Mplus (Meritus ulaganja) ulaganjem od 50 milijuna eura stekao je 51 posto udjela u slovenskoj Panvita Grupi, poljoprivredno-prehrambenoj kompaniji, objavili su iz Mplusa. Ovim potezom Mplus, inače tehnološka kompanija čiji je temelj poslovanja eksternalizacija poslovnih procesa (BPO) odnosno pozivnih centara, diverzificira svoj portfelj na jednu posve novu industriju – prehrambenu.
Pa iako ovaj potez možda iskače iz uobičajenih investicijskih strategija domaćih i regionalnih kompanija naši sugovornici uvjeravaju da je on u svijetu posve normalan, a u regiji, posebno Hrvatskoj, potreban i poželjan.
Mplus i Panvita od ove dokapitalizacije imaju vrlo ambiciozna očekivanja. Poručuju da je cilj partnerstva pozicionirati novu grupu kao lidera u prehrambenoj industriji u jugoistočnoj Europi. Rast i širenje Panvite, kompanije koja je 2022. ostvarila 117 milijuna eura prihoda s EBITDA-om od 10,3 milijuna eura, planiraju realizirati kroz akvizicije.
Postavlja se stoga pitanje može li se Panviti koja posluje u tri segmenta (primarnoj poljoprivredi, prehrambenom sektoru i održivoj energetici) “pridružiti” koja domaća kompanija? “Bit će prilika”, neslužbeno poručuju iz Mplusa, tvrtke koju karakterizira iznimno brzo širenje upravo putem akvizicija.
“Dokapitalizacijom Panvita Grupe, usmjerili smo se prema daljnjim akvizicijama primarno fokusiranima na Adria regiju – kao i pozicioniranju prema DACH regiji (što je i strategija naše BPO divizije, u sklopu koje usluge iz CEE regije nudimo lokalnim tržištima, ali i “izvozimo” iste u DACH regiju) – gdje aktivno evaluiramo sve prilike koje su potencijalno dobar “fit” s Panvitinim poslovnim modelom i šire od toga”, poručuju iz Mplusa.
Blažić: Tvrtke iz poljoprivrednih sektora u proteklom razdoblju doživjele su velike globalne izazove.
‘Mirovinci’ pozdravili ulaganje
Zvjezdana Blažić, stručnjakinja za prehrambenu industriju i poljoprivredu te konzultantica Geja savjetovanja, ističe pak da “potencijal za akvizicije postoji, a nekim su podsektorima potrebna veća ulaganja i snažnija koncentracija”.
Kako objašnjava, poljoprivrednim kompanijama, pa tako i prehrambenim, nužna su ulaganja u suvremene tehnologije, posebno one nužne za zelenu tranziciju te digitalizaciju jer su tvrtke iz ovog sektora u proteklom razdoblju doživjele velike globalne izazove, od poremećaja u lancima opskrbe, velikim skokovima u cijenama poljoprivrednih proizvoda, klimatskim ekstremima. Sve je to, nastavlja Blažić, utjecalo na održivost poslovanja.
“Kompanije u takvim uvjetima traže rješenja kako bi se što prije oporavile od šokova, ali i stvorile otpornosti na buduće izazove, pa su neki od modela i restrukturiranje bilance stvaranjem nove strukture kapitala, rekonfiguriranje opskrbnog lanca zamjenom visokorizičnih dobavljača, smanjenjem operativnih troškova i slično. U svakom slučaju potrebna su značajno veća ulaganja u fiksni kapital od onih na koja su regionalne kompanije do sada bile spremne”, ističe dodajući da u tom svjetlu promatra i aktualnu transakciju.
“Hrvatska i Slovenija su snažni vanjskotrgovinski partneri. Poduzeća iz ove branše prisutna su na oba tržišta. Hrvatske kompanije nešto malo više izvoze na tržište Slovenije, ali razlika je vrlo mala. Izvoz je za slovenske proizvođače na hrvatsko tržište, kojem nedostaju proizvodi iz vlastite poljoprivredne proizvodnje, poput voća i povrća, sigurno mnogo lakši nego na neka druga zahtjevnija tržišta. U tom bi smislu jačanje Panvite moglo utjecati na jačanje konkurencije na hrvatskom tržištu”, napominje.
Partnerstvo Mplusa i Panvite neslužbeno pozdravljaju i “mirovinci” čiji fondovi u Meritus ulaganjima drže gotovo 40 posto udjela. Na ulaganje gledaju kao na daljnju diverzifikaciju poslovanja što je dobro, ako se pametno ulaže, poručuju.
Do sada su pak Meritus ulaganja iznimno mnogo uložila u širenje upravo putem akvizicija. U posljednjih nekoliko godina na ovaj su način u svoj portfelj “dodali” nešto manje od 20 tvrtki. Danas njihovu grupu čini čak 71 kompanija iz 18 zemalja, zapošljavaju gotovo 14 tisuća ljudi, a lani su ostvarili 303 milijuna eura prihoda. Usto, poslovanje su posljednje dvije godine proširili u još dvije vertikale – ljudske potencijale (HR) te eCommerce. Ove godine šire se u još jedno područje – ono hrane.
Ne očekuju veće izazove
Da tehnološke kompanije ulaze u ovaj segment u svijetu nije nikakva novost. “U industriji visoke tehnologije stalno morate inovirati da biste ostali na vrhu. Profitabilnost jest visoka, ali visok je i rizik. Mnoge takve kompanije stoga ulažu u bazičnu proizvodnju, koja nije toliko profitabilna ali je stabilnija”, ističe Robert Jurišić, poljoprivredni analitičar.
Mplusu pak, ulazak u novi poslovni segment neće predstavljati poseban izazov. “Kroz svoje postojeće poslovanje u BPO industriji već surađujemo s nekima od vodećih globalnih kompanija u prehrambenoj industriji i to na optimizaciji procesa i razvoju prodaje”, poručuje Darko Horvat, predsjednik Uprave Mplusa.
Uz Mplus drugi najveći suvlasnik Panvite, koji zapošljava 700 ljudi, ostaje obitelj Polanič. Središte poslovanja ostaje u Sloveniji, poručuje Peter Polanič, predsjednik Uprave Panvita Grupe.
“Po finalizaciji ulaganja u Panvitu, podložno prethodnom odobrenju nadležnih regulatora, očekuje se da tako pro forma konsolidirana Mplus Grupa realizira oko 500 milijuna eura prihoda”, navode iz Mplusa.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu