Za uspješne poduzetnike natjecanja su dugoročna prilika za stjecanje novih klijenata i stvaranje poslovnih prilika na globalnoj razini, a ne kratkoročni medijski šou

Autor: Darko Bičak , 21. kolovoz 2023. u 11:27
Dobitnici nagrade EY Poduzetnik godine 2019. godine bili su Silvio Kutić, Izabel Jelenić i Roberto Kutić/F. Kos/PIXSELL

Zašto se tvrtke prijavljuju na izbore, što im predstavlja, a što u poslovnom svijetu donosi status laureata? Konzultantska kuća Ernst & Young organizira jedan od najdugovječnijih, a suvlasnik Algebre bio je dobitnik za 2020.

Svjedoci smo da u Hrvatskoj, a slično je i u svijetu, gotovo svaka strukovna udruga bira najuspješnijeg poduzetnika, menadžera, liječnika, novinara… I mediji pojedinačno nerijetko održavaju niz izbora u kategorijama koje su u fokusu njegova pisanja ili izvještavanja.

Iako je teško procijeniti koji izbor ima veću težinu i vrijednost za dobitnika, vjerojatno je to specifičnost svakog pojedinog slučaja, činjenica je da globalni programi imaju veću vidljivost dobitnika, a što se onda pod određenim uvjetima može manifestirati i u mjerljivu materijalnu vrijednost.

Jedan od najdugovječnijih izbora u segmentu poduzetništva je svakako onaj konzultantske kuće Ernst & Young EY Poduzetnik godine koji se globalno održava već 40 godina, a u Hrvatskoj desetak. Pokušali smo saznati zašto bi se netko prijavio na izbor te ima li, osim neizbježne plakete, dobitnik ikakve opipljive koristi.

Božidar Radoš, direktor poslovnog razvoja i marketinga u EY-u Hrvatska, kaže nam da je EY Poduzetnik godine jedinstven po mnogočemu, a posebno po međunarodnom dosegu i činjenici da nacionalni dobitnik nagrade ima priliku predstavljati Hrvatsku na svjetskoj završnici tog najprestižnijeg natjecanja za poduzetnike koja se održava u lipnju svake godine u Monte Carlu.

Balen

Priznanje nam je došlo i kao kruna više od 20-godišnjeg truda i zalaganja za povezivanje obrazovanja, digitalnog razvoja i poduzetništva.

“Radi se o jedinstvenom globalnom programu pokrenutom 1986. godine, a koji se danas odvija u gotovo 60 država diljem svijeta. Važno je i napomenuti da iza tog izbora stoji EY, globalna konzultantsko-revizorska tvrtka koja je, kao i u svoje poslovanje, u ovom izboru postavila visoke standarde, dok odluku o finalistima i samom pobjedniku donosi neovisan žiri sastavljen od renomiranih domaćih poduzetnika i poslovnih lidera u kojem nema predstavnika EY-a. Poduzetnici biraju najuspješnijeg među sobom, i to je ono što ovaj program čini jedinstvenim”, kaže Radoš.

Dodaje da kada su 2014. godine pokretali taj program u Hrvatskoj, u medijima se uz poduzetništvo i poduzetnike nije vezalo mnogo pozitivnih vijesti, no proteklih godina primjećuje značajno poboljšanje u načinu na koji društvo i javnost percipiraju poduzetnike i poduzetništvo. “Ta tmurna atmosfera i stigma koji su pratili poduzetništvo i poduzetnike polako nestaje te vjerujemo da je u tom sjajnom procesu značajnu ulogu odigrao i program EY Poduzetnik godine, koji se ove godine održava deveti put.

Sigurni smo da ćemo i ove godine imati priliku upoznati brojne domaće poduzetnike iz različitih industrija te čuti više o njihovim počecima, ali i izazovima s kojima su se susretali. Unatoč izazovima te pokojim neuspjesima, svi oni nezaustavljivo nastavljaju ostvarivati poduzetničke ideje i graditi tvrtke. To je ujedno najbolja poruka mladim ljudima koji možda tek razmišljaju o poduzetničkoj karijeri da se odvaže ući u poduzetništvo, ali i svim poduzetnicima da ne odustaju kad naiđu na prepreku”, navodi menadžer EY-a.

Svjetska razina u Monte Carlu
Međunarodni doseg svakako je jedna od najznačajnijih karakteristika izbora. Neosporno je da sudjelovanjem u programu EY Poduzetnik godine domaći poduzetnici imaju priliku za širenje svoje poslovne mreže i upoznavanje regionalnih te svjetskih lidera iz svijeta poduzetništva.

Najuspješniji poduzetnici diljem svijeta svake se godine biraju na nacionalnoj razini, ali njihovo sudjelovanje u programu tu ne prestaje. Po završetku izbora nacionalnih pobjednika, natječaj prelazi na svjetsku razinu i seli u Monte Carlo, gdje se pobjednici iz svih zemalja okupljaju na izboru EY Svjetskog poduzetnika godine.

U EY-u naglašavaju da uspješni poduzetnici diljem svijeta ovo natjecanje ne smatraju kratkoročnom prilikom za medijsku eksponiranost, nego dugoročnom prilikom za stjecanje novih klijenata i stvaranje novih poslovnih prilika. Kandidati za EY Poduzetnika godine, navodi organizator, moraju udovoljavati kriterijima za sudjelovanje – moraju biti zaslužni za uspjeh tvrtke, s najmanje dvije godine na upravljačkoj poziciji u kontinuitetu.

Isto tako, moraju imati značajan vlasnički udio u tvrtki te imati ključni utjecaj na donošenje odluka, a tvrtka mora aktivno poslovati barem tri godine i imati minimalno 20 zaposlenih te ne može biti podružnica ili predstavništvo strane tvrtke. Naime, posljednjih godina svjedočimo da mnoge nacionalne nagrade za najuspješnije tvrtke, izvoznike ili pak menadžere dobivaju upravo podružnice stranih korporacija koje su otvorile pogone u Hrvatskoj te zapošljavaju velik broj ljudi i ostvaruju zavidne prihode i dobiti.

Radoš

Kada smo 2014. pokretali program u RH, u medijima se uz poduzetnike nije vezalo puno pozitivnih vijesti, no proteklih godina primjetno je poboljšanje.

Poduzetnici koji udovoljavaju navedenim EY kriterijima mogu se prijaviti sami ili ih netko može nominirati. “Otkako smo prije nekoliko godina uveli mogućnost nominacija, svake godine iznova svjedočimo njihovom sve većem broju. One dolaze od poslovnih partnera, članova obitelji, radnika, ali i što nas osobno veseli, kolega poduzetnika. Kako i sam Emil Tedeschi kao predsjednik neovisnog žirija kaže: “Važnost programa EY Poduzetnik godine je u tome da plješćemo najboljima jer je to najbolji poziv drugima da žive i rade u Hrvatskoj”.

U EY-u smo neizmjerno ponosni jer ovim programom radimo upravo to, slavimo tuđe uspjehe i kontinuirano radimo na promociji poduzetnika koji stvaraju nova radna mjesta te daju značajan doprinos domaćem gospodarstvu. Posebno nas veseli što kroz program EY Poduzetnik godine pokrivamo cijelu Hrvatsku te svake godine prijeđemo po 10.000 km kako bismo ih upoznali i tako predstavili javnosti. I sami smo nerijetko impresionirani pričama koje upoznamo u različitim dijelovima Lijepe naše”, navodi Radoš te dodaje da kroz program “slave” poduzetnike i njihovu upornost da svoju ideju pretvore u uspješne poslovne pothvate od kojih će brojne benefite imati društvo te gospodarstvo u cjelini.

Prilikom razgovora sa svakim od kandidata, a kojih je do sad kroz program prošlo više od 240 iz preko 200 tvrtki, ispunjava se standardizirani upitnik tako da su svi kandidati jednako predstavljeni žiriju. Radoš ističe da se, kako kroz razgovor, tako i prilikom ocjenjivanja kandidata gledaju: poduzetnički duh, financijska uspješnost, strateško usmjerenje, nacionalni/regionalni doseg, inovativnost i osobni integritet kandidata. Odluku o pobjedniku donosi neovisni žiri kojeg čine poduzetnici i iskusni poslovni lideri.

Kriteriji programa su isti od samog početka, a zadnjih nekoliko godina se dodatna pažnja svakako pridaje i društvenoj odgovornosti što uključuje doprinos zajednici, okolišu i društvu. Upravo tu u EY-u vide sve veću aktivnost hrvatskih poduzetnika. Kandidati koji se natječu u programu dolaze iz različitih industrija i njihove su tvrtke u različitim stadijima životnog ciklusa.

“Oni su uspješni poslovni lideri koje ne pokreće samo njihov poduzetnički duh nego i izuzetna motiviranost koja ih čini posebnim. Imaju različite životne priče, ali sve ih povezuje njihova neprekidna predanost uspjehu.

Stoga jasno definirani kriteriji pomažu da se kandidati jednako gledaju bez obzira na background. Također, specifičnost programa je ta što neovisni žiri čine poduzetnici i poslovni lideri iz različitih industrija. Zahvaljujući njihovom bogatom iskustvu, mogu dati objektivno mišljenje neovisno iz koje industrije kandidat dolazi, a osim toga najbolje razumiju izazove i probleme s kojima se kolege poduzetnici susreću”, kaže nam Radoš.

240

kandidata iz više od 200 tvrtki u Hrvatskoj prošlo je u 10 godina kroz program EY Poduzetnik

Autentičnost u predstavljanju
Na pitanje ima li slučajeva da poduzetnici koji uđu u uži izbor pokušavaju “frizirati” sebe ili svoje tvrtke za potrebe izbora te kako tome doskočiti, u EY-u navode da je razumljivo da se svi kandidati žele predstaviti u što boljem svjetlu, ali dosadašnje iskustvo pokazuje da su u svome predstavljanju svi bili autentični.

“Našem timu pravo je zadovoljstvo upoznati kandidate, čuti njihove poduzetničke priče, saznati više o počecima koji nisu bili jednostavni, te iz prve ruke dobiti uvid u nove planove i ideje koje ih čine tako posebnima. Često obilazimo pogone, gradilišta i urede gdje najbolje svjedočimo s kakvom strašću rade svoj posao.

To se ne može odglumiti. Sama činjenica da ste među najboljima potiče vas na dodatni trud i na pomicanje granica, stoga naši laureati ne staju nego im ovo priznanje bude samo dodatan vjetar u leđa. Svojom vizijom i inovacijom idu dalje te inspiriraju nove generacije poduzetnika u Hrvatskoj da sanjaju veće stvari i stvaraju inovativne proizvode i usluge”, govori Božidar Radoš.

Posebno ističe da smo, po osvajanju titule EY Poduzetnik godine, u kratkom vremenu dobili prva dva, i za sada jedina, hrvatska jednoroga: Infobip i Rimac. Iz EY naglašavaju da kada se govori o primjerima na svjetskoj razini, samo u prošloj godini programa ističu se tri primjera koja dovoljno govore o značaju i vrijednosti nagrade.

Lihan Zhou iz MiRXES-a iz Singapura je nakon svoje pobjede osigurao 50 milijuna dolara u seriji D financiranja te se priprema za izlazak na Hongkonšku burzu, a FDA (Agencija za hranu i lijekove SAD-a) mu je dodijelila Breakthrough Device Designation za njegov uređaj za rano otkrivanje raka – GASTROClear.

Također, indijski poduzetnik Falguni Nayar iz FSN E-commerce Ventures nakon pobjede je zabilježio rast prihoda od 28% na godišnjoj razini. S druge strane, Argentinac Gaston Taratuta iz Aleph grupe nakon što je proglašen EY Svjetskim poduzetnikom godine prošle godine je proširio prisustvo Alepha u Nigeriji i zapadnoj Africi, s ciljem poticanja digitalnog obrazovanja u Africi, a tvrtka je učvrstila partnerstvo i s Pinterestom.

Hrvoje Josip Balen, suvlasnik i suosnivač Algebre, dobitnik je nagrade EY Poduzetnik godine 2020. te sam kaže da je to bilo izvanredno priznanje Algebri kao organizaciji iz područja obrazovanja.

“Obrazovanje nažalost u Hrvatskoj nije tradicionalno poduzetno, a pogotovo se ne svrstava u poduzetnički sektor pa je to razlog više što smatramo da smo ovime zapravo postavili neke nove standarde. Priznanje nam je došlo i kao kruna više od dvadesetogodišnjeg neumornog truda i zalaganja za povezivanje obrazovanja, digitalnog razvoja i poduzetništva.

Vjerujemo da je sustav kojeg smo izgradili i uspješno razvijamo inspiracija mnogima da ne odustanu od snova i da, bez obzira na to što možda i nemamo svi jednake početne pozicije, uz davanje osobnog i profesionalnog maksimuma, imamo šanse biti uz bok najboljim organizacijama. Posebna nam je čast dijeliti EY priznanje s mnogim uspješnim svjetskim i domaćim talentima i tvrtkama poput Rimca, Infobipa, Nanobita, a činjenica da smo upravo od strane kolega poduzetnika i odabrani čini ovu nagradu još značajnijom”, kaže nam Balen.

Na pitanje da li je on kao dobitnik osjetio neke “opipljive efekte” nagrade u poslovanju, navodi da učinci svakako nisu izostali.

“Mogu reći da je ova nagrada došla kao “šlag na torti” ili, kako sam ranije rekao, kruna svog našeg zalaganja i predanosti u izgradnji sustava koji će prepoznavati i motivirati izvrsne da pronađu svoju iskru i postanu najbolja verzija sebe.

Nagrada je utjecala pozitivno na percepciju Algebre kao ne samo obrazovne, nego i ozbiljne poduzetničke priče koja je privukla cijeli niz eksperata, nastavnika i vrhunskih zaposlenika, ali i izvrsnih studenata i polaznika koji su željeli biti dio društva uspješnih i perspektivnih pojedinaca”, kaže Balen te poručuje poduzetnicima da se prijave na konkretno natjecanje i da se ne uspoređuju s drugima jer svaka poduzetnička priča ima neku posebnost koju ponekad i sami osnivači ne vide, a iskusnim članovima žirija će privući pažnju te ih potaknuti da se još dublje zagledaju u financijske pokazatelje i utjecaj organizacije na hrvatski poduzetnički eko-sustav te lokalnu i globalnu perspektivu na široj sceni.

Komentirajte prvi

New Report

Close