Nogomet je već davno prerastao samo sportske okvire te je to danas ozbiljan biznis u kojem se vrte milijarde eura sponzorskog novca. I dok su klubovi već odavno u potpunosti komercijalizirani, nogometne reprezentacije još pokušavaju u što većoj mjeri zadržati dašak "nacionalnog".
Nacionalni brend
Tako reprezentacije na prvenstva lete nacionalnim avioprijevoznikom, često imaju sportsku opremu domaćega proizvođača, a gotovo uvijek koriste svečana odijela nacionalnog dizajna. I dok Engleze svečano oblači perjanica njihove tekstilne industrije Marks&Spancer, Talijane brend Dolce&Gabbana, Francuze pariška dizajnerska kuća Smalto, Nijemce perjanica njemačkog modnog dizajna već čitavo stoljeće Hugo Boss, a Španjolce njihov Pedro del Hierro, hrvatsku reprezentaciju i stručni stožer od ove godine odjenuo je njemački brend Joop!. Dosad je naše nogometaše odijevao Varteks, a prije i drugi domaći proizvođači poput Kamenskog i Siscije, a prelazak na stranog dizajnera opravdava se poslovnim razlozima.
"Ugovor s Varteksom je istekao, a ponuda Joopa bila je najbolja za Savez", kratko je za Poslovni dnevnik komentirao Tomislav Pacek, glasnogovornik Hrvatskog nogometnog saveza (HNS). Iz Varteksa, pak, neslužbeno doznajemo da se dosad njihova suradnja s HNS-om produljivala automatski te da se zadnji ugovor odnosio na Svjetsko prvenstvo u Brazilu. Istovjetni ugovor je, navodno, poslan i sada na adresu HNS-a, no otamo nije bilo nikakva odgovora. Iako nitko ne želi službeno govoriti o iznosima, neslužbeno doznajemo da se suradnja Varteksa i nogometnog saveza odnosila na potpuno opremanja igrača i dužnosnika, odnosno da nije bilo novčane kompenzacije i bonusa.
Miljenko Renić iz tvrtke Diversus res, koja zastupa Joop, kroz trgovački brend Heraldi, ističe kako je suradnja jednog od vodećih svjetskih fashion brandova za muškarce i najboljih hrvatskih nogometaša "rezultat njegovanja zajedničkih vrijednosti i ideala". "Budući da je Joop u modnoj industriji prepoznat po svojim autentičnim krojevima, besprijekorno elegantnim odjevnim kombinacijama i nenadmašnoj udobnosti, željeli smo omogućiti našim reprezentativcima, koji igraju u najpoznatijim domaćim i stranim nogometnim klubovima, da predstave našu zemlju na Euru 2016. u najboljem svjetlu", rekao je Renić. U krapinskoj Kotki, koja je, uz Varteks, a u manjoj mjeri i Sisciju, nositelj hrvatske proizvodnje odijela, kažu da su oni imali suradnju s rukometašima, hokejašima i košarkašima, a opremali su i igrače Dinama.
HUP preferira domaće
"U nogometnoj reprezentaciji nismo nikad bili jer je to bilo područje našeg konkurenta i partnera Varteksa, a prije toga Kamenskog", kaže Ivan Cerovečki iz Kotke. U Hrvatskoj udruzi poslodavaca (HUP) ističu da im je žao što se hrvatske tvrtke nisu mogle promovirati na ovaj način, no uvjereni su, ističu, da će etablirani domaći proizvođači naći način da budu prisutni u takvim projektima. "Hrvatska ima vrlo kvalitetnih tekstilnih tvrtki. Sponzorstvo je u konkretnom slučaj rezultat bilateralnih dogovora, no u osnovi smatramo da bi se u takvim projektima trebala više u obzir uzimati domaća komponenta", ističu u HUP-u.
Globalni brend
Odmah do Bossa
Brend Joop osnovao je 1981. Wolfang Joop u Hamburgu, a tvrtka je 1998. postala globalna korporacija. Godina su bili rame uz rame s poznatijim Bossom, no postustali su. Osnivač Joop više nema udjela u tvrtki, no i dalje je kreativni direktor. Danas je tvrtka dio Holy Fachion Group sa sjedištem u Švicarskoj.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.dobro da nisu izabrali nešto tursko
Ovaj put sam na strani HNSa. Je li Varteks ikako kapitalizirao svoje sponzorstvo reprezentacije? Po nekom mojem sudu – nije jer nema snagu brenda dovoljnu za tako nešto. Dakle poslovna suradnja sa HNSom je išla Varteksu na štetu jer su trošili resurse na nešto što im nije vraćalo uloženo. Ovako će Varteks zadržati te resurse, HNS će dobiti nešto novca (čisti izvoz) a Joop-u ostaje da vidi može li nešto izvući iz ovoga sponzorstva.
Ovdje imamo jednu vrlo zanimljivu situaciju gdje su svi u pravu a nitko nije. Prvo ono sto nemamo u kulturi je dati prednost nasim tvrtkama kao sto sve strane tvrtke daju prvo prednost svojima pa onda tek ostalima. Dal je to zato jer nase tvrtke rade nedovoljno kvalitetne proizvode ili cemo brojati nule ispred jedinice u vlastitu korist i ne razmisljati koliko na ustrb minorne razlike u kvaliteti odmazemo tim ljudima koji rade u toj domacoj kompaniji. Drugo, nase tvrtke uzimaju zdravo za gotovo da po defaultu trebale biti u prednosti pa se ni ne trude pretjerano da budu bolje i konkurentnije. Trece nasi ljudi pljuju po nasim tvrtkama velicajuci strane brandove kao naprimjer gospodin Renic ne samo da velica brand koji predstavlja nego je u stanju reci kad se iscita cijela izjava, “sjednite dolje ovdje igraju veliki igraci”. Cetvrto, svi znamo kakav je HNS i ako trazimo nekakvu poslovnu inteligenciju tamo onda tesko da cemo je naci s takvim kadrom unutra koji je podoban a ne strucan. Kad se sve zbroji i oduzme kome treba vanjski neprijatelj kad smo najveci neprijatelj sami sebi. Ali dobro, ovdje se ipak radi o samo 20-ak odijela ako Suker ili tko vec misli da je Joop bolja solucija da igraci nebi prezivjeli u domacim proizvodima, mogao se protegnuti jos malo pa im kupiti Armanijeva odjela ili sta vec a ne zbog parsto kuna izgubiti obraz kojeg ionako nema. Ja da sam na mjestu Varteksa, platio bi nekoj drugoj reprezentaciji i napravio im posebna odjela ako treba i s diskretnim nacionalnim uzorkom i onda bi se osvrnuo na suradnju s HNS-om tj samo rekao onako kako je bilo. Pitali smo ih a nisu se udostojili odgovoriti.
je, nisu dobili pinku od varteksa
Uključite se u raspravu