopće neće dospjeti na račun Zagrebačkog holdinga. Druga narudžba tramvaja će od početka biti vlasništvo Zabe, a Holding će plaćati njihov najam. O detaljima ugovora i pregovora te iznosa koji će biti isplaćivani u Holdingu nisu mogli još ništa reći, ali će se ugovor vjerojatno uskoro naći na raspravi u Poglavarstvu. Zasad je potvrđeno da će anutiteti za leasing po modelu “prodaj i unajmi” biti nešto viši nego što bi iznosili anuiteti kredita. No uštede se očekuju jer se u financijskom leasingu koji će najvjerojatnije biti korišten za tramvaje PDV priznaje kao pretporez, a smanjuje se i osnovica poreza na dobit.
Prva gradska tvrtka koja radi poput Wizz Aira
“Sale and lease back” dosad je prilično nepoznat model u Hrvatskoj, a ako se i dosad koristio, odnosio se na nekretnine. Primjerice, tvrtka kojoj trebaju sredstva za ulaganje jednostavno je prodala, a zatim unajmljivala svoju nekretninu. Uložena sredstva od prodaje su u biti donosila prihode koji su ne samo pokrivali najam nego i omogućavali dobit. Holding će svakako u Hrvatskoj biti prva tvrtka u vlasništvu grada koja će iskušati model “prodaj i unajmi” za ulaganja u poboljšanje kvalitete komunalne usluge kojoj nije primarna svrha ostvarivanje dobiti. Poznatiji primjer “sale and lease back” je nedavni potez niskotarfne zračne kompanije Wizz Air koja je tim modelom nabavila četiri nova Airbusa.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu