Za inflaciju se sve manje mari, pomama za kućanskim aparatima

Autor: Siniša Malus , 17. rujan 2024. u 07:00
Tržište je u 2024. bilo pod velikim utjecajem sportskih natjecanja, što je utjecalo na trend rasta prodaje televizora/Goran Stanzl/PIXSELL

Nielsenova analiza regionalnog maloprodajnog tržišta otkrila neke trendove.

Nielsenova analiza maloprodajnog tržišta u regiji otkrila je brojne zanimljive trendove, no zajedničko je svima isto – u Hrvatskoj, Sloveniji i Srbiji najviše se kupuju pivo, meso i sladoled.

No, posebno je zanimljiv porast zanimanja za male kućanske uređaje (prije svega televizori) i telekomunikacije, a na što su utjecala velika sportska natjecanja poput Europskog prvenstva u nogometu i Olimpijskih igara.

Prema “NIQ Shopper Trends” istraživanju, potrošači u Adria regiji postaju opušteniji. To se očituje u njihovoj spremnosti da plate više za kvalitetu jer je svijest o cijenama znatno pala u odnosu na prethodnu godinu. Inflacija, izgleda, više ne brine potrošače.

“Unatoč složenom učinku inflacije na potrošače, evidentno je da je inflacijski pritisak sada značajno usporen, a potrošnja cvjeta. Zemlje regije bilježe brže stope rasta količinske potrošnje u usporedbi s istočnom Europom. Možemo očekivati da će se taj pozitivan trend nastaviti kako se ekonomski izgledi poboljšavaju”, komentira Miroslav Tasić, generalni direktor NIQ-a za Adria regiju.

Rast tržišta tehnologije u RH

Tržište tehnologije i trajnih dobara bilježi rast vrijednosti od 12,3% u godini. Najveći je zabilježen sektoru malih kućanskih aparata – 20,6%.

U Srbiji igraju – promocije
Promocije i dalje imaju presudan utjecaj na ponašanje potrošača i značajno utječu na tržišne trendove u 2024. Na svim Adria tržištima važnost promotivnih kupnji porasla je u tekućoj 2024. godini u usporedbi s 2023. U Sloveniji su kupnje potaknute promocijom u 2024. činile 27%, u Hrvatskoj 30%, dok je u Srbiji promotivni doprinos bio i veći – 38 posto.

FMCG industrija u Hrvatskoj zabilježila je rast vrijednosti od 5,9% u drugom tromjesečju 2024. Iako je još pretežno potaknut povećanjem cijena od 4,7%, dodatno dolazi od rasta količine (1,1%).

Najveću vrijednosnu prodaju tijekom drugog tromjesečja činili su ohlađeno svježe meso, pivo, gotovi mesni proizvodi, sir i sladoled. Sve te kategorije bilježe količinski rast u 2024. u odnosu na isto tromjesečje lani, pri čemu jedino gotovi mesni proizvodi bilježe količinski pad, a ujedno je u ovoj kategoriji zabilježen najveći cjenovni rast od 9% u odnosu na prošlu godinu.

Unutar neprehrambenih kategorija vrijednosno su se istaknuli deterdženti za rublje, toaletni papir, dezodoransi, sredstva za čišćenje kućanstva i kuhinjski papirnati ručnici. Zanimljivo, tržište tehnologije i trajnih dobara u Hrvatskoj bilježi rast vrijednosti od 12,3% u godini.

Najveći rast zabilježen je u sektoru malih kućanskih aparata od 20,6 posto. Tržište je bilo pod velikim utjecajem sportskih natjecanja u drugom tromjesečju 2024., što je utjecalo na trend rasta prodaje televizora, koji su nadmašili tržišni trend i pridonijeli ukupnom porastu tržišta T&D za 12,5% u prošlom tromjesečju.

0,4

posto iznosio je pad cijena u Sloveniji u drugom tromjesječju

U Srbiji je u drugom tromjesečju ukupna prodaja robe široke potrošnje porasla za 9% u vrijednosti zahvaljujući povećanju volumena (6,1%) i jedinične vrijednosti (2,9%). U skladu s usporavanjem inflacije početkom ove godine, došlo je do zamjetne promjene u kupovnom ponašanju potrošača, pri čemu su kategorije koje nisu neophodne bilježile najveći rast.

Glavne kategorije koje su imale najveći rast količine u FMCG-u uključuju neesencijalne kategorije kao što su maramice za hvatanje boja rublja, vlažni toaletni papir, rum, energetska pića i tonici za lice.

Najbolje rangirane kategorije prehrane su pivo, bezalkoholna pića, sladoled, ohlađeni mesni proizvodi i mljevena kava. Od navedenih kategorija sladoled je najviše porastao u drugom kvartalu 2024., 32% vrijednosno, potaknut isključivo količinskim rastom od 32%.

Najveći rast cijena od navedenih kategorija zabilježen je kod bezalkoholnih pića od 9%. S druge strane, sektor tehnologije i trajnih dobara u Srbiji bilježi rast od 5,1% u vrijednosti u zadnjih godinu dana. Najveći rast zabilježen je u sektoru telekoma od 23,2%.

Obrnuti trend u Sloveniji
Slovenija ima manji nominalni rast FMCG industrije od ostalih zemalja regije. Nominalni rast u drugom tromjesečju 2024. iznosio je 0,7%. Pozitivan količinski rast u drugom tromjesečju 2024. (1,1%) nastavak je trenda količinskog oporavka tržišta. Stopa količinskog rasta Slovenije je pozitivna, ali niža nego u posljednja tri kvartala. U usporedbi sa Srbijom i Hrvatskom, gdje cijene još rastu, Slovenija bilježi drugačiji trend s padom cijena (-0,4%) u drugom tromjesečju 2024.

Pivo i u Sloveniji bilježi najveću vrijednosnu prodaju, a slijede ohlađeni mesni proizvodi, pakirano svježe meso, sirevi i čokoladni proizvodi. Od svih navedenih kategorija količinski pad bilježe rashlađeni mesni proizvodi (-4%) i čokoladni proizvodi (-14,4%).

Vrijednost tržišta industrije tehnologije i trajnih dobara u Sloveniji raste za 3,4% godišnje. Dok je prvo tromjesečje 2024. bilo na gotovo istoj razini s prvim tromjesečjem 2023., rast od 6% u vrijednosti je zabilježen u drugom tromjesečju 2024.

Komentirajte prvi

New Report

Close