Podravka je jedna od najvećih i najznačajnijih hrvatskih tvrtki, a njezina važnost je dobila dodatno na snazi u predstojećim krizama kada je dobava energije i prizvodnja hrane postala od strateške važnosti za svaku državu.
Kako se Podravka nosi s izazovima koju su donijeli postkorona i situacija u Ukrajini, uz energetsku krizu i inflaciju, te kakvi su im planovi za naredno razdoblju u svjetlu ulaska naše zemlje u Eurozonu i Schengen, govori Ines Ignjatović, direktorica Strateškog razvoja poslovanja Podravke
Nedavno ste na panelu Hrvatskih izvoznika istakli da postoji mogućnost da i Podravka bude obuhvaćena “porezom na ekstraprofit”. Možete nam reći par riječi o vašem poslovanju ove godine i glavnim činidbenicima rasta dobiti?
Uvjeti poslovanja u 2022. godini bili su daleko izazovniji nego smo to očekivali početkom godine. Zbog toga smo u Podravki snažno fokusirani na porast efikasnosti i optimiziranje svih vrsta troškova. Unatoč negativnim trendovima na tržištu, Grupa Podravka je u prvih devet mjeseci ove godine uspjela zadržati rast te ostvarila rast prihoda od prodaje za 9,7 posto, a neto dobit za 3,8 posto.
Uloženi su maksimalni napori u podizanje učinkovitosti poslovanja i optimizaciju troškova kako bi se u što je moguće većoj mjeri unutrašnjim rezervama ublažio snažan rast cijena ulaznih sirovina, međutim internim mjerama nije moguće kompenzirati tako snažne skokove cijena. Zadnji kvartal bit će iznimno izazovan, posebice zbog rasta cijena energenata. Stoga, tek treba vidjeti hoće li se obveza dodatnog poreza na dobit odnositi na Podravku d.d.
Kakva su vam očekivanja za 2023. godinu i koliko će energetska kriza te inflacija utjecati na njih?
Iduća godina bit će izazovna jer će se u punoj mjeri osjetiti efekti rasta cijena sirovina, materijala i energije. Budući da Grupa Podravka ima ovisna društva u 17 zemalja te posluje na više od 70 tržišta, nužno je da kontinuirano povećavamo svoju konkurentnost jer poslujemo na globalnom tržištu i moramo odgovoriti na globalne izazove.
Dodatno, kontinuirano analiziramo makroekonomsko okruženje s posebnim fokusom na naša najveća tržišta – posebice imajući u vidu da Grupa Podravka dvije trećine svojih prihoda od prodaje ostvaruje izvan Republike Hrvatske. Dodatno, u posljednjih godinu i pol dana značajno smo povećali i materijalna prava i uvjete rada zaposlenika, a novo povećanje plaća zaposlenici Podravke dobit će početkom sljedeće godine.
Hrvatska uskoro ulazi u Eurozonu, a izvjesno i u Schengen. Koliko ste vi vezani uz tržišta Eurozone te što očekujete od toga?
Što se generalnih očekivanja u Hrvatskoj za 2023. tiče, očekujemo nastavak gospodarskog rasta, usporavanje inflacije te pozitivne učinke ulaska Hrvatske u eurozonu i schengenski prostor, poput povećanja konkurentnosti proizvoda i usluga, rasta vanjskotrgovinske razmjene te poticanja investicija.
U proteklom razdoblju ste imali značajne investicije. Možete nam pojasniti ukratko glavne fokuse ulaganja?
Unatoč pritiscima na troškove poslovanja zbog iznimnog rasta cijena sirovina, investicijski ciklus Grupe Podravka napreduje po planu. Investicije u prvih devet mjeseci iznosile su 294,5 milijuna kuna, gotovo trostruko više nego u istom razdoblju lani.
Investicije su usmjerene na tehnološku modernizaciju, energetsku održivost i efikasnost, digitalizaciju i IT te daljnje unapređenje uvjeta rada. Investicijski je ciklus, između ostalog, uključivao optimizaciju logističkih procesa, informatičku i energetsku rekonstrukciju i modernizaciju poslovnog sjedišta u Koprivnici, tehnološku modernizaciju proizvodnje, klimatizaciju proizvodnih pogona u Koprivnici i Varaždinu, a nedavno su u rad puštene i nove proizvodne linije.
Nadalje, započeli su radovi na proširenju Tvornice juha i Vegete. Započete su i investicije u modernizaciju i održavanje strojeva, sukladno godišnjem planu investicija, od kojih će većina biti finalizirana do kraja godine.
Također, Grupa Podravka ulaže i u modernizaciju teretnog voznog parka koji će rezultirati smanjenjem troškova održavanja te povećanjem efikasnosti, pravovremenosti i pouzdanosti prijevoza i distribucije proizvoda. Investicijski ciklus uključuje i društva izvan Republike Hrvatske, gdje se najznačajnija investicija odnosi na projekt koncentracije pekarstva u Sloveniji.
Kakva je situacija s novim logističko-distributivnim centrom i kad bi on trebao biti pušten u pogon te što će on donijeti?
Projekt izgradnje novog logističko-distributivnog centra u Koprivnici provodi se po planu. Idejno rješenje u fazi je finalizacije, a početka građevinskih radova zakazan je za prvi kvartal 2023. godine.
Rok dovršetka investicije definirat će razdoblje potrebno za isporuku tehnologije. Izgradnjom LDC-a Grupa Podravka povećat će svoju efikasnost u logističko-distributivnom segmentu poslovanja kroz optimizaciju broja skladišnih prostora, minimizaciju internog transporta te veću kontrolu troškova. Također, navedeno će imati i pozitivan utjecaj na okoliš kroz smanjenje ugljičnog dioksida.
Bilo je govora o digitalizaciji u Podravci, ali nije poznato puno detalja o tome. Možete nam ukratko predstaviti glavne činjenice o tome gdje, zašto i kakav financijski efekt očekujete od toga?
Podravka je nedavno uspješno završila još jednu u nizu investicija u modernizaciju i digitalizaciju proizvodnje. Radi se o digitalizaciji proizvodnje u Tvornici juha i Vegete i proizvodnoj jedinici Kruh i peciva Maribor putem sustava upravljanja proizvodnjom Manufacturing Execution System (MES), što je tek početak projekta vrijednog ukupno 20 milijuna kuna kojim će se, sukladno Strategiji poslovanja Grupe Podravka do 2025. godine, digitalizirati svi Podravkini proizvodni pogoni. Prijelaz je to prema Industriji 4.0 koja obuhvaća digitalnu transformaciju procesa unutar prerađivačko-proizvodnih industrija.
Digitalizacija proizvodnje omogućit će njeno praćenje u realnom vremenu, maksimizirati digitalizaciju dokumentacije i eliminirati potrošnju papira i ručni rad u praćenju proizvodnje te u pripremi i unosu podataka. Na taj će način identificiranje zastoja biti jednostavnije i brže, a efikasnost proizvodnje značajno će se poboljšati.
Koliko je energija bitan čimbenik u vašem poslovanju te kakve aktivnosti i planove imate oko energetske učinkovitosti?
Podravka je u proteklom razdoblju u području zelene transformacije učinila značajne iskorake i planiramo ih još snažnije raditi u budućnosti. Sve investicije u području energetike sagledane su i vrednovane na energetski učinkovit, a okolišno održiv (neškodljiv) te ekonomski isplativ način. U Tvornici za preradu povrća Kalnik u Varaždinu izgrađena je sunčana elektrana koja je u neprekidnom radu od sredine 2020. godine.
Također, u koprivničkoj industrijskoj zoni Danica u funkciji je i kotlovnica na biomasu, odnosno drvnu sječku, kojom se zadovoljava 50 posto svih potreba toplinske energije industrijske zone. Na istoj lokaciji dovršena je i puštena u pogon i sunčana elektrana, trenutno najveća integrirana (izvedena na krovovima postojećih objekata/građevina) sunčana elektrana u Republici Hrvatskoj. Dodatno, radovi na rekonstrukciji i modernizaciji poslovnog sjedišta Podravke u Koprivnici dovršeni su u rujnu.
Ovo je prva cjelovita obnova zgrade od 1979. godine kada je izgrađena. Obnova je uključivala informatičku i energetsku rekonstrukciju te ukupnu modernizaciju, zahvaljujući kojoj će se značajno poboljšati uvjeti rada zaposlenika i smanjiti potrošnja energije. Energetski razred s dosadašnje razine D podignut je na razinu A.
Zahvaljujući energetskoj obnovi, potrošnja energije za grijanje smanjit će se za više od 80 posto, što je osobito značajno u okolnostima velikog rasta troškova energije.
Na energetiku se naslanja i Zelena transformacija. Koliko je održivost bitna za veliku multinacionalnu prehrambenu tvrtku kakva je Podravka te koji su vam glavni smjerovi aktivnosti po tom pitanju?
Podravka je tijekom 2021. godine pokrenula niz projekata koji su dio petogodišnje strategije Grupe te ih kontinuirano provodi i nastavlja i tijekom 2022. Dio spomenutih projekata usmjeren je upravo na samoodrživost i društveno odgovorno poslovanje, što će kao posljedicu imati podizanje učinkovitosti poslovanja kompanije na višu razinu.
Na primjer, ove ćemo godine na vlastitim poljima zasaditi crvenu papriku u količini koja će u potpunosti zadovoljiti naše potrebe. Time ćemo smanjiti uvoz, ali i karbonski otisak za proizvode u kojima koristimo tu sirovinu, kao što je, na primjer, Podravka ajvar. Prateći želje i potrebe naših potrošača, razvijamo i potpuno nove proizvode, kao što su proizvodi na biljnoj bazi u O’Plant paleti biljnih napitaka.
Unutar asortimana Vegeta brenda, od prošle godine može se naći Vegeta BIO univerzalni dodatak – proizveden prema pravilima organskog uzgoja, ujedno je i nositelj BIO certifikata. Posvećenost društveno odgovornom poslovanju i održivom razvoju očituje se, između ostalog, i u uvođenju novog sektora Poslovna održivost i zelena transformacija, što je na snagu stupilo početkom travnja.
Poslovna održivost i zelena transformacija posebno se bavi utjecajem zelenih politika, upravljanjem projektima koji se financiraju iz europskih sredstava te unapređivanjem poslovnih procesa i korporativnog upravljanja.
* Sadržaj omogućila Podravka