Visa Inc. (NYSE:V), globalna platna kompanija i lider na području elektronskog plaćanja, organizirala je istraživanje promišljanja mladih u Hrvatskoj o Europskoj uniji, prilikama koje prepoznaju u europskoj obitelji te mogućnosti otvaranja vlastitog biznisa u novom okruženju.
Istraživanje provedeno na uzorku od 500 ispitanika, starosti od 18 do 25 godina, u pet hrvatskih gradova (Zagreb, Split, Rijeka, Osijek, Varaždin) , pokazalo je kako 57% mladih ispitanika razmišlja o odlasku iz Hrvatske u zemlje EU radi studiranja ili zaposlenja. U isto vrijeme, većina smatra kako je turizam ključna gospodarska grana, sa najvećim potencijalom nakon ulaska Hrvatske u Uniju. No, mladi iz Slavonije i sjeverne Hrvatske dodaju mu i poljoprivredu, a njihovi vršnjaci s jadranske obale i brodogradnju.
Kao osnovni i najpouzdaniji izvor informacija o EU mladi su naveli internet. Pretraživanje na mrežnim stranicama, baš kao i Facebook kao najpopularniji društvenu mrežu, koriste svi ispitanici i to uglavnom na dnevnoj ili tjednoj osnovi.
Za svoje znanje o EU mladi ljudi kažu da je prosječno, no od europske obitelji država, njih skoro dvije trećine očekuje kako će donijeti korist mladim ljudima. Dok su podijeljeni u stavu o tome što će Hrvatskoj donijeti članstvo u Uniji, njih samo 22 posto ima pozitivna očekivanja od ulaska u Eurozonu, jer taj pojam povezuju s nižim životnim standardom.
Većina kao glavne razloge želje za odlaskom u neku od članica EU navode uz studiranje, karijeru, financijski i osobni razvoj. Dok djevojke privlači karijera, mladići su skloniji boljoj zaradi.
Njih 40%, preferira vlastiti posao, rad za poslodavca 35%, a među njima samo 2% angažiralo bi se u neprofitnom sektoru. Svaki četvrti ispitanik ( 25%), ipak bi se zadovoljio poslom u javnom sektoru, vjerujući u siguran posao.
Visa Inc. je prethodno, za 12 mladih lidera – top studenata sa zagrebačkog Sveučilišta, održala jednodnevnu konferenciju, svojevrsnu panel-diskusiju na kojoj su također imali priliku iznijeti svoja promišljanja i očekivanja od hrvatskog članstva u Europskoj uniji i otkriti vlastiti poduzetnički duh.
Mladi lideri optimistično gledaju na ulazak Hrvatske u EU, svjesni su da sam čin pristupanja neće donijeti rješenje gospodarskih problema, ali da će pozitivno utjecati na smanjenje korupcije i birokracije. Po njima, država mora imati dugoročnu strategiju razvoja Hrvatske u EU.
Kao i kod ispitanika u istraživanju organiziranom na uzorku od 500 ispitanika iz pet hrvatskih gradova, i na Forumu mladih lidera se mogla čuti želja većine za odlaskom iz Hrvatske nakon završenih studija, a kao ključni razlog navedena je veća mogućnost zapošljavanja.
Osim toga, članice EU percipiraju kao bolje organizirana društva s manje korupcije i fokusom na kompetenciju i talent. Za Hrvatsku ih veže podrška obitelji i prijatelja, te opušteniji stil života. Idealan, ali ne i realan, bio bi im povratak u Hrvatsku nakon stečenog poslovnog iskustva koje bi najradije stjecali u Velikoj Britaniji, Njemačkoj, Austriji, skandinavskim zemljama, ali i jednoj državi koja nije članica EU – Švicarskoj.
Kod europskih tvrtki najviše ih privlače inovativno i kreativno radno okruženje, te širok spektar dodatnog obrazovanja, dok ih u Hrvatskoj brine stabilnost, ali i transparentnost poslovanja. Jasno im je kako je u Hrvatskoj po pitanju korupcije i nepotizma stanje znatno lošije nego u EU, jer to smatraju područjima, koja više od znanja i stručnosti utječu na poslovne odluke.
„Želim se preseliti u inozemstvo jer ovdje ne vlada izazovna i motivirajuća klima, a želim u potpunosti razviti svoje potencijale i napredovati na nekom većem tržištu i u većem sustavu“, rekao je jedan od panelista.
Ono što bi ih zadržalo u Hrvatskoj su prepoznavanje i priznavanje potencijala mladih lidera, bolja ponuda dodatnog obrazovanja, stimuliranje poduzetničkog duha.
Poduzetnika prepoznaju kao ambicioznog čovjeka koji preuzima rizik, visoko obrazovanog i s jasnom vizijom svoje budućnosti te snažnom vjerom u sebe i poslovnu ideju koju zastupa. U Hrvatskoj, kažu, postoje dvije vrste poduzetnika – oni medijski negativno predstavljeni (neobrazovani, u sumnjivim poslovima i s ilegalno stečenim kapitalom) te poduzetnici u pravom smislu riječi, koji odgovaraju jasnoj viziji poduzetništva i s uzorom u poduzetnicima iz EU.
„Projekt „Mladi lideri“ Visa je u Hrvatskoj organizirala po drugi put, kako bi budući mladi lideri napokon dobili priliku javno izreći svoje stavove o Europskoj uniji i viziji Hrvatske unutar Unije, ali i otkriti vlastiti poduzetnički duh. Iako prilično mladi, većina njih dobro zna kojim putem želi krenuti, te se nadamo kako će planove i ostvariti, jer će to imati pozitivne učinke na hrvatsko društvo i gospodarstvo u cjelini. Naime, istraživanje je pokazalo i kakvu pomoć očekuju na putu ostvarenja vlastitih snova unutar Hrvatske“, zaključila je Gorana Perišić Kranjčec, Visa country menadžerica za Hrvatsku.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu