Uvođenje eura: Umjesto crnim listama, građane će od poskupljenja štititi – naljepnicama

Autor: Poslovni.hr , 31. siječanj 2022. u 09:36
Foto: Igor Kralj/PIXSELL

Dosad najuspješnija metoda sprečavanja divljanja cijena u procesu uvođenja eura, objava crnih lista trgovaca koja je naše susjede Slovence spasila od pretjeranih poskupljenja, u Hrvatskoj se ipak neće provoditi.

To, naime, proizlazi iz dva odgovora koja je Jutarnji list dobio od Ministarstva gospodarstva u kojima se objava crnih lista više i ne spominje, a taj je instrument izbačen i iz nedavno objavljenih Smjernica za prilagodbu gospodarstva u procesu zamjene hrvatske kune eurom.

Stvar je pomalo iznenađujuća, posebno s obzirom na to da se izrada tzv. crnih lista, među ostalim, izrijekom navodila u Nacionalnom planu zamjene kune eurom, objavljenom još u prosincu 2020., u kojemu je pisalo da će se lista objavljivati na stranici euro.hr te da će se na njoj navoditi imena poduzeća koja će “pokušati zlorabiti proces uvođenja eura da bi povećala cijene na štetu potrošača”.

To je, među ostalim, javno bio rekao i guverner Boris Vujčić kad je u studenom 2020. javnosti predstavljao taj plan, a ponovio i godinu dana poslije kad je na jednoj poslovnoj konferenciji predstavljao aktivnosti koje će se provoditi u svrhu zaštite potrošača.

Kako proizlazi iz odgovora Ministarstva, glavne mjere zaštite potrošača bit će dvojno iskazivanje cijena, primjena fiksnog tečaja konverzije prilikom izračunavanja, nadzor nad trgovcima i pružateljima usluga te praćenje kretanja cijena najčešće korištenih proizvoda na tržištu.

Izrada crnih lista, dakle, više nije na popisu alata kojima će se štititi potrošače, ali se zato spominje izrada tzv. Etičkog kodeksa, koji će, tvrde iz Ministarstva, omogućiti pouzdano i transparentno uvođenje eura.

Bit će to, zapravo, skup normi koje će poduzetnici moći ili ih neće morati primjenjivati, a potrošač će unaprijed znati koji su mu se od trgovaca i poslovnih subjekata pridružili.

“Svaki poslovni subjekt koji posluje u direktnom odnosu s potrošačima bit će pozvan da se pridruži inicijativi s ciljem ispravnog preračunavanja i iskazivanja cijena i drugih novčanih iskaza vrijednosti, bez neopravdanog povećanja. Kodeks je predviđen kao dokument deklaratorne primjene koji bi poduzetnike poticao na transparentno poslovanje.

Poslovnim subjektima koji pristupe Etičkom kodeksu omogućit će se dobivanje i postavljanje vizualne identifikacijske oznake, odnosno logotipa kojim će se signalizirati da se radi o pouzdanom subjektu koji nije povećao cijene robe ili usluge bez razloga”, objasnili su u Ministarstvu.

Ministarstvo gospodarstva izrijekom ne odgovara na pitanje o tome gdje su nestale crne liste, ali iz popisa aktivnosti očito je da liste nisu u planu.

Komentirajte prvi

New Report

Close