Veliki planovi za 140. rođendan: vlastita distribucija, degustacijski prostor i status paneuropske tvrtke

Autor: Dragana Radusinović , 20. lipanj 2024. u 22:00
Entoni Sošić, predsjednik uprave Stock Hrvatska, zadužen za poslovanje Adriatic regije Stock Spirit Grupe (lijevo) i glavni izvršni direktor Stock Spirit Grupe Jean–Christophe Coutures/PD

Stock ‘84 je trebao biti rođen u Hrvatskoj, kaže predsjednik Uprave Entoni Sošić.

Stock ‘84, je baš kao i Lionello Stock trebao biti rođen u Hrvatskoj – kaže Entoni Sošić, predsjednik Uprave Stock Hrvatska, zadužen za poslovanje Adriatic regije Stock Spirit Grupe, igrača na tržištu jakih alkoholnih pića koji pod vlasničkim okriljem moćnog luksemburškog investicijskog fonda CVC Capital Partners posljednje gotovo tri godine raste akvizicijama, ulaže u proizvodnju i intenzivno lansira nove proizvode kako bi zadovoljili nepce modernog potrošača.

Posljednju fiskalnu godinu (2023.) zaključili su prema riječima Jean-Christophe Couturesa, glavnog izvršnog direktora grupacije, s pola milijarde eura prihoda, što je za 18 posto više u odnosu na 2021. prije nego li ju je preuzeo CVC Capital Partners.

Stock Hrvatska lanjsku je godinu (2023.) završio s 5,82 milijuna eura prihoda, a jedna od glavnih uzdanica budućeg rasta je inovativni pelinkovac Pelinova predstavljen tržištu na proljeće.

U regiji – najbolja prodaja
Ove godine kompanija slavi 140. rođendan, pa nam Entoni Sošić objašnjava kako je Lionello Stock, austrougarski industrijalac i poduzetnik, prvotno svoj rodni grad Split zamislio i kao rodno mjesto budućeg biznisa.

No nije se tada uspio dogovoriti s gradskom vlašću pa je parnu destileriju vina sagradio u Trstu, očevom rodnom gradu, s prijateljem Carlom Camisom. Nazvali su je “Distilleria a vapore Camis & Stock” u kojoj proizvode stock od 1884. godine. Tako je stock postao rodom tršćansko piće, koje se danas, otkriva nam Sošić, ipak ponajbolje prodaje u Hrvatskoj i regiji koju predvodi.

Pod kapom imena svojeg tvorca Stock Spirit Grupa danas objedinjuje 70 brendova i posluje u 50 zemalja, a Sošić nam u razgovoru iznosi ambicioznu strategiju tvrtke koja, kako kaže, “želi biti međunarodna i lokalna istovremeno”.

Rođendanska godina donijela im je otvaranje nove moderne destilerije u poljskom Lubinu, nedaleko ukrajinske granice s kapacitetom proizvodnje 32 milijuna litara čistog alkohola koji je, kako objašnjava Sošić, osnova za proizvodnju svih brendova korporacije čija strategija razvoja počiva na četiri stupa. Do 90 milijuna litara alkohola proizvode u svojoj destileriji u Njemačkoj.

Oporavak 2025., tri zemlje pokretači rasta

Oporavak tržišta se nakon pada 2023. i izazovne 2024. godine očekuje 2025., a glavni pokretači rasta u sektoru bit će Indija, Kina i Sjedinjene Države.

“Prvi stup je naše mjesto na globalnom tržištu, a to je da želimo biti paneuropska kompanija”, kaže Sošić objašnjavajući kako to znači da imaju ambiciju poslovati u svakoj europskoj zemlji, odnosno na svakom tržištu, ali tako što će svako tržište ovisno o preferencijama potrošača imati vlastite vodeće brendove.

“Velik broj ljudi s jedne strane voli kušati velike svjetske brendove jakih alkoholnih pića, no zagrebete li ispod površine, naša industrija puna je lokalnih preferencija, ljudi, čak i više vole lokalna, tradicionalna pića i mi im želimo omogućiti da ih zadrže istovremeno ulažući u njihovo inoviranje”, kaže Sošić.

Tako je za hrvatsko i tržište regije Adriatic rođena Pelinova, inovativni pelinkovac čiji je sastav osmišljen u Hrvatskoj. Biljni je to liker s 30 aromata među kojima je naglašen bergamot, aromatični hibrid naranče i limuna. Njime je Stock ušao u najjaču domaću kategoriju jakih alkoholnih pića, onu gorkih biljnih likera koja zauzima 35 posto tržišta.

“Inovacija je u tome što smo Pelinovu stvarali tako da se osim samo s ledom može ukusno kombinirati u raznim koktelima, te u lansiranju u proljeće jer naš pelinkovac želimo predstaviti kao ljetno piće iako su se do sada gorki likeri više vezali uz zimu”, kaže Sošić tumačeći kako je drugi stup na kojem počiva krovna strategija kompanije fokusiranje na takozvane “mainstream” proizvode, one koji će biti dostupni većini, za razliku od “cjenovne premiumizacije” koja u brojnim slučajevima rezultira padom prodaje.

Na inflacijskom valu posljednjih su godina rasle cijene jakih alkoholnih pića, a Stocku je cilj zadržati ih u okviru pristupačnosti prosječnom potrošaču. Cjenovnu politiku kompanije glavni izvršni direktor Jean–Christophe Coutures obrazlaže uvjerenjem da potrošači danas traže pouzdane brendove koje su mogu priuštiti po pravoj cijeni, pa će se tijekom ove godine cijenama pristupati oprezno. Njihovu bi stabilnost trebala omogućiti stabilnost cijena sirovina, a na rast ih mogu potaknuti veće državne trošarine na pojedinim tržištima koje industrija u pravilu prelijeva na krajnjeg potrošača.

5,82

milijuna eura prihoda imao je Stock Hrvatska u 2023. godini

Oprezna politika cijena
Jean-Christophe Coutures ističe da je u posljednjih godinu dana oprezna politika cijena omogućila Stock Spirit Grupi da zadrži i osvoji tržišne udjele na ukupno opadajućem tržištu za koje vjeruje da će se nakon svih posljedica koje je poremećaj uzrokovan koronavirusom ostavio iza sebe preokrenuti u rast.

Prema podacima IWSR-a, analitičke kuće koja se bavi tržištem jakih alkoholnih pića, oporavak tržišta se nakon pada 2023. i izazovne 2024. očekuje 2025., a glavni pokretači rasta bit će Indija, Kina i Sjedinjene Države. To bi fokus najvećih igrača na tržištu s globalnim brendovima u portfelju moglo okrenuti u tom smjeru, ostavljajući na europskom tržištu više prostora za rast lokalnih brendova.

Stabilnost cijena počiva na trećem stupu Stock Spirit Grupe, a to je vertikalna integracija proizvodnog procesa koji počinje od vlastitih destilerija, što znači da im dobavljanje alkohola kao osnovnog sastojka njihovih proizvoda ovisi samo o vlastitim resursima.

“Na istome u konačnici počiva i kvaliteta koju zahvaljujući vlastitim destilerijama možemo garantirati”, kaže Sošić. Izgradnju destilerije ove su godine najavili u Škotskoj nakon što su lani kupili škotski brend viskija Clan Campbell, ušavši tako na tržište Velike Britanije, ali i Francuske i Španjolske. Novu će destileriju graditi na škotskom imanju Agryll Estates, gdje će proizvoditi do dva milijuna litara alkohola godišnje pokraj dvorca Inveraray po kojem će destileriju i nazvati.

Osim škotskog viskija Stock Spirit Grupa u lanjskoj je fiskalnoj godini kupila i njemačku kompaniju Boroco, i tako u portfelj uvrstila tekilu Sierra Tequila, a kompanija se ovog proljeća rebrendirala u Stock Spirit. U Poljskoj su kupili tvrtku Polmos Bielsko–Biala, proizvođača brendova votke. Od tih novih kategorija očekuje se rast na njihovim tržištima, kao i od Pelinove u Hrvatskoj i Adriatic regiji.

“Vlastiti put do tržišta, odnosno distribucijska mreža u vlasništvu i pod našim upravljanjem četvrti je stup razvoja kompanije”, kaže Sošić dodajući taj posljednji sastojak na kojem na svim lokalnim tržištima nastoje ispuniti ambiciozan zadatak priuštive cijene, visoke kvalitete i poslovne efikasnosti. Tom cilju služi kupnja francuske tvrtke Société Dugas, posvećene izgradnji brendova i distribuciji.

70

brendova pod kapom imena svojeg tvorca objedinjuje danas Stock Spirit Grupa

Potencijali rasta na paneuropskoj razini sažimaju se u tekilu, škotski viski i aromatiziranu votku, dok se na hrvatskom tržištu uz Pelinovu našao i miješani proizvod ‘Stock 84 Cola’ u limenci, namijenjen maloprodaji.

“Tri su riječi koje želimo vezati uz naše trenutačno poslovanje, a to su otvorenost, hrabrost i ujedinjenost”, kaže Sošić tumačeći kako razvoj brendova pod okriljem investicijskog fonda kao vlasnika podrazumijeva otvorenost prema inovacijama, hrabrost u djelovanju disruptivno na tržištu, a ujedinjenost osim opskrbe svih dijelova kompanije alkoholnom sirovinom iz jednog izvora znači i objedinjavanje poslovnih procesa na kojima se može uštedjeti novac.

Sošić tumači i promjene u navikama konzumiranja alkohola, posebno među mlađom populacijom. “Sve se više traže niži udjeli alkohola u pićima, sve je više eksperimentiranja s okusima i miješanjem alkohola s bezalkoholnim pićima kako bi se okusilo nešto novo, čak i na kućnim zabavama”, kaže Sošić potvrđujući da je popularnost gina u opadanju, a raste popularnost Tequile za koju vjeruju da će u narednim godinama u Europi snažno rasti.

Promjena lokacije
Opredijeljenost Stock Sprit Grupe da na svakom tržištu igra s brendom koji na njemu najbolje prolazi možda najbolje ilustrira očekivanje od Clan Cambell viskija na francuskom tržištu, gdje je ispred Stocka ‘84 vodeći brend, ili Sierra Tequile koja je vodeći brend Stock Spiritsa u Njemačkoj, ali joj daju odlične šanse i na španjolskom tržištu na koje tek trebaju ozbiljnije zakoračiti. S druge strane, kompanija je na tržištu središnje i istočne Europe poznata s nekim sasvim drugim bendovima.

Prva tri na hrvatskom i tržištu Bosne i Hercegovine su Stock 84, Keglevich votka i Limonce. Zatim, prva tri brenda u Poljskoj su votke Zoladkowa Gorzka, Amundsen i Mill Hills gin, dok su vodeći brendovi u primjerice Češkoj rum Božkov Republika i Fernet Stock.

U Italiji je, naravno, vodeći Limonce, lokalni liker od limuna, a slijedi Keglevich votka dok je Stock 84, iako rođen u Trstu, tek treći među najprodavanijim brendovima. Slijedi ga Stock Prosecco koji ni na jednom drugom tržištu ne ulazi među pet najprodavanijih brendova i tako lijepo ilustrira privrženost potrošača lokalnom ukusu.

U Stocku Hrvatska ipak nisu privrženi lokaciji na kojoj im se trenutačno nalaze uredi. Ove godine planiraju prašnjave ceste zagrebačkog Jankomira zamijeniti s novim uredima na istočnoj strani grada gdje planiraju i degustacijski prostor za posjetitelje.

CVC Capital partners, investicijski fond pod kojim se Stock Spirit grupa trenutačno razvija upravlja sa 193 milijarde eura vrijednom imovinom u 130 kompanija.

Komentirajte prvi

New Report

Close