Veliki zauzeli linije i diktiraju cijene, najviše trpe manji konkurenti i putnici

Autor: Majda Žujo , 22. srpanj 2013. u 14:14
Autobusni promet u Hrvatskoj nije u padu, no trpe mali prijevoznici.../FOTOLIA

APP Požega, Autotrans i Čazmatrans puno linija drže otvorenima, a uopće ne voze, kaže Slavko Rich iz HOK-a.

Već nekoliko godina svjedoci smo nevjerojatna nerazmjera cijena autobusnih karata iz kopnene Hrvatske prema moru.

Puno bliže destinacije u sjevernom primorju često su puno skuplje od onih u Dalmaciji. Karta iz Zagreba do, primjerice, Baške na otoku Krku kod nekih je prijevoznika i sto kuna skuplja od karte do Zadra. Tako će u APP Požegi ili riječkome Autotransu kartu do Baške naplatiti i do 219 kuna, a kartu do Zadra 126 kuna, dok će s drugim prijevoznikom karta do Zadra biti i niža. O kolikom je nerazmjeru riječ, govori i podatak da je karta iz Zagreba do Dubrovnika u većine prijevoznika jeftinija od spomenute Autotransove karte do Baške. 

Jeftinije avionom

Za Dubrovnik se, naime, karta može kupiti već od 205 kuna. A apsurd je to veći dodamo li da se avionska karta od Zagreba do Dubrovnika izvan sezone može naći povoljnije nego autobusna do Baške na Krku. Razlika u cijenama vidljiva je između prijevoznika, ali ovisi i o vremenu polaska. No, APP Požega i Autotrans Rijeka u nekoliko najčešćih destinacija na sjeveru pokazali su se najskupljima. Autotransova karta za Crikvenicu stoji 155 kuna, Autoprometova je 84 kune. Najskuplja karta za Rijeku također je Autotransova (155 kn), a najjeftiniji su prijevoznici Brioni i Nigra Zlatar (86 kn). Cijena najskuplje karte do Krka je 201 kunu. I tu su najskuplji Autotrans i APP Požega, a najjeftinija je (158 kuna) karta Slavonija Busa. A zašto su cijene prema sjeveru više nego one prema jugu, unatoč tome što je riječ o manjim udaljenostima i jeftinijim cestarinama? Zato što autobusni prijevoznici to sebi mogu dopustiti jer je konkurencija manja."Iz Splita i Zadra autobusi prema kontinentalnoj Hrvatskoj voze praktički svakih 15 minuta i logično je da su, zbog konkurencije, cijene tamo niže", kaže nam Slavko Rich, predsjednik Sekcije prijevoza putnika Hrvatske obrtničke komore (HOK).

A u APP-u Požega ne vide ništa sporno u tome što je cijena karte za Krk viša od one za Zadar, Šibenik ili Split."Cijena ovisi o prilikama na tržištu. Svaki prijevoznik pojedinačno procjenjuje s kojom cijenom će nastupiti na tržištu, a da bude konkurentan i da ne ode u gubitak", poručio nam je Josip Mičević-Marušić, pravnik u APP-u Požega. No, problem je, tvrdi Rich, što APP Požega s Autotransom, u čijem je većinskom vlasništvu, praktički ima monopol na tržištu prijevoza putnika i zato mogu sebi dopustiti takve cijene. Zakonom nije propisana ni najniža ni najviša cijena, pa sve ovisi o volji prijevoznika i konkurenciji. A ona je, upozorava Rich, nelojalna."Svaki prijevoznik mora ispunjavati uvjete da bi dobio sezonsku liniju. APP Požega, Autotrans i Čazmatrans puno linija drže otvorenima, a uopće ne voze. Samo da konkurencija ne bi ušla na tržište", tvrdi Rich. Njegove optužbe o monopolu i fiktivnim linijama u APP Požegi žestoko demantiraju.

APP: Optužuju ljubomorni 

"APP Požega i Autotrans Rijaka posluju po tržišnim uvjetima. Ne može se govoriti da smo monopolizirati tržište, a dokaz je i sam broj polazaka raznih prijevoznika koji svakoga dana voze s autobusnog kolodvora u Zagrebu. Na tržištu nitko nije monopolist", tvrdi Mičević-Marušić. Za Richove optužbe da neke linije drže samo da ih ne bi preuzela konkurencija kaže pak da su klevete osobe koja je izgubila nadmetanje za prijevoz učenika osnovnih škola u Požeško-slavonskoj županiji. "Mi nemamo takvih linija. Onaj tko misli suprotno, neka to dokaže", zaključuje Mičević-Marušić. Autobusni promet, čini se, nije ugrožen ostalim prijevoznim sredstvima. "Autobusni promet nije u padu, ali trpe mali prijevoznici jer se ne mogu nositi s velikima, ali i visokim troškovima goriva i cestarina. Autobus troši od 28 do 32 l goriva na 100 km, pa izračunajte", zaključuje Rich.

Kvaliteta jeftina

Niža cijena – besplatan Wi-Fi

Cijenu karte netko bi možda pravdao i kvalitetom usluge koja se za nju dobiva. No, prema iskustvima čitatelja, u ovom slučaju to je upravo suprotno. Vrijeme putovanja Zagreb – Baška za APP Požegu, odnosno Autotrans (koji su najskuplji), je gotovo pet sati, dok konkurentski Slavonija Bus na toj liniji vozi tri i pol sata. Dakle, osim novca, štedi se i vrijeme, a Slavonijini busevi opremljeni su i wi-fijem, što je putnicima dodatna pogodnost.

Komentirajte prvi

New Report

Close