Hrvatska je brojnim gostima omiljena destinacija zbog prirodnih ljepota i bogate kulturne baštine. No, u usporedbi s konkurentnim zemljama, nedostaje joj dodatne ponude kojom može oduševiti turiste više platežne moći.
Za goste dubljeg džepa treba ponuditi ne samo smještaj u hotelima i vilama s pet zvjezdica, već i visokokvalitetne restorane, udobna putovanja jahtom ili brodom i druga luksuzna događanja.
O tome što nedostaje hrvatskoj luksuznoj turističkoj ponudi i kakvi smo u usporedbi sa susjednom Crnom Gorom, razgovarali smo s Moranom Petričević, stručnjakinjom za razvoj brendova na području turizma.
Je li Hrvatska zadnjih godina dovoljno iskoristila potencijal kao premium destinacija?
Zbog raznih utjecaja u zadnjih nekoliko godina mijenjao se naš stav kakav turizam želimo i što trebamo poduzeti kako bi dugoročno profitirali od tog važnog sektora te upravljali svim izazovima i rizicima.
Hrvatska ima premium brendove, ali je za cjelovit razvoj tog tipa ponude potrebna kvalitetna koordinacija svih ključnih sudionika, zajedničko nastupanje na međunarodnom tržištu i razvoj projekata koji će stvarati novu premium ponudu. Vrijeme pandemije je uvelike promijenilo razmišljanje potrošača.
Što su glavni nedostaci hrvatskog elitnog turizma?
Hrvatska u pravom smislu riječi nema elitni turizam. Bar ne onakav kakav ga svijet prepoznaje. Koliko god laskamo sami sebi da je u Dubrovniku elitni turizam, bez obzira na dolazak raznih planetarno poznatih VIP zvijezda, da jednu destinaciju nazovemo elitnom, cijela bi trebala biti elitna u pravom smislu. Nije potrebno imati samo hotele s pet zvjezdica, nekoliko elitnih restorana i klubova. Cijela destinacija treba biti na razini, kako ponudom i uslugom, tako i sadržajem.
Kako biste usporedili elitni turizam Hrvatske i Crne Gore?
Izgradnjom luksuznih hotela i marina, te pažljivim odnosom prema vlastitoj povijesti, naši južni susjedi postali su meka za turiste dubokog džepa. Gostoljubivi mještani koji su Crnu Goru učinili uzbudljivim odredištem za putovanja, novoobnovljeni i izgrađeni hoteli svjetske reputacije i restorani sve više Crnu Goru čine novom sljedećom francuskom rivijerom.
Na Azurnoj obali ili Côte d’Azur boravila sam nekoliko puta, ona privlači zbog bezbroj razloga, no dijelovi južne Francuske izgubili su svoj šarm, uglavnom zbog beskrajnih stampeda turista koji dolaze da upijaju sunce na proslavljenim plažama.
Crna Gora ima nevjerojatnu lokalnu kuhinju, vina i prekrasnu prirodu i ljepotu rivijere te nije izgubila dušu s priljevom posjetitelja iz drugih zemalja. Crna Gora ima izrazito jake PR-ovce i slobodno je možemo nazvati novim Monakom, dok je naša zemlja raj za yachting. Treba ga njegovati i razvijati.
Može li Hrvatska kombinirati masovni i elitni turizam, ili jedno isključuje drugo?
Hrvatska nikako ne smije kombinirati masovan i elitni turizam, bar ne u smislu na koji danas hrvatski turizam egzistira. Moramo razvijati sadržaj unutar marina i hotela, poboljšati uslugu te educirati osoblje što elitni gost želi.
Za elitni turizam nije dovoljna luksuzna arhitektura. Važan je sadržaj, doživljaj i privatnost, ali najvažnije je da turist uvijek treba dobiti što želi. Personaliziran pristup gostu dio je luksuznog turizma. U stranim državama osoblje na recepciji samostalno je, snalažljivo, entuzijastično i profesionalno, a uz to obavezno govori dva ili tri svjetska jezika.
Kako ocjenjujete popratni sadržaj poput evenata, izbora hrane i pića u hrvatskim obalnim mjestima?
Nažalost, u Hrvatskoj nedostaje eventa koji bi privukli pažnju gostiju ili medija. To je velika pogreška u menadžmentu hotela u Hrvatskoj. Za usporedbu, u Crnoj Gori sam tijekom boravka dobila nekoliko brend bookova hotela i vila.
Crna Gora intenzivno radi punih sedam mjeseci na eventima. Mogu potvrditi da je jedna hotelska kuća radila pet mjeseci na završnom eventu za sezonu. Što se tiče odjela hrane i pića, kako gdje. Imamo svakako i domaće primjere odlične ponude hrane i pića, poput Falkensteiner u Zadru te Hilton Costabella Rijeka koji imaju izrazito bogatu i zdravu kuhinju kombiniranu s adekvatnom ponudom pića.
Bilo bi dobro posvetiti se slastičarskoj ponudi za koju smatram da ne prati kvalitetu ostale ponude. Ponuda na otocima je također kvalitetna. Zanimljivo će biti vidjeti što će Hyatt Zadar ponuditi gostima, velika su očekivanja s obzirom na susjedne lokacije u Beogradu i Crnoj Gori. Beogradski hoteli u pravom smislu, baš kao i u Crnoj Gori, predstavljaju elitni turizam.
U Crnoj Gori izrazito je visoka usluga unutar marine Porto Montenegro te hotela svjetskih renomiranih hotelskih brendova. Ne bih izdvajala favorite jer zamjerka je zaista malo.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu