Polako se primiče kraju ova školska godina, koja se pokazala jednom od dosad najizazovnijih zbog pandemije koronavirusa i online nastave. Pritom se hrvatske nakladničke kuće već pripremaju za novu školsku godinu kada Škola za život dolazi i u preostale razrede osnovnih i srednjih škola pa će učenici drugih, trećih i četvrtih razreda osnovnih škola informatiku učiti prema novom kurikulumu i novim udžbenicima, šestaši i sedmaši sve predmete osim onih koji obuhvaćaju STEM tematiku, osmaši će se pak upoznati s predmetima iz STEM-a, a gimnazijalci 2. i 3. razreda učit će sve predmete.
S obzirom na brojne novitete koji nas tek čekaju, izdavačka kuća Alfa predstavila je putem virtualne konferencije novu generaciju udžbenika za primjeren program i pilot-projekt Alfa BETA testiranje, osvrnuvši se na online nastavu i virtualnu učionicu koju su kreirali za nastavnike i učenike.
Nova generacija
Alfina nova serija udžbenika je grafički, jezično i sadržajno prilagođena učenicima s teškoćama u učenju, no kako navode, izgledom se bitno ne razlikuje od onih za redovnu nastavu.
Udžbenici su za sve predmete razredne i predmetne nastave, za učenike od 2. do 8. razreda osnovne škole. Novom pripremom željeli su izbjeći problem zbog kojeg se djeca s poteškoćama osjećaju nelagodno, drukčije ili manje prihvaćeno od okoline, s obzirom na to da je uključenost iznimno važan čimbenik u odrastanju svakog djeteta.
Pritom je Željka Butorac, prof. logopetkinja koja radi na prilagodbi Alfinih udžbenika, navela da je u ovom trenutku u osnovnim školama u Hrvatskoj oko 12% učenika s teškoćama u razvoju raznih vrsta, što znači da čak 35.000 učenika treba primjeren oblik školovanja, redovni program uz prilagodbu sadržaja i individualizirane postupke.
“Svi zakoni i pravilnici zahtijevaju stvaranje uvjeta u školama za zadovoljavanje različitih odgojno-obrazovnih potreba svakog učenika i omogućavanje svima da uče zajedno. No, nijedno se dijete ne bi trebalo osjećati izolirano ni različito, posebno ne u razredu. Zato smo ove godine odlučili svim učenicima pružiti nove udžbenike koji se vizualno i grafički ne razlikuju od standardnih, a kako se zbog različitih udžbenika ne bi osjećali posramljeno ni različito od ostalih u razredu, te vjerujemo da će i učitelji prepoznati ovaj pozitivni pomak”, istaknula je Butorac.
Alfa će u sklopu projekta Alfa BETA okupiti dionike i stručnjake iz različitih područja u raspravu, dijalog te razmjenu mišljenja o udžbeničkom sadržaju kako bi se dobio uvid u senzibilitet javnosti prema sadržaju namijenjenom nastavi i učenju.
“Iznimno smo sretni i zadovoljni što su sudionici podržali našu inicijativu i ovaj projekt koji nam je dao mogućnost da čujemo različita mišljenja javnosti o pojedinom udžbeniku, što je svakako vrijednost ovog projekta jer tako nešto dosad nije postojalo, a mi smo rezultatima vrlo zadovoljni. Nama kao izdavaču takva je razmjena mišljenja itekako važna jer nam je povratna informacija o našim udžbenicima uvijek prioritet kako bismo i u budućnosti pridonosili njihovoj što boljoj kvaliteti”, rekla je Daniela Novoselić, direktorica nakladništva izdavačke kuće Alfa.
Specifični sadržaji
Osim nove generacije udžbenika i projekta Alfa BETA testiranje, ova nakladnička kuća kreirala je virtualnu učionicu www.nastava.alfa.hr za jednostavnije snalaženje u online nastavi, koju danas koristi više od 15.000 nastavnika i učenika diljem Hrvatska te bilježe 350.000 pregleda.
“Ulažemo velike napore kako bismo bili kvalitetan partner i podrška u nastavi na daljinu – zahvaljujući brojnim kanalima komunikacije s našim korisnicima, učiteljima i učenicima, počevši od digitalne platforme, digitalnih udžbenika i Alfinih mrežnih stranica, partner smo i podrška online nastavi te smo u stalnom kontaktu sa svim našim korisnicima. Online nastava općenito, a posebno u ovoj situaciji koja nas je sve zatekla, još je uvijek novitet i velik izazov za sve sudionike u školstvu”, naglasio je Domagoj Dedić, voditelj marketinga izdavačke kuće Alfa.
Na izazov online nastave odgovorila je i nakladnička kuća Školska knjiga čiji je stručni tim napravio demo verziju mobilne aplikacije Asistent za podršku učiteljicama i učiteljima, kako bi im se olakšalo svakodnevno pripremanje za nastavu i vođenje pedagoške dokumentacije. Osim jednostavnosti korištenja, pomaže i u izradi individualiziranog kurikuluma za učenike s teškoćama kako bi uz podršku učitelja ostvarili svoj puni potencijal.
“Naš posao nije samo izraditi udžbenike, već i biti pravi partner učiteljima i školama. U komunikaciji s njima uočili smo da im veliki dio energije oduzimaju administrativni poslovi, pronalazak valjanih informacija te kreiranje specifičnih sadržaja”, rekla je Matilda Bulić, izvršna direktorica Školske knjige. Asistent funkcionira tako da se unose opći podaci o učeniku, potom se iz pripremljene bate bira nastavni predmet, predmetno područje i nastavna tema ili domena.
U nekoliko klikova učitelj odabire strategije podrške za svaki ishod, a sustav pripremi dokument za ispis. Aplikacija će biti spremna za korištenje od rujna ususret novoj školskoj godini, za sve korisnike udžbenika Školske knjige. Kako objašnjavaju, Asistent je zamišljen kao podrška u pripremanju za nastavu bez obzira na oblik u kojem se nastava izvodi.