Zbog novih obveza iz okolišnih propisa, koje su udar na poslovanje uvoznika i proizvođača pića i napitaka, posebno zbog označavanja ambalaže, veliki distrubuteri uoči turističke sezone najavljuju kako neće moći plasirati nove proizvode na tržište.
Financijske gubitke zbog toga će imati i državni proračun, tvrde u Hrvatskoj gospodarskoj komori (HGK), ističući kako distributerska tvrtka AWT International već najavljuje "nemogućnost stavljanja određenih proizvoda na tržište uzrokovanih usklađivanjem s odredbama Pravilnika o ambalaži i otpadnoj ambalaži iz 2015. godine". Riječ je o novim luksuznim proizvodima iz palete alkoholnih pića za potrošače dubokog džepa, koje naše tržište još ne poznaje, a izgledi da se nađu u ponudi ovise o tome hoće li Ministarstvo zaštite okoliša propisati izuzeće od obveze koja je, tvrde uvoznici, nemoguća.
Moraju, naime, dostaviti jedan komad ambalaže Fondu za zaštitu okoliša u roku osam dana prije prvog plasiranja na tržište, a probleme im stvara i obveza što takav proizvod mora imati propisanu GTIN oznaku, barkod propisane veličine i smještaja, te oznaku povratne naknade koja se odnosi isključivo na tržište Hrvatske. Gospodarski subjekti upozoravaju kako to nije moguće ispuniti: izgubiti će prihode po toj osnovi, tvrde, što znači i za državu gubitak, a sve zbog administrativnog ograničavanja slobodnog protoka roba i usluga, jednog od temeljnih načela EU. Način označavanja ambalaže isključivo za tržište Hrvatske ograničavajući je u smislu kretanja roba i usluga, slažu se u Komori.
No, po njima je problem znatno veći, tvrde da će to osjetiti i "naši proizvođači koji svoje proizvode plasiraju u EU i zemlje okruženja". Kako navode, zaseban način označavanja isključivo za RH znači i dodatne troškove izrade zasebne deklaracije proizvoda, dok zemlje iz okruženja nemaju ta ograničenja. Komori je pravilnik neprihvatljiv i u dijelu koji se odnosi na uvjete barkoda. "Industriji bi bilo prihvatljivo da se koristi tehnološko rješenje koje može očitavati postojeće barkodove, a dosad stvoreni troškovi prilagodbe samo za industriju piva iznose dva milijuna kuna te će rasti do krajnjeg roka prilagodbe – rujna 2016. Smatramo da se industrija ne bi trebala prilagođavati izvedbenim tehnološkim zahtjevima predviđenim pravilnikom", ističu iz HGK.
Na ograničavajuću odredbu Pravilnika još u procesu javne rasprave upozoravala je i Eko Ozra, čija direktorica Dragica Bagarić ističe: "Različito označivanje ambalaže za hrvatsko tržište od one predviđene za izvoz, kao i obrnuto, dodatno će financijski opteretiti obveznike plaćanja naknada za pića i napitke. U ovom slučaju dolazi do povećanja broja artikala u proizvodnom procesu, dvostruko se nabavljaju naljepnice i ostali repromaterijal te se dvostruko moraju pripremati i organizirati proizvodni procesi, odvojeno skladištiti i distribuirati proizvodi". Eko-Ozra se nada intervenciji Ministarstva zaštite okoliša, odakle su odgovor najavili za danas.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu