Osim što im puno briga ovog ljeta zadaje kišno vrijeme, koje je u nekim destinacijama potjeralo ne samo goste u kampovima, turističke kompanije u polugodišnjim su rezultatima morale odbiti tri posto prihoda zbog porasta PDV-a početkom ove godine.
Štoviše, visoka porezna opterećenja smatraju jednim od generatora "srpanjske rupe" koja se protegnula gotovo do kolovoza. Ivana Budin-Arhanić, članica Uprave Valamar grupe te članica izvršnog odbora Udruge poslodavaca u hotelijerstvu Hrvatske, u razgovoru za Poslovni dnevnik objašnjava što za kompaniju znače najave novih poreza na nekretnine te otkriva da loša potražnja u srpnju nije zaobišla ni najveću turističku kompaniju u Hrvatskoj.
Kako komentirate Valamarove polugodišnje rezultate?
Polugodišnji rezultati u turizmu nisu dobar pokazatelj za ocjenu poslovanja jer uključuju prometom manji dio turističke sezone. Konsolidirani rezultati poslovanja grupacije Valamar za prvih šest mjeseci pokazuju rast noćenja od tek pola posto i prihoda od prodaje od 2,2 posto, pa je rast zapravo skroman. Velik utjecaj na prihode ima i povećanje PDV-a s deset na 13 posto, koje automatski odnosi tri posto više prihoda nego prošlih godina. Rast prihoda zapravo bi bio oko pet posto da PDV nije povećan.
Svi pričaju o srpanjskoj rupi, kako je prošao Valamar?
Za konkretnije analize ipak treba pričekati da prođe glavna sezona. No, činjenica je da ni nas nije zaobišla loša potražnja u srpnju te će se utjecaj sigurno osjetiti na našim ukupnim rezultatima. Rezultat u Dubrovniku je pozitivan zbog velikih ulaganja u podizanje kategorija hotela u ovoj godini, no u našim sjevernim destinacijama srpanjska rupa je značajna. Očito su nas druge destinacije, poput Grčke, ove godine nadmašile na našim ključnim tržištima. No, ovakav rezultat nekih hrvatskih destinacija alarm je koji se hrvatskom turizmu trebao dogoditi usred sezone pa da zaista počnemo razmišljati o promjenama.
Zašto je hrvatski turizam ovog ljeta stagnirao? Je li zakazala prodajna politika, jesu li cijene previsoke?
Razlozi stagnacije su brojni, od rasporeda praznika na našim emitivnim tržištima do loših vremenskih prilika. No, važniji su uzroci. Zašto nemamo značajan rast poslovanja i ulaganja u turizmu? Zašto ne uspijevamo ublažiti sezonalnost i kvalitetno upravljati razvojem destinacija? Dok ne kreiramo okvir za kvalitetan razvoj turizma, uspjeh će ovisiti o svakom kišnom danu srpnja i kolovoza. Nužni su veliki koraci naprijed: smanjiti PDV na smještaj na pet posto, riješiti problem turističkog zemljišta i modernizirati sustav turističkih zajednica.
Hoće li hrvatski hoteli povećati cijenu za iduću godinu zbog većeg PDV-a, što na to kažu partneri?
Formiranje cijena ne ovisi o stopi PDV-a i našim željama. Cijene se moraju pažljivo formirati da bismo bili konkurentni, odnosno u svakom danu imali optimalan odnos popunjenosti i prihoda. Smatram da nema prostora za porast cijena zbog novih nameta ili poreza, takvi potezi učinili bi nas nekonkurentnima i doveli bi do ukupna smanjenja prihoda. Cijene mogu rasti zbog povećane potražnje ili ulaganja u bolje proizvode. A Hrvatska zaostaje u generiranju i jednog i drugog jer turizam ne pristupamo strateški i dugoročno.
Vlada je najavila da od 2016. ide porez na nekretnine. Kako će to utjecati na poslovanje vaše tvrtke, odnosno na sektor?
Hrvatskoj je potrebna značajna promjena porezne politike. Porez na potrošnju i na rad je previsok, količina raznih nameta i davanja izrazito opterećuje privatni sektor i guši rast ekonomije. Naše analize pokazuju da bi poticajna politika smanjenja PDV-a na smještaj donijela nova ulaganja i rast zaposlenosti u turizmu, ali i rast prihoda u proračunu. Reforma poreznog sustava može značiti uvođenje nekih novih poreza, poput poreza na nekretnine, ali oni nikako ne smiju predstavljati novo opterećenje za turizam i gospodarstvo. Dapače, trebali bi omogućiti Vladi da se ta opterećenja smanje i da tako potaknemo gospodarsku aktivnost tamo gdje leže neiskorišteni potencijali.
Vjerujete li Vladi kad najavljuje da će porez na nekretnine biti posljednji novi porez?
Naš prijedlog rasterećenja za hotelijerstvo u obliku najniže međustope PDV-a donosi niz prednosti za turizam, državnu blagajnu i hrvatsku ekonomiju, vjerujemo da će ga Vlada usvojiti u sklopu planiranih promjena porezne politike.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.SDP+HNS Kukuriku Vlada ,
sve su učinili da unište Hrvatsko gospodarstvo .
Dignuli su neke poreze (imamo 572 razna ) tako da imamo najveće poreze na svijetu.
Neke poreze su uveli i retroaktivno što nema nigdje na svijetu.
Uništili su gospodarstvo i sa fiskalizacijom , sada uviđaju da je naplata poreza sve manje (uložili miliardu a poreza manje za miliardu).
Uništili su građevinski sektor stalno podgrijavajući uvođenje poreza na nekretnine.
Opljačkali su građane s tzv.“legalizacijom”.
Najavom uvođenja poreza na štednju uzrokovali su dizanje 1.900.000.000,00 sa štednje.
Opljačkali su građane s obavezom uvođenja tzv top.certifikatima.
Spremaju se povećati porez tzv. boravišnu taxu.
Zadužili su Hrvatsku .
Spremaju se rasprodati Autoceste.
Spremaju se rasprodati tvrtke iz Državnog portfelja.
Uzrokovali su povećanje nezaposlenih što ćemo vidjeti za 2 mjeseca.
Uzrokovali su iseljavanje mladih i školovanih ……
Uključite se u raspravu