O umjetnoj inteligenciji mnogo se piše – od ChatGPT-a do raznih analiza o tome koje će poslove u budućnosti preuzeti umjetna inteligencija. Međutim, manje se govori o područjima na kojima umjetna inteligencija ima iznimno pozitivan utjecaj i već danas pomaže na načine na koje je to bilo nemoguće zamisliti. Jedno od tih područja je i sigurnost na cestama.
Prometne nesreće vodeći su uzrok smrti među djecom i mladima diljem svijeta. Statistika je poražavajuća – svakodnevno preko sto tisuća ljudi pogine ili zadobije teže ozljede u prometnoj nesreći. Zato je jedan od ciljeva održivog razvoja Ujedinjenih naroda prepoloviti broj smrtnih slučajeva i ozljeda na cestama do 2030. godine.
Da bi se smanjio broj prometnih nesreća, potrebno je znati gdje i kako djelovati – prvo utvrditi koje su ceste opasnije, na kojim dijelovima, u koje doba dana, obraćajući posebnu pozornost na ceste oko vrtića i škola.
Međunarodna organizacija za procjenu cestovne infrastrukture (engl. The International Road Assessment Programme, iRAP) posvećena je spašavanju života eliminacijom visokorizičnih cesta diljem svijeta i osmislila je sustav ocjenjivanja za oznaku sigurnosti ceste. Na cesti ocijenjenoj s 1 zvjezdicom vjerojatnost prometne nesreće otprilike je 20 puta veća nego na cesti s 5 zvjezdica. Upravo ovu metriku iRAP-a za ocjenjivanje cestovne sigurnosti koristi i UN odnosno države članice za postizanje cilja smanjenja broja prometnih nesreća.
O važnosti ove teme govori i činjenica da je u rujnu ove godine Googleova filantropska podružnica Google.org prihvatila financiranje projektnog prijedloga koji bi djeci omogućio sigurnije putovanje u školu. Voditelj međunarodnog konzorcija upravo je organizacija iRAP, a ukupno financiranje iznosi 2 milijuna dolara. Koristeći umjetnu inteligenciju, satelitske snimke i Google Street View za otkrivanje sigurnosnih rizika na cestama, organizacija iRAP ocijenit će cestovnu infrastrukturu oko škola za cijelu zemlju u Vijetnamu i podržati nadogradnje na cestama s najvećim rizikom.
“Ono što je posebno pozitivno u ovoj priči i na što osobito možemo biti ponosni je da u ovom svjetski prepoznatom projektu sudjeluju i zagrebački Fakultet elektrotehnike i računarstva te Fakultet prometnih znanosti”, obavještavaju s FER-a.
“Prometne nezgode su vodeći uzrok smrtnosti radno sposobnog stanovništva. Svake godine više od milijun osoba pogine u prometu. Nažalost, posebno veliki društveni problem predstavlja smrtnost najmlađih. Svaki dan oko 500 djece pogine na putu do škole. U Vijetnamu prometne nezgode uzrokuju oko 50% smrtnosti adolescenata. Organizacija iRAP već dugi niz godina razvija metodologiju koja omogućava identificiranje najopasnijih segmenata prometne mreže. Naše istraživanje će tu metodologiju učiniti dostupnijom primjenom metoda umjetne inteligencije. Važnost problema i kvaliteta našeg prijedloga uvrstili su nas među 15 projekata koji će biti financirani u okviru programa Google AI for Global Goals. Naš projekt je globalni pothvat u kojem pored iRAP-a, FER-a i FPZ-a sudjeluju i tvrtka Anditi iz Australije te Azijska fondacija za prevenciju ozljeda (AIPF).” ističe prof. dr. sc. Siniša Šegvić, redoviti profesor Zavoda za elektroniku, mikroelektroniku, računalne i inteligentne sustave zagrebačkog FER-a.
FER surađuje s iRAP-om od 2019. godine, a najvažniji cilj suradnje je prepoznati sigurnosne atribute prometnica iz slika i videa. Na ovom istraživačkom projektu kroz svoju će doktorsku disertaciju raditi Marin Kačan. Glavno istraživačko pitanje jest možemo li i u kojoj mjeri metodama računalnog vida raspoznati atribute prometnica koji određuju sigurnost sudionika u prometu. Postizanje UN-ovog cilja o povećanju sigurnosti cestovnog prometa kroz povećanje broja cesta ocijenjenih s 3 zvjezdice do 2030. godine, procijenjeno je da će se spasiti 450 tisuća života svake godine.
Jedna od lijepih vijesti ove godine je da upravo hrvatski istraživači doprinose ovom hvalevrijednom zajedničkom cilju te da su kvaliteta i znanje naših fakulteta toliko prepoznati u svijetu.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu