Marko Žmirak, osnivač Centra za karijere mladih (CKM) Dubrovnik u razgovoru za Poslovni dnevnik govori o stanju na tržištu rada za mlade, važnosti edukacije mladih, centru i njegovom djelovanju te EXPO smotri visokoobrazovnih institucija koja se održava po prvi puta od 18-19. listopada u Dubrovniku i čiji je organizator. Komentirao je i gdje vidi prostor za napredak kada su mladi i tržište rada u pitanju te daljnje planove s CKM-om.
Od 2015., kada ste pokrenuli Centar za karijere mladih (CKM) Dubrovnik, na kojim ste ključnim projektima radili kako bi mladima približili tržište rada?
CKM Dubrovnik je od 2015. do danas preuzeo ključnu ulogu za profesionalni razvoj mladih u gradu Dubrovniku. Uspostavom karijernog usmjeravanja omogućili smo mladima priliku da se pravovremeno osvijeste o važnosti preuzimanja odgovornosti za vlastiti napredak te naprave prve korake, ne samo prema tržištu rada već i prema ostvarivanju ideja kroz projektni menadžment.
Kao najuspješniji pokazali su se projekti koji su istovremeno uključili civilni sektor, mlade i donositelje odluka, poput izrade lokalne strategije za mlade “Mladi i Grad skupa” gdje smo uvrstili poduzetništvo mladih kao ključan alat za razvoj zajednice te projekti poput “Adriawareness” i “Uniactive” koji su financirani bespovratnim sredstvima, a imali su za cilj povezati visokoobrazovne institucije i civilni sektor kako bi mladi imali priliku učiti o društveno korisnom učenju.
Iz vaše perspektive, koliko su mladi svjesni da su danas važne dodatne edukacije, vještine i obrazovanje mimo fakulteta za uspješne poslovne karijere i gdje vidite prostor za napredak na našem tržištu?
Kroz naš dosadašnji rad, vidljivo je da poduzetništvo među mladima u Dubrovniku nije pretjerano razvijeno, izuzev nekoliko svijetlih primjera te se uglavnom svodi na ugostiteljstvo i apartmane kao posljedice monokulture turizma.
Jasno je da smo grad koji ovisi isključivo o turizmu te da poduzetničke ideje idu većinom u tom smjeru, no ono što posebno brine jest manjak inovativnosti za pokretanjem novih ideja i koncepata uslijed slabog interesa za preuzimanjem rizika i velikog straha od neuspjeha.
Učenje kroz rad tijekom studiranja, primjerice kroz volontiranje ili stručne prakse, pokazalo se kao najbolji pokazatelj uspješnosti mladih po završetku fakulteta kada govorimo o zapošljavanju ili pokretanju vlastitih ideja.
Koliko CKM zapošljava ljudi i kako ste rasli? Usporedite vaše početke rada i ciljeve sa stanjem danas?
Danas zapošljavamo šest mladih ljudi te brojimo 16 članova, a počeci rada su uvijek izazovni poglavito kada govorimo o potpuno novom konceptu i načinu rada kojeg smo pokrenuli u Dubrovniku kroz civilni sektor.
Svijest našeg društva o udrugama polako se mijenja te promičemo koncept profesionalnog razvoja mladih kroz projektni menadžment kada govorimo o profesionalnom angažmanu mladih za rad na projektima koji su održivi te istovremeno društveno odgovorni.
Kakav je interes među mladima, kakav je odaziv na vaše radionice i projekte koje imate? Koliko mladih na godišnjoj bazi prođe kroz CKM i što im CKM nudi? Ima li interesa i među mladima iz zemalja regije?
CKM Dubrovnik nudi priliku za usavršavanje kroz pripremu i provedbu različitih EU projekata te uvijek naglašavamo važnost aktivnog građanstva kojeg mladi trebaju prepoznati kao temelj razvoja društva u cjelini. Interes za sudjelovanje u aktivnostima koje provodimo sve je veći stoga smo upravo osnovali podružnicu CKM Zagreb.
Zbog velikog interesa regije uskoro pokrećemo i podružnicu u Mostaru budući da gravitiramo susjednim zemljama te s njima ostvarujemo uspješne suradnje.
Kako ste došli na ideju za Expo smotru visokoobrazovnih institucija? Koliko je trajala realizacija ideje i koliko ljudi radi na tom projektu?
Temeljem dugogodišnjeg iskustva u radu s mladima dobili smo uvid koje su potrebe mladih u našoj lokalnoj zajednici i koji je sadržaj neophodan za nastavak njihovog razvoja. Krenuli smo u potragu za novim aktivnostima i inovacijama, te smo došli na ideju EXPO Smotre Dubrovnik, događaja koji će se realizirati po prvi puta u našoj regiji.
Organizacija je trajala nekoliko mjeseci na kojoj je aktivno radio cijeli tim CKM-a Dubrovnik. Dobri projektni rezultati udruge samo su neki od čimbenika koji su bili ključni za realizaciju ovakvog događaja.
Osim obrazovnih institucija, sudjeluju i tvrtke partneri. Koji je cilj njihova izlaganja i što će oni ponuditi ovom sajmu?
Ovaj događaj će na jednom mjestu okupiti veliki broj javnih i privatnih visokoobrazovnih institucija kao i tvrtke koje nude paletu karijera za buduće studente. Osim obrazovnih institucija, srednjoškolcima će se predstaviti i tvrtke poput Rixos Premiuma Dubrovnik, Coca-Cole, OTP banke, Adriatic Incentivesa, Pizza shopa Dubrovnik, Epidauruma Cavtat, Platanusa, Meštra Hendića, Callidusa-Ustanove za obrazovanje odraslih, Agencije za mobilnost i EU programe, Nautike, Dubrovačkih zalazaka sunca, Hrvatske gospodarske komore, Atlantske plovidbe i Bota Šare.
Cilj njihovog sudjelovanja je predstaviti svoj rad studentima, pokazati čime se sve mogu baviti i kakve uspjehe mogu postići. Putem ovakve vrste događaja, učenici završnih razreda i svi ostali zainteresirani mladi, na jednom će mjestu imati priliku upoznati trendove iz svijeta obrazovanja i karijera te se pripremiti na sljedeće korake u njihovom daljnjem obrazovanju.
Što posjetitelje očekuje i kakva su vaša očekivanja?
Uz izlagački dio, štandove na kojima će se predstavljati institucije i tvrtke kroz dva dana trajanja smotre, u zasebnim dvoranama će se održati 8 panel rasprava/radionica na neke od sljedećih tema: “Umjetna vs. prirodna inteligencija”, “Radno vrijeme dinosaura od 9-17 h” i druge.
Pojedini sponzori događaja, poput Coca-Cole, izlagat će samostalno vlastite programe koje provode među mladima poput “Raise the bar” i “Coca-Cola pomaže mladima” te će ih imati priliku prezentirati na EXPO Smotri Dubrovnik.
Naša su očekivanja da će EXPO smotra postati tradicionalan i nezaobilazan događaj koji na jednom mjestu okuplja sve informacije koje su mladima potrebne za vlastiti napredak.
Expo smotra u brojkama?
EXPO smotra Dubrovnik u kongresnoj dvorani hotela Rixos Premium ima 13 visokoobrazovnih institucija koje će predstaviti svoje studije te 17 partnera koji će sudjelovati u programu Smotre.
Na Smotru dolazi više od 20 srednjih škola iz regije kojima smo organizirali besplatan prijevoz i COVID testiranja za najmanje 1500 učenika tijekom 18. i 19. listopada. Osim obrazovnih institucija, srednjoškolcima će se predstaviti i tvrtke.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu