Izbijanjem pandemije trgovački lanci pojačano su se okrenuli domaćim dobavljačima voća i povrća, među njima i obiteljskim poljoprivrednim gospodarstvima (OPG). Jedan od takvih lanaca je i NTL, grupacija koja okuplja devet lokalnih trgovaca.
To su zadarski Bakmaz i Sonik, vinkovački Boso, Gavranović iz Zagreba, čakovečki Metss, omiški Studenac, Trgostil iz Donje Stubice, Trgovina Krk iz Malinske te Narodni trgovački lanac iz Soblinca. Pridružena društva su Dergez iz Podravskih Sesveta te Robin iz Križevaca.
NTL uime Grupe nabavlja i otkupljuje poljoprivredne proizvode od malih i obiteljskih poljoprivrednih proizvođača, namijenjenih distribuciji trgovinama svih članica. Surađuje s više od 1000 OPG-ova iz cijele Hrvatske.
Samo u proteklih mjesec dana NTL je ostvario suradnju s više od stotinu OPG-ova, ističe predsjednik Uprave Martin Evačić. Osim suradnje s OPG-ovima, Evačić će u razgovoru za Poslovni dnevnik osvrnuo i na stanje na domaćem maloprodajnom tržištu na kojem, kako kaže, konsolidacija ni izbliza nije dovršena.
NTL surađuje s OPG-ovima već 10 godina. Je li ta suradnja intenzivirana izbijanjem epidemije koronavirusa i mogu li OPG-ovi zadovoljiti potrebe NTL-a?
NTL već 10 godina ima isti cilj, a to je otkupiti i plasirati što je više moguće proizvoda domaćih proizvođača. Takvu poslovnu politiku uspješno provodimo godinama, kontinuirano povećavamo volumene otkupljene robe od domaćih OPG-ova i sigurno ćemo u tom smjeru nastaviti naše poslovne aktivnosti. Naravno, one proizvode kojih nema dovoljno ili koje domaći proizvođači nisu u mogućnosti proizvoditi moramo uvoziti. Izbijanjem epidemije suradnja, koja je i prije ove pojave bila na zaista visokoj razini, se svakako povećala. Unatoč tomu, sezona kultura koje rastu kod nas tek dolazi tako da još ne raspolažemo dovoljnim količinama i imamo prostora za povećanje broja dobavljača i partnera. Novonastala situacija nije zaobišla ni OPG-ove, koje je odluka o zatvaranju tržnica i ugostiteljskih objekata navela da se uz plasman proizvoda kroz NTL sustav otkupa posvete i online prodaji. Traženje drugih kanala prodaje malih proizvođača naposljetku je dovelo do nedostatnih količina za distribuciju kroz trgovine. To je primjerice najizraženije u slučaju domaće jagode.
Koliki udjel ima domaće voće i povrće u ponudi trgovina iz sastava NTL-a?
NTL u ovome trenutku ima više od 1000 dobavljača koji se označavaju kao OPG-ovi. Tako velik broj partnera kojima osiguravamo siguran i kontinuiran otkup omogućava nam da u ovome trenutku udio domaćeg voća i povrća čini 75 posto. Uzmemo li u obzir udio onih kultura koje ne uspijevaju na ovom podneblju, a dio su svakodnevne ponude, govorimo o maksimalnoj iskorištenosti domaće proizvodnje. Naša poslovna politika je jasna, želimo najkvalitetnije, svježe i domaće proizvode na policama svih članica NTL Grupe kako bismo osigurali najbolju ponudu našim kupcima.
Koje sve vrste voća i povrća otkupljujete od OPG-ova te kolika je minimalna količina koju ste od pojedinog OPG-a spremni otkupiti?
U svakom trenutku tijekom čitave godine upravljamo asortimanom od otprilike 120 artikala svježeg i sušenog voća i povrća tako da u principu otkupljujemo gotovo sve kulture koje proizvođači proizvedu. U ovom trenutku i okolnostima nismo postavljali uvjet o minimalnoj količini, a sve kako bismo pomogli našim malim proizvođačima i osigurali svakom OPG-u mogućnost za plasman njihovih proizvoda. I vidjeli smo da je to bio dobar potez, što potvrđuju prije svega zaista pozitivne reakcije OPG-ova te rast broja partnera u proteklom razdoblju. U drugačijim uvjetima, kako bi se poštivala određena standardizacija u pakiranju i obradi robe s kojom želimo osigurati kontinuitet isporuka, količine bi ipak trebale biti malo veće. Odnosno, proizvođač bi trebao biti u mogućnosti osigurati nekoliko isporuka u nizu kroz određeni period. NTL Grupa spremna je biti iskreni partner i zajedno s malim proizvođačima radit ćemo na daljnjem razvoju te kvaliteti ponude.
Koliko su dugi rokovi plaćanja za otkupljenu robu te možete li navesti primjere otkupnih cijena za nekoliko vrsta voća i povrća za kojima vlada najveća potražnja?
NTL je od početka svog rada i suradnje s domaćim proizvođačima, kao i kroz poslovanje s ostalim dobavljačima poznat kao siguran platiša. Plaćamo u dogovorenom i zakonom definiranom roku, koji je danas maksimalno do 30 dana za svježu robu. Cijene proizvoda se u principu mijenjaju na dnevnoj bazi i ovise o ponudi i potražnji. Ono što je važno naglasiti, NTL Grupa osigurava siguran otkup i u ovome trenutku imamo čak šest otkupnih jedinica u svim krajevima Hrvatske, upravo kako bismo OPG-ima iz svih krajeva omogućili što brži i jednostavniji te pristupačniji otkup.
Koliko je prije pandemije NTL kupovao uvoznog voća i povrća te može li iskustvo s ovom pandemijom poslužiti kao motiv za povećanje domaće poljoprivredne proizvodnje?
Udio uvoznih roba se mijenja iz godine u godinu, ovisno o vremenu te stanju domaće proizvodnje. Svake godine nastojimo s proizvođačima dogovoriti što veće količine domaćeg, kako bi uvoz sveli samo na ono nužno. Važno je ovdje reći kako se proizvođači suočavaju s brojnim izazovima, od zakupa zemljišta, prolaznosti na EU natječajima, rasta troškova i pitanje radne snage. Tu je svakako i nedovoljno kontrolirani uvoz koji se provodi u sklopu slobode trgovanja u EU. Sve navedeno razlog je zbog kojeg se snižavaju cijene te samu proizvodnju čini neisplativom. Unatoč naporima i poticanju domaće proizvodnje, NTL se s tim ne može suočiti sam. Hrvatskoj treba nagli i hitni zaokret u politici razvoja poljoprivrede. U Hrvatskoj je prosjek starosti nositelja OPG-a veći od 50 godina. Potrebno je motivirati mlade ljude da se krenu baviti poljoprivredom. Onima koji imaju volje i uvjeta za povlačenje sredstava iz EU fondova država taj proces mora maksimalno olakšati. Pred nama je puno posla kako bismo postigli samodostatnu proizvodnju i povećali izvoz. Moramo iskoristiti komparativnu prednost geografskog položaja, koja nam daje šansu pred Španjolskom, Italijom i zemljama Balkana. NTL Grupa tu je krajnja točka u lancu, ali već i danas siguran partner za sve domaće proizvođače. I na taj način želimo potaknuti domaću proizvodnju i učiniti maksimalno što je u našoj moći kako bi na kraju svega i naši kupci imali mogućnost kupiti domaće proizvode iznimne kvalitete.
NTL je prošle godine ostvario 5 milijardi kuna prihoda. Kakve ste rezultate ostvarili u prvom tromjesečju te kakav poslovni rezultat očekujete za ovu godinu?
U prva tri mjeseca NTL je ostvario rast prihoda u odnosu na isto razdoblje lani, ali kako se u tom periodu još ne mogu sagledati posljedice pandemije i rada u režimu posebnih okolnosti, teško je i dati neke preciznije prognoze poslovnog rezultata za ovu godinu. U slučaju NTL Grupe poslovni rezultat značajno ovisi i o turističkoj sezoni s obzirom na to da jedan dio članica poslovanje provodi u trgovinama koje su pozicionirane u turističkim središtima na obali.
Kako ocjenjujete odnos snaga na hrvatskom maloprodajnom tržištu te očekujete li u bliskoj budućnosti konsolidaciju gdje bi potencijalne mete preuzimanja bila trgovačka društva okupljenih u Grupu NTL?
Što se tiče konsolidacije maloprodaje u Hrvatskoj smatram da je ona još daleko od završetka. Postoji niz srednjih pa i velikih tvrtki koje su zanimljive za preuzimanja, tako naravno i dio tvrtki iz NTL-a. Pojava pandemije neke će planove usporiti, a neke možda i odgoditi za dulje vrijeme. U svakom slučaju očekujem daljnju konsolidaciju kroz preuzimanja, a možda i spajanja dijela tvrtki. NTL Grupa pokazala je kako ima uspješan poslovni model, kako smo konkurentni na tržištu i zasigurno ćemo u vremenima koja dolaze nastaviti jačati našu poziciju i vrijednost članica, kao i čitave Grupe.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu