Primiče se vrhunac turističke godine za Varaždin, festival Špancirfest čije jubilarno 25. izdanje počinje 18. kolovoza, a u deset dana festivala posjetitelje očekuje više od 500 različitih sadržaja. To je tek jedan od evenata grada koji se i u promociji naziva festivalskim, jer sadržaji kreću od proljeća do Adventa, i tu je priča koju razvija Turistička zajednica Varaždina zaokružena.
Prvi ulični festival u RH
Za daljnji turistički razvoj grada potreban je, međutim, veći hotel, bez kojeg neće biti moguć razvoj kongresnog i sportskog turizma, za što Varaždin ima puno potencijala, kaže Jelena Toth, direktorica TZ-a za Poslovni dnevnik.
“Špancirfest pokrenut je prije 24 godine kao prvi ulični festival u Hrvatskoj, sa željom da se krajem ljeta oživi povijesna gradska jezgra i obogati program događanja u gradu, a temeljio se na povijesti i tradiciji, tradicijskim obrtima, ceremonijalu, cehovima i baroknim kostimima. Tijekom godina festival se mijenjao, nadograđivao i obogaćivao novim sadržajima, da bi od jednog lokalnog događaja izrastao u najveću hrvatsku kulturno-turističku manifestaciju takve vrste, generator turističkog i društvenog razvoja cijele varaždinske regije i nemjerljivo vrijedan brend Varaždina i varaždinskog turizma”, kaže Toth.
Brojke konstantno rastu, tek su usporile za vrijeme najžešće pandemije. Promet u trgovini i ugostiteljstvu u Varaždinu za vrijeme Špancirfesta u 2022. iznosio je 10,5 milijuna eura. Ove godine, naravno, očekuje se znatno više i zbog inflacije i rasta cijena. Broj posjetitelja festivala kreće se između 250 i 300 tisuća, to su gosti iz 30-ak zemalja svijeta, a mnogi su Varaždin upoznali upravo zahvaljujući ovom festivalu, kaže Toth. O tome govore i brojke prije i poslije Špancirfesta, koje pokazuju da se gosti vraćaju kako bi grad upoznali i bez festivalske gužve. Zahvaljujući Špancirfestu grad Varaždin dobiva i veliku medijsku pažnju, a vrijednost medijskog prostora procjenjuje se na više od 2,5 milijuna eura.
City break destinacija
Prema podacima iz eVisitora, iz godine u godinu povećava se broj ostvarenih dolazaka i noćenja u gradu za vrijeme Špancirfesta, u odnosu na festivalsko razdoblje godinu ranije, a za vrijeme festivala u Varaždinu je teško pronaći slobodan krevet. Prošle je godine, primjerice, prema podacima iz eVisitora, tijekom Špancirfesta broj noćenja bio 60 posto veći u odnosu na 10 dana prije festivala, odnosno čak 150 posto veći u odnosu na 10 dana poslije festivala.
Grad trenutačno ima oko 100 apartmana i 4 manja hotela, i ti su kapaciteti zasad dovoljni da zadovolje potražnju s obzirom na sezonalnost i postojeću ponudu grada. Popunjenost hotela je između 40 i 50 posto, iz čega se trenutačno ne vidi potreba za dodatnim hotelskim kapacitetima, no Toth ističe da je upravo nedostatak bar jednog većeg hotela glavna barijera za daljnji turistički razvoj Varaždina.
“Grad zbog svog položaja, infrastrukture i sadržaja ima velik potencijal za održavanje manjih kongresa ili sportskih sadržaja, od priprema sportaša nadalje. Mi smo se već realizirali i kao city break destinacija. No, organizatori tih evenata ističu potrebu da se i kongresni sadržaji i smještaj sportskih grupa može puno lakše organizirati “pod jednim krovom”, zbog čega umjesto Varaždina biraju druge gradove. Dakle, razvoj takvih niša turizma koje rade kroz cijelu godinu i ulaganje u hotel išlo bi ruku uz ruku, i vjerujemo da će se uskoro naći i investitori koji će to znati prepoznati”, kaže Toth.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu