Uvedu li Irci još linija, bit će to prilika i za hrvatske pilote

Autor: Andrina Luić / VLM , 22. travanj 2013. u 19:30
Vlaho Brbora odgovoran je za cjelokupno funkcioniranje Ryanairove baze u Zadru, ponajprije za poštovanje reda letenja, šef je pilota, radi njihov raspored i odgovara za to upravi u Irskoj/PIXSELL

Do kraja ljeta znat će se hoće li Ryanair ostaviti neku od 16 linija, što bi značilo i više osoblja. Piloti su sada većinom Irci, no s ulaskom Hrvatske u EU nestat će problemi s dozvolama.

Samo dva tjedna nakon početka predsezone i otvaranja Ryanairove baze u Zračnoj luci Zadar zbrajaju se prvi rezultati povećanja prometa, broja putnika i, kao što se najavljivalo, otvaranja radnih mjesta.

U usporedbi s prošlom godinom, Zračna luka Zadar zaposlila je 25 sezonaca više, a prema riječima direktorice Katice Pupić Bakrač, u srpnju i kolovozu na ugovore preko student-servisa zaposlit će još toliko studenata."Riječ je uglavnom o transportnim radnicima, vatrogascima, zemaljskim domaćicama, spremačicama, konobarima, trgovcima u duty free shopu. Sezona se produljila, počela je u posljednjem tjednu ožujka i trajat će do kraja listopada. Dakle, punih šest mjeseci. U dolascima su zrakoplovi dosta dobro popunjeni, ali nešto slabije u odlascima, što je uobičajeno za ovo doba godine, a inače Hrvati puno ne putuju, osobito sada, u krizi. No, naš aerodrom koriste putnici iz Zagreba, Splita, Šibenika, svih dijelova Hrvatske i Bosne i Hercegovine, na koje se odnosi možda pet posto prometa", objašnjava direktorica.  

Iz Pise u Zadar
Pripreme za novu sezonu počele su čim je završila rekordna lanjska godina, u kojoj je kroz zračnu luku u Zemuniku prošlo više od 370.000 putnika, što je povećanje od čak 31 posto u usporedbi s 2011., a na kraju ove sezone nadaju se da će premašiti brojku od pola milijuna putnika. S prvim turistima u Zadar je stiglo i osoblje 54. Ryanairove baze, prve izvan granica Europske unije. Ukupno ih je 30, pet posada u kojima su pilot, kopilot i četiri stjuardese. Svi su smješteni u Zadru, u unajmljenim stanovima, a kapetan baze, šef pilota, 43-godišnji Dubrovčanin Vlaho Brbora, kako kaže, spava u svome krevetu, u obiteljskoj kući u Biogradu."Moja je majka iz Biograda, a dolaskom Ryanairove baze u Zadar meni su se ostvarili snovi i poslovne želje. Kada smo 2009. godine iz Pise, gdje sam bio kapetan baze, počeli letjeti u Zemunik, potajno sam priželjkivao da Zadar jednoga dana postane naša baza, ali, priznajem, nisam očekivao da će se to uistinu i dogoditi", s osmijehom na licu govori kapetan koji je za našega posjeta sređivao tjednu papirologiju koju svake srijede šalje šefovima u Dublin.

Objašnjava kako u Ryanairu tjedan traje od srijede do srijede i prema takvome ritmu prave se rasporedi letenja za pilote i kabinsko osoblje. Zračna luka u Zadru, dodaje, nije velika i savršeno je organizirana. Upravo takva Ryanairu je idealna jer im je važno da se na aerodromu može brzo, za 25 minuta, učiniti tzv. preokretanje zrakoplova za sljedeću liniju. "Nama je bolje da je aerodrom što manji i većina aerodroma na koje letimo otprilike su ove veličine. Bitno nam je da putnici ne moraju dugo hodati od aviona do aerodromske zgrade. A jedna od najvećih prednosti je fantastičan položaj koji Zadar ima, blizina prometnica, brodova, većih gradova, susjedne BiH, do Zagreba tri sata… Mi ljudima dajemo mogućnost da putuju za jako malo novca, a kada dođu u Zadar, ako žele ići dalje, opet neće puno potrošiti da bi stigli na neko drugo mjesto", nabraja sve prednosti svojih domaćina koji su prije dolaska Ryanairovih zaposlenika cijelu zimu radili na pripremi nove sezone. 

Ulažu 10 milijuna kuna
Duty free shop povećan je sa 213 četvornih metara na 375, što je omogućilo prolazak putnika kroz trgovinu i, shodno tome, veću potrošnju, u tijeku je uređenje business loungea namijenjena poslovnjacima u redovnom prometu, obnovljena je rasvjeta stajanke, a u planu je i gradnja novog skladišta za duty free, u što će Zračna luka uložiti oko 10 milijuna kuna."Prije nekoliko dana napravili smo istraživanje prometa u duty free shopu i u 15 dana bilježimo povećanje od 15 posto po putniku, a inače je dosadašnja potrošnja bila oko 12,5 eura po osobi. Poseban odjel bit će posvećen isključivo hrvatskim proizvodima, sada imamo 64 domaća vina, posebnu policu dobit će Maraska i drugi renomirani hrvatski proizvođači. Do 1. svibnja duty free bit će kompletno dovršen, kao i business lounge, što su posebno tražili Lufthansa, Croatia Airlines i ruski prijevoznik S7 Airlines, koji će liniju s Moskvom održavati od 12. lipnja", ističe direktorica Pupić Bakrač. Na naše pitanje je li osoblje Ryanaira imalo posebnih zahtjeva, dodaje da je sav posao s partnerima iz Irske odrađen prije dolaska njihova osoblja, a za 30 zaposlenika u bazi puna je riječi hvale, kao i njihov kolega, kapetan Vlaho Brbora, koji napominje kako su svi oduševljeni Zadrom, ljubaznošću domaćina i lijepim vremenom.

"Piloti su većinom Irci, neki su bili sa mnom u Pisi, a kabinsko osoblje iz različitih je europskih zemalja. Svi smo profesionalci, uigrani tim koji dobro funkcionira i takva klima vlada u svim bazama, kao i u središnjici u Dublinu. Ja sam odgovoran za cjelokupno funkcioniranje sezonske baze, a ponajprije za poštovanje reda letenja jer Ryanair jako pazi na točnost. Inače sam šef pilota, radim njihov raspored i odgovaram za to upravi u Irskoj, a ovdje sam na raspolaganju svakome pilotu ponaosob. Preko mene ide funkcioniranje cijele baze, od papirologije u samoj bazi do svih papira za avion jer nam često dolaze inspekcije, tehničke ispravnosti informatičke opreme, cateringa i točnosti reda letenja. Svake srijede šaljem detaljno izvješće šefu svih pilota u Ryanairu i upravi koja je nadležna za letove, njima odgovaram, od njih dobivam upute i njihova sam veza za sve kontakte sa zračnom lukom i bazom", objašnjava. 

Još jedan zrakoplov
Do kraja ljeta znat će se hoće li Ryanair, kada završi sezona, ostaviti neku od 16 linija koje sada održava sa Zračnom lukom Zadar. "Koliko znam, zadarska baza bit će sezonska, ali postoji mogućnost da se zadrže neke važnije linije, prema Londonu, Parizu, Dublinu…. Također, budući da sada imamo 16 linija i planiramo prevesti 300.000 putnika, a uskoro bi ih moglo biti i više, baza bi se već mogla povećati za još jedan zrakoplov, a to znači da će se udvostručiti i broj osoblja. No, prerano je za takve najave", kaže kapetan Brbora, koji osim što vodi zadarsku bazu, četiri puta u jednom tjednu i tri puta u drugom, radi kao pilot. 

Taksi, rent-a-car, agencije…

Lančano otvoreno stotine radnih mjesta   

Direktorica Zračne luke Katica Pupić Bakrač podsjeća da je 2006., kada je Ryanair najavio prve letove prema Zadru, promet Zračne luke bio 65.630 putnika. Aerodromska zgrada bila je prazna, poslovni prostor mogao se birati, nije bilo nijedne poslovnice banke, nijedne rent-a-car agencije, a danas ih je deset, i traži se mjesto više. Na aerodromu je radilo 73 ljudi, a danas ih je 112. Te godine u Zadru je bilo 12 registriranih taksija, sada ih je 146, a na internetskoj stranici booking.com nije se mogao pronaći nijedan oglas iz Zadra. Danas se reklamiraju 292 turistička objekta. "Već možemo govoriti o stotinama radnih mjesta koja su se dosad lančano otvorila diljem županije, najviše u Zadru", kaže Pupić Bakrač.

U Ryanairu od 1998.

Brat mu vodi bazu u Budimpešti 

Vlaho Brbora u Ryanairu je od 1998. Školovao se u Americi i tri godine radio kao instruktor letenja. Kada se vratio u Europu, trebalo mu je šest mjeseci da nostrificira sve licencije i diplome i tek tada se zaposlio u Ryanairu, za koji kaže da mu je pružio poslovne mogućnosti kao nijedna druga kompanija. Osim njega, u irskoj niskobudžetnoj aviokompaniji zaposlen je još samo jedan Hrvat – njegov mlađi brat, koji je također pilot, kapetan baze u Budimpešti. Nada se da  nakon 1. srpnja, kad Hrvatska uđe u Europsku uniju, brat i on neće više biti jedini Hrvati u Ryanairu. "Dosad je problem bio u dozvolama, ali sada će se otvoriti mnoge mogućnosti i za kabinsko osoblje i za pilote jer Ryanair, u kojemu radi dosta  Poljaka, Mađara, Slovaka, stalno raste i danas je najprofitabilnija kompanija na svijetu", kaže Brbora.

Projekt težak 270 milijuna kuna

Čekaju suglasnost za produljenje piste  

Direktorica Zračne luke Zadar ističe da se, uza sve svakodnevne poslove, intenzivno radi na kapitalnom projektu produženja i rekonstrukcije piste za 700 metara, kako bi u Zadar mogli slijetati avioni na interkontinentalnim letovima, procijenjenom na 270 milijuna kuna. "Ovih dana u Ministarstvu obrane imat ćemo sastanak vezan uz sporazum po kojemu bi MORH dao suglasnost Agenciji za upravljanje državnom imovinom da nam se izda pravo građenja. Posla ima još puno, a radi se i na projektnoj dokumentaciji za  proširenje stajanke za parkiranje zrakoplova".

Komentirajte prvi

New Report

Close