Na ulicama Zagreba u utorak je započeo žestoki lov na vozače taksija. Tri godine nakon Ubera na hrvatsko tržište ušao je njegov najveći europski rival Taxify. No, dok su svi usmjereni na pad cijena za krajnje korisnike-putnike, glavna se tržišna utakmica zapravo vodi oko toga koja će platforma privući dovoljno samostalnih vozača i brojnih mini i malih taksi prijevozničkih tvrtki, a koje kooperantski rade za postojeće taksi kuće, uključujući Uber.
Naime, imati dovoljan broj vozača kritično je važno za sve platforme, neovisno jesu li koncentrirane oko mobilnih aplikacija, poput Ubera i Taxifyja, ili telefonskog centra, kao stara garda, jer o tome ovisi koliko se brzo njihovi vozači mogu pojaviti na lokaciji putnika kao i koliko prometa platforme mogu očekivati da bi iz tih sredstava financirali prodajne akcije te pogodnosti za vozače i putnike. Ulazak Taxifyja značajan je, jer je ljetos u taj estonski startup 175 milijuna dolara investirao Daimler, proizvođač Mercedesa, pa su Estonci sada spremni za veliku ekspanziju. Trenutačno je Taxify već prisutan u 50-tak gradova u Europi, Africi, Aziji, Australiji i Latinskoj Americi. O ulasku na hrvatsko tržište Poslovni dnevnik razgovarao je u Zagrebu s Davidom Mikom, direktorom Taxifyja za jugoistočnu Europu.
S koliko vozača startate u Zagrebu?
Javilo nam se nekoliko stotina vozača. Ne mogu u ovom trenutku biti precizniji. Ono što mogu reći je da želimo da našu platformu koristi više od tisuću vozača. No, naglasio bih da za razliku od konkurencije mi ne postavljamo nikakve uvjete o ekskluzivnosti. Mogu i ne moraju koristiti samo našu platformu.
Druge platforme i tvrtke zahtijevaju lojalnost. Navodno Uber čak ima i penale za vozače u takvim slučajevima. Možete li se nositi s time?
Prije mjesec i pol dana otvorili smo mogućnost vozačima da nam se jave. U tri dana dobili smo više stotina prijava. Čini mi se da je interes vozača velik, ali ne samo pojedinačnih vozača već i flota koje surađuju s drugim igračima na tržištu stoga me ekskluzivnost ne brine. Mislim da nije dobra za putnike. Njima je najvažnija dobra usluga, a ona se ne postiže ako vozači nisu zadovoljni.
Uber je probio tržište, takoreći od prve godine u Hrvatskoj posluje pozitivno, surađuje s više od 1000 vozača, ima poznat brend i s tim povezano, dosta korisnika. Kako se Taxify planira nositi s time?
Osnovni cilj nije nam probiti Uber već ponuditi bolje uvjete za vozače i kvalitetniju uslugu za korisnike. Hrvatska je novim zakonom poslala jasan signal da je njeno tržište otvoreno za transparentne i dobro uređene prijevozničke platforme. Na temelju iskustva iz drugih zemalja Taxify je zato odlučio ponuditi svoje usluge u Zagrebu. Mi smo kao tvrtka opsesivno usmjereni na vozače, jer ako su oni zadovoljni onda je i kvaliteta usluga krajxfnjem korisniku vrhunska. Zato ćemo vozačima kontinuirano, i to naglašavam, kontinuirano nuditi sve bolje i bolje uvjete kako bi povećali svoj prihod.
Što ćete ponuditi vozačima?
Idemo u startu s ponudom koja je 40 posto bolja nego kod konkurencije. Ako oni uzimaju 25 posto naknade vozačima, Taxify će svoju uslugu naplaćivati 15 posto. Čak i s takvom naknadom imamo prostora nuditi dodatne bonuse i druge poticaje vozačima. Taj dio će se dinamički mijenjati pa ga zato u ovom trenutku ne mogu detaljno opisati.
Koliko će široka biti vaša ponuda?
Isprva idemo samo s osnovnom taksi uslugom. Želimo vidjeti da to ide dobro i da su i vozači i korisnici-putnici zadovoljni. Putnicima ćemo u prvo vrijeme ponuditi 50 posto niže cijene. Kasnije postoji prostor da nudimo dodatne usluge od mini-vana preko dječjih stolica nadalje. U Parizu smo čak počeli nuditi scootere. No, ništa od toga zasad ne planiramo u Hrvatskoj. Cilj je prvo uspješno pokrenuti osnovnu uslugu.
Koliko je velik vaš ured u Hrvatskoj?
U ovom trenutku ured u Zagrebu broji četvero ljudi. U Rumunjskoj u našem Customer Experience centru za nas rade još dva Hrvata, koji su podrška korisnicima u najširem smislu te riječi. U Rumunjskoj je taj centar za sve naše operacije, jer smo primijetili da se tako najbrže i najlakše razmjenjuju znanja i najbrže može pomoći korisnicima.
Hoćete li uvesti električne taksije? Hoćete li vozačima nuditi dodatne usluge poput grupne nabave goriva, posebnih uvjeta za najam vozila i slično?
U Parizu nudimo EV vozila. U Zagrebu tu mogućnost tek trebamo ispitati. U ovom trenutku nemamo posebne poticaje za najam vozila, jer smo fokusirani na startanje osnovne usluge.
Ali vaša konkurencija, kako Uber tako i ostale taksi kompanije to nude, a borite se za iste male i mikro prijevozničke tvrtke koje raspolažu vozilima i zapošljavaju vozače?
Taxify je tu na duge staze. Nismo došli danas da bi sutra otišli. Želimo graditi kvalitetne dugoročne odnose. Nije to samo u Zagrebu već tako radimo posvuda. Taxify je stoga razvio cijeli niz usluga. Primjerice, na nekim tržištima pomažemo svojim partnerima u pronalasku najbolje ponude za osiguranje vozila. U Estoniji mi imamo vlastitu flotu vozila koju dajemo vozačima u najam po najboljoj cijeni. Možemo organizirati i gorivo po najboljoj cijeni. No, to su sve stvari koje želimo čuti od vozača. Želimo za početak vidjeti da su oni sretni s cijenom vožnje. Prostora za poboljšanja bit će mnogo.
Spomenuli ste da ste na temelju primjera s drugih tržišta prepoznali da je pravi trenutak za ulazak na hrvatsko tržište sada. Zašto?
Zakon je otvorio taj prostor. Pokazao je da je Hrvatska zainteresirana za ozbiljne taksi tvrtke koje žele raditi u dobro reguliranom okviru. Usto, vidimo mnogo sličnosti na ovom tržištu s onim na Baltiku, Pragu… No, moram istaknuti da je svaki grad po pitanju prijevoza priča za sebe. U tom smislu ovdje razvijamo specifičan, hrvatski model poslovanja koji će najbolje odgovarati i vozačima i putnicima.
Zakon je ostavio prostor da se ponuda iz Zagreba nudi po cijeloj Hrvatskoj. Hoćete li to napraviti?
Hrvatska je prekrasna zemlja. Vrlo jaka u turizmu. To nije ograničeno samo na Zagreb, a zakon otvara mogućnost poslovanja u cijeloj zemlji. Tako da, u ovom trenutku kad smo fokusirani na Zagreb i pružanje osnovne usluge, mogu samo reći da ima smisla ići s ponudom ne samo u pružanje usluga na jadranskoj obali već i u ostatku Hrvatske.
Taxify je prisutan i u regiji. Primjerice, već nudite usluge u Beogradu i Bukureštu. Jesu li ta tržišta slična?
Nisu. Hrvatska ima najotvorenije i najkvalitetnije regulirani okvir za taksi tvrtke. Taxify je dostupan u Rumunjskoj, Srbiji, a sad i u Zagrebu. Gledamo na bugarsko i grčko tržište. No, hrvatsko je tržište daleko najbolje uređeno te u usporedbi sa Srbijom ima manje restrektivan zakon i regulative koji nam omogućuju veći prostor za rast i razvoj.
Imate li već formiranu ponudu za poslovne korisnike?
Upravo je pripremamo. Uskoro ćemo s njom izaći. Želimo da uključuje ne samo cijene već i razne metode plaćanja, njima najbolji oblik reportiranja itd.
Turizam je industrija broj1 u Hrvatskoj. Booking je vrlo veliki igrač ovdje, a vi ste u Bookingu dogurali do funkcije Global Commercial Excellence Managera. Koje paralele možete povući između vašeg rada u Bookingu i u Taxifyju?
Moja posljednja funkcija u Bookingu bila je da pomognem na globalnom nivou sistematizirati procese, smanjiti otpore i postići najveće učinke na poslovanje. Prethodno sam iz Moskve vodio regionalno sjedište Bookinga. Tamo sam vodio tim od 150 ljudi. No, srž i Bookinga kao platforme i Taxifyja kao platforme je u tome da ne birate hoćete li se fokusirati samo na vozače ili samo na korisnike već radite oboje, ali uvijek pazite na to da vam vozači budu zadovoljni jer oni određuju finalnu kvalitetu vaše usluge. Taxify želi sretne vozače da bi i putnici bili zadovoljni.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu