Rosa Stojnić, voditeljica Odjela za razvoj i upravljanje digitalnim uslugama i e-platformama, govori o specifičnostima internetske trgovine Žuti klik, novostima koje uvodi, navici online kupovanja u Hrvatskoj i projektu Digitalni poštar.
Kako posluje internetska trgovina Žuti klik?
Žuti klik je još uvijek relativno mlada web trgovina na hrvatskom eCommerce tržištu na kojem smo se pojavili u rujnu 2017., a od samog početka našli smo se u prilično oštroj konkurenciji drugih on-line trgovaca. Od tada do danas bilježimo solidan rast u ostvarenom prometu, broju kupaca i narudžbi te asortimanu proizvoda koje nudimo. Gotovo 50 tisuća korisnika kupuje na Žutom kliku, a njihov broj svakim danom raste. Ukratko, poslujemo vrlo dobro za ovu fazu rada web trgovine, a rezultati su sve bolji u svim segmentima poslovanja.
Koliki ste promet imali lani, kakva će biti ova godina?
S obzirom da smo prisutni na tržištu unatrag 15 mjeseci, tekuća je godina zapravo i ona početna. Rezultate za 2018. ćemo rezimirati nakon prosinca od kojeg, kao i lani, očekujemo iznimno dobru prodaju. Zato smo za tradicionalno prosinačko shopping ludilo, u suradnji s dobavljačima, pripremili iznimno zanimljivu i povoljnu ponudu na našem web shopu. Sudeći prema odličnoj prodaji tijekom nedavne akcije Black Friday, i kraj godine će biti uspješan. U svakom slučaju godišnji promet web trgovine je iznad očekivanja unatoč tome što još nismo imali posebno jake marketinške kampanje, pa možemo reći da su dosadašnji rezultati više nego zadovoljavajući.
Koliko proizvoda imate na listi? Što se najbolje prodaje?
Širenjem liste dobavljača s kojima surađujemo i ponuda je sve bogatija, a trenutno obuhvaća više od 15 tisuća artikala u jedanaest kategorija. Gledajući cjelokupnu ponudu, najprodavaniji su sezonski artikli i oni na akciji – sada u prosincu to su igračke, božićna drvca i blagdanski ukrasi. Krajem zime i početkom proljeća popularna kategorija je Vrt i alati, a u svibnju je fokus na sportskoj opremi. Cijele godine kupci traže bijelu tehniku, kućanske aparate, televizore i mobitele. Kupci su nas prepoznali i po tome jer smo jedini domaći web shop s višekanalnom prodajom (web shop, poštanski uredi i kontakt centar) te i dalje imamo besplatnu dostavu po cijeloj Hrvatskoj za sve pošiljke, bez obzira na vrijednost narudžbe.
Koliki je vaš udjel u domaćoj internet prodaji, tko su vam glavni konkurenti?
Točne podatke o tržišnim udjelima još uvijek nemamo. Na tržištu e-trgovine prisutno je nekoliko većih hrvatskih trgovaca, ali i međunarodnih igrača. Sa Žutim klikom na domaće online tržište ušla je i Hrvatska pošta s jasno izraženim ciljem da u dogledno vrijeme postanemo jedan od najposjećenijih hrvatskih web shopova.
Koliko korisnika interneta u RH redovito obavlja kupnju putem interneta, koliki je prosjek u ostatku EU?
Čak 60% korisnika interneta u Hrvatskoj barem jednom mjesečno kupuje online, što je 9% više nego godinu ranije, navodi istraživanje Shopper’s Mind Hrvatska 2018. Prema podacima Eurostata u ostatku EU prosjek je oko 70%. Rast eCommercea u Hrvatskoj ilustrira i podatak da je lani broj redovitih online kupaca povećan za 250 tisuća. Pri tome čak 40% domaćih kupaca većinom kupuje na inozemnim web trgovinama.
Imate i posebnu suradnju s OPG-ovima?
Uz uobičajene kategorije koje obuhvaćaju vrlo širok asortiman, od bijele tehnike, alata, igračaka, sportske opreme i drugog, naša je specifičnost upravo ponuda originalnih domaćih proizvoda obiteljskih poljoprivrednih gospodarstava. Tako na Žutom kliku možete, između ostalog, kupiti domaće brašno mljeveno na tradicionalan način, ispod kamena, domaću zimnicu i maslinova ulja te najkvalitetniji lički krumpir s oznakom zemljopisnog podrijetla. OPG-ovima nudimo cjelovito rješenje za internetsku prodaju (Žuti klik) i distribuciju (Hpekspres) proizvoda te korisničku podršku, a sami OPG-ovi mogu se posvetiti onome u čemu su najbolji – proizvodnji domaćih, ekoloških organskih proizvoda. Trenutno imamo odličnu suradnju s dvadesetak OPG-ova iz cijele Hrvatske, a s obzirom da nam se sada i sami javljaju, vrlo brzo bit će ih još više.
Kako napreduje projekt Digitalni poštar?
Digitalni poštar je u punoj primjeni i svi naši poštari opremljeni su pametnim telefonima i prijenosnim pisačima. Naravno, aplikaciju i dalje unaprjeđujemo te razvijamo dodatne funkcionalnosti. Zadovoljni smo dosadašnjim rezultatima, a dobivamo pozitivne reakcije s terena; kako od poštara tako i od korisnika.
Mogućnost primanja i slanja prema 170.000 korisnika
Hrvatska pošta nudi uslugu ePošta koja zadovoljava propisane zakonske okvire. Registrirani smo informacijski posrednik koji omogućava zaprimanje e-računa iz državnog registra javnih naručitelja, u potpunosti usklađenih sa Zakonom o e-računu u postupcima javne nabave. Računi koje šaljemo prilagođeni su Europskoj normi za e-račune. Osim primanja računa u postupcima javne nabave, ePošta omogućuje i slanje računa u elektroničkom obliku prema 170.000 privatnih i poslovnih korisnika ePošte objedinjavanje elektroničke distribucije, ispisa pošiljaka i fizičke distribucije na način da sve svoje podatke (bez obzira na to je li riječ o računima ili preporučenim pošiljkama) naši poslovni korisnici predaju u ePoštu elektroničkim putem, a mi ih distribuiramo elektronički ili fizički, ovisno o želji primatelja slanje preporučenih ili običnih pisama u elektroničkom obliku na e-distribuciju ili ispis i dostavu na kućnu adresu.
Godinama već podržavate projekt Poslovnog dnevnika Hrvatska pamet Hrvatskoj u kojem studenti dobivaju priliku prezentirati svoje projkte, a najbolji dobivaju i financijsku podršku. Kako vi gledate na taj projekt i smatrate li da mladi u Hrvatskoj dobivaju dovoljno prilika da pokažu što znaju?
Hrvatska pamet Hrvatskoj je vrlo dobar i uspješan projekt. Svake godine okuplja zanimljive i kreativne mlade timove koji predstave nove i drugačije ideje. Mladima su otvorene brojne mogućnosti, ne samo u Hrvatskoj već i globalno. U današnje vrijeme, dobri projekti mogu relativno brzo doći i do potencijalnih investitora i do kupaca. S druge strane, konkurencija je sve jača, što znači da morate imati jako dobru ideju i još bolji tim koji će ju pretočiti u stvarnost. Naravno, prilika uvijek može biti još više i zato su inicijative poput ove posebno važne.