Rijetko kada trendovi koji značajno utječu na poslovanje nastaju preko noći, pa je i ono što će obilježiti 2024. jasnije ili slabije vidljivo. AmCham je i ove godine vodio delegaciju svojih članova, primarno vlasnika i direktora hrvatskih kompanija u SAD. Ta su putovanja fokusirana na digitalnu transformaciju i promjene koje ona zahtijeva u organizacijskoj kulturi, upravljanju procesima, talentima i rizicima.
Ulazeći u središta globalnih kompanija u San Franciscu, Silicijskoj dolini, Austinu i Houstonu, vidjeli smo blistave urede u koje je uloženo doista mnogo novca i vrlo malo ljudi prisutnih na poslu što nas je začudilo. Imamo dojam da se u Hrvatskoj, uz hibridan rad, ipak znatno veći postotak ljudi vratio u ured.
Nakon iskustva rada od kuće tijekom epidemije, zaposlenici su otkrili fleksibilnost hibridnog ili udaljenog rada, a lakši povratak u ured u Hrvatskoj je vjerojatno više pitanje uvjeta rada kod kuće. Ipak, za mlađe generacije ‘remote’ rad je normalno i očekivano stanje koje postaje pitanje zadržavanja talenata i konkurentnosti poslodavca na tržištu rada.
Stoga, udaljen ili hibridan rad postaju neizostavan dio paketa koji se već danas dogovara pri zaposlenju i izvan IT sektora. Drugi indikator novog vala promjena bile su teme koje su naši domaćini odabrali za razgovor. Kad AmCham dogovara posjetu kompaniji, zamolimo domaćine, tvrtke poput PwC-a, Salesforcea, Citi Venturesa, Microsofta, Oraclea, Digital Realtya, Fortineta ili iOlapa da se fokusiraju na temu koju prepoznaju kao ključnu.
Bez iznimke, svi naši ovogodišnji domaćini odabrali su AI. Bez uvođenja umjetne inteligencije, čini se, nema života, čitaj budućnosti. Ili barem postoji svijest da će umjetna inteligencija i njezina primjena činiti ključnu razliku među poduzećima kroz par godina.
Sljedeći trend koji je nominalno s nama već neko vrijeme je ESG. U Europi imamo dojam da se radi o ‘našoj temi’, da prednjačimo u borbi za održivost. No, osvjedočili smo se da se radi o trendu za koji, u nedostatku više informacija, možemo reći da je općeprihvaćen na razvijenom zapadu. Ove godine je AmCham u suradnji sa savjetničkom kućom Kearney proveo istraživanje zrelosti hrvatskih kompanija u području ESG-a. Dojam je da smo jedinstveno ‘za’, ali iznimno s fokusom na konkretne ciljeve.
Malo kompanija može reći da ima definirane ciljeve smanjenja emisija i da prati njihovo ostvarenje. Nova EU legislativa stiže s 2024., što znači da ono o čemu smo do sada uglavnom govorili, mora krenuti u provedbu. Kad govorimo o 2024. u Hrvatskoj, očekujemo nižu inflaciju, solidnu turističku sezonu, borbu za poslovne rezultate i po mogućnosti bolje plaće, a opći fokus svakako će biti na superizbornoj političkoj godini i u RH i u EU i u SAD-u.
I zato će poslovni lideri trebati zadržati fokus i na višegodišnjim trendovima mimo preživljavanja godinu za godinom. Jedna od osvješćujućih poruka ovogodišnjeg puta u SAD ostavio nam je Marc Escobosa, VP Salesforce Futuresa: “Promjena nikad neće biti tako spora kao što je danas”. Promjene se ubrzavaju i upravo stoga treba njegovati agilnost.