Nakon dvije korona-godine, lani se hrvatskim putničkim agencijama osjetno povećao obim organiziranja turističkih aranžmana, s tim da su u slučaju domaćih putnika premašene pretpandemijske brojke, dok se i uz ogroman rast aranžmani putnika iz drugih zemalja još nisu uspjeli oporaviti.
Strani putnici predstavljaju i veći dio poslova u strukturi, jer višednevna putovanja tijekom 2022., prema podacima DZS-a, putničke su agencije organizirale za boravak njih ukupno 2,1 milijuna, a ostvarili su 12,4 milijuna noćenja.
Najomiljenija odredišta
Prosječno, dakle, putnici iz drugih zemalja kroz ove aranžmane ostvarivali su po šest noćenja. Domaći putnici, pak, na višednevnima putovanjima preko agencija noćili su po četiri dana. Ukupno ih je na višednevna putovanja preko agencija išlo 582 tisuće i ostvarili su 1,5 milijuna noćenja. Još je u organizaciji putničkih agencija na jednodnevne izlete putovalo 324 tisuće domaćih turista.
U odnosu na prethodnu 2021., broj stranih putnika koji su koristili usluge hrvatskih turističkih agenata za duža putovanja povećan je za 72,5% i ostvarili su 53% više noćenja, no u usporedbi sa 2019. rezultat je još uvijek slabiji, za gotovo 23% po oba kriterija. S druge strane, domaćih turista na višednevne agencijske aranžmane putovalo je 44% više nego u 2021. i noćenja su porasla za 36%, ali su i ostvarene brojke bolje nego u 2019. za u odnosu na prethodnu godinu za oko šest posto po oba kriterija.
Ono što, kad je riječ o organiziranim putovanjima, karakterizira putovanja hrvatskih turista preko agencija jest da uvjerljivo više obilaze destinacije unutar Hrvatske, nego što se odlučuju na inozemne ture. Izvan Hrvatske lani je tako putovalo njih oko 179 tisuća i ostvarili su na tim putovanjima 657 tisuća noćenja.
Najomiljenije odredište izvan Hrvatske našim je turistima Italija, u koju je putovala gotovo četvrtina putnika preko agencija, a slijedi BiH (9%), Njemačka i Francuska (6%), te Turska, Mađarska i Austrija.
Iz službenih statistika vidljivo je i da je zaslugu za oporavak putovanja domaćih turista u odnosu na pretpandemijsko razdoblje valja tražiti prvenstveno u posjetima hrvatskim odredištima, jer u odnosu na tadašnje rezultate, i broj putnika i noćenja u stranim destinacijama još su debelo ispod ranije razine, zaostaju za preko 47%.
Manje za trećinu
No, jednodnevni izleti Hrvata još se nisu popravili, ni kad je riječ o putovanjima unutar ili izvan Hrvatske. U odnosu na 2019. broj putnika u druge zemlje na ovaj tip aranžmana manji je za gotovo trećinu, a unutar Hrvatske za oko 3%.
Ukupno je preko agencija na jednodnevna putovanja lani otišlo 324 tisuće Hrvata, od čega najveći dio u Hrvatskoj. Na jedan dan izvan Hrvatske najčešće putuju u Austriju (31%), te u Sloveniju i Italiju (21%).
Kad su stranci u pitanju, preko hrvatskih agencija najveći dio korisnika dolazi iz Njemačke, čak trećina, te Ujedinjenog Kraljevstva (10%) u Austrije (8%). Zanimljivi su i podaci od naših 1379 putničkih agencija, iz kojih je vidljivo da stranci u Hrvatsku na organizirana putovanja najčešće dolaze autobusima (84,5%), a zrakoplovima manje od 14%, dok je u slučaju hrvatskih putnika izraženija sklonost putovanjima avionom (41%), a autobusima se odvija oko 58% aranžmana.
Još izraženija razlika domaćih i stranih gostiju primjetna je kod mjesta noćenja – domaći turisti preferiraju aranžmane u hotelima, a strani turisti većinom odsjedaju u apartmanima i sobama.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu