Najbrže rastući maloprodajni lanac u Hrvatskoj po prihodima u posljednjih pet godina, Studenac, ljetos je preuzeo zagrebačku Decentiju, a početkom rujna i slovensku Keu te tako nastavio svoje širenje. O viziji Studenca i brzorastućem poslovanju govori predsjednik Uprave Studenca Michal Senczuk.
Koliko trenutno imate prodavaonica s najnovijom akvizicijom Decentije?
Na dan 30. lipnja 2024. godine mreža Studenca brojila je ukupno 1.317 trgovina diljem Hrvatske. Akvizicija Decentije koja je službeno dovršena u srpnju rezultirala je dodatnim proširenjem naše mreže, i to za 36 trgovina ovog poznatog zagrebačkog lanca. Uz uspješne akvizicije, istovremeno nastavljamo rasti i organski, otvarajući vlastite trgovine na novim lokacijama.
Tako smo od 2018. godine u okviru strategije organskog širenja otvorili Studenac na gotovo 450 novih lokacija te, kroz realizaciju deset velikih akvizicija, u svoju mrežu uključili više od 700 dodatnih trgovina. Ovakav brzi rast podupire nas u daljnjem ostvarivanju cilja da kupcima budemo uvijek blizu, gdje god se nalazili.
Uz to što se Decentia savršeno uklapa u naš koncept susjedske trgovine, ovaj je poslovni pothvat povećao našu prisutnost u Zagrebu. Kupci nas tako ondje danas mogu pronaći na više od 140 odličnih lokacija za manje, praktične i svakodnevne kupnje koje štede njihovo vrijeme, što predstavlja važnu prednost u ubrzanom ritmu života stanovnika glavnog grada.
Od 2018. Studenac je u vlasništvu fonda kojim upravlja tvrtka Enterprise Investors, kako je to promijenilo vaše poslovanje?
Nakon preuzimanja od strane Enterprise Investorsa 2018. godine, Studenac se iz uspješnog dalmatinskog maloprodajnog lanca s 385 trgovina transformirao u lanac s najvećim brojem trgovina u Hrvatskoj, njih više od 1.300 diljem zemlje. Ključni pokretač ovog rasta bila je naša usmjerenost na razvoj manjih formata trgovina koji nam omogućuje da budemo bliže našim kupcima i zadovoljimo njihove svakodnevne potrebe za brzom i praktičnom svakodnevnom kupnjom.
Osmislili smo i komunikacijsku platformu “I sitno i bitno” koja naglašava prednosti manjih, neophodnih kupnji, istovremeno osiguravajući asortiman pažljivo prilagođen specifičnim potrebama pojedine lokalne sredine. Istovremeno, prigrlili smo sve što nam donose nove tehnologije i neprestano ulažemo u modernizaciju svog poslovanja. Digitalizacija nam omogućuje da ostanemo ispred trendova u industriji te da budemo još bliže našim kupcima i njihovim potrebama. Optimizirali smo i logistiku, osiguravajući učinkovito poslovanje i dostupnost proizvoda u cijeloj našoj mreži.
Naš rast rezultat je i snažnog, vertikalno organiziranog operacijskog tima koji održava visoke standarde u svakoj trgovini. Ovakav praktičan pristup upravljanju omogućio nam je učinkovito širenje uz zadržavanje visoke razine usluge za kupce. Konačno, naš rast potaknut je ranije spomenutom strategijom snažnog organskog širenja koju provodi tim visokokvalificiranih stručnjaka. Organski rast i akvizicije podržavaju našu strategiju širenja i prisutnost diljem Hrvatske, i tome dugujemo današnju poziciju Studenca – trgovačkog lanca koji je uvijek na usluzi kupcima, kako lokalnom stanovništvu tijekom cijele godine, tako i turistima.
Kakvi su planovi širenja na internacionalno tržište? U kojoj je fazi akviziranje slovenskog lanca Kea?
Naši planovi za međunarodno širenje temelje se na pažljivom prepoznavanju prilika koje omogućuju primjenu poslovnog modela Studenca izvan Hrvatske.
Izlazak na slovensko tržište smo, kao prirodni i logični izbor, odabrali za naš prvi korak u ovom smjeru, što smo potvrdili uspješnim preuzimanjem slovenskog lanca Kea dovršenim početkom rujna. Ovaj potez označava početak novog poglavlja našeg poslovanja – njime nastavljamo priču započetu prije 30 godina u Hrvatskoj, ovaj put i van nacionalnih okvira. Kada govorimo o Srednjoj i Istočnoj Europi, Slovenija predstavlja vrlo razvijeno i atraktivno tržište i to nam pruža jedinstvenu priliku da se dodatno etabliramo kao vodeći igrač u proximity konceptu.
Na slovenskom maloprodajnom tržištu dominiraju trgovine većih formata te smatramo kako u ovom trenutku ondje ne postoji jasan lider u formatu na kojemu gradimo svoj uspjeh u Hrvatskoj, što nam daje dovoljno prostora da i u Sloveniji istaknemo kvalitete i prednosti koje odlikuju format Studenca i popunimo praznine na tržištu. Vodeći se uvjerenjem kako u Sloveniji postoji snažna potražnja za trgovinama koje zadovoljavaju svakodnevne potrebe kupaca, naša strategija je i ondje postati prepoznatljiv i vodeći maloprodajni lanac u segmentu susjedskih trgovina.
Na čemu je glavni fokus vaše poslovne strategije?
Naš glavni strateški cilj je postati vodeći maloprodajni lanac u regiji, poznat po jedinstvenom konceptu susjedskih trgovina koje u središte poslovanja stavljaju kupca i njegove potrebe. Vodeći se jasnom vizijom, razvijamo poslovanje kroz otvaranje novih trgovina u Hrvatskoj i izvan nje, pridruživanjem manjih lanaca našoj mreži te kontinuiranim ulaganjima u modernizaciju i unapređenje postojećih trgovina.
Kako je to utjecalo na rast prihoda u posljednjih pet godina?
Najbolji pokazatelj našeg uspjeha je činjenica da smo u posljednjih pet godina više nego utrostručili broj trgovina. U istom vremenskom razdoblju, pozicionirali smo se i kao najbrže rastući maloprodajni lanac u Hrvatskoj po prihodima. Iz toga je vidljivo da imamo jasno definiranu strategiju koja podržava ostvarenje naših ambicioznih ciljeva, ali i odlučnost da i dalje hrabro koračamo prema naprijed.
Koliko imate zaposlenika i koliko ste usmjereni na poboljšanje uvjeta rada?
U ovom trenutku brojimo više od šest tisuća zaposlenika, a njih nešto manje od 90 posto rade u našim trgovinama. Upravo su oni ključ našeg uspjeha – njihova lica su poznata našim kupcima, oni su im susjedi i predstavljaju lice Studenca. Njihova predanost i posvećenost su jedan od važnih razloga zašto nam se vjerni kupci vraćaju.
Kad našim zaposlenicima u trgovinama pribrojimo preostalih 10 posto onih koji im pružaju podršku na različite načine, dobivamo najveću snagu Studenca – naš veliki tim. Upravo stoga smo izuzetno svjesni važnosti zadržavanja naših vrijednih zaposlenika i motiviranja novih da nam se pridruže. Svjesni izazova na tržištu rada unutar maloprodajnog sektora, izuzetno smo usmjereni na poboljšanje radnih uvjeta i uvođenje različitih pogodnosti za naše zaposlenike. Prema podacima servisa poslovna.hr, plaće naših zaposlenika u trgovinama rastu brže od prosjeka industrije, pozicionirajući nas u ovom segmentu iznad prosjeka uspoređujući se s ostalim maloprodajnim lancima u zemlji.
Rezultat našeg kontinuiranog ulaganja u plaće jest činjenica da se one danas nalaze na visokom trećem mjestu u sektoru. Međutim, znamo da to nije dovoljno. Stoga ne prestajemo pratiti potrebe i zahtjeve tržišta te planiramo nastaviti uvoditi promjene i djelovati s ciljem stvaranja radnog okruženja u kojemu se svi naši zaposlenici osjećaju cijenjeno i motivirano.