Iako hotelski brendovi i dalje donose brojne mogućnosti investitorima i destinacijama, turizam danas zahvaljujući tehnologiji i načinu života ima znatno šire značenje od klasičnih brendova i tradicionalnog koncepta hotela.
Tako su novi hitovi na globalnom tržištu, koji su sve zanimljiviji i potrošačima i ulagačima, servisirani apartmani, sharing apartmani, hoteli bez dodatnih sadržaja, a u turizam se sve češće uklapaju i coworking i coliving prostori. Za svaki projekt i na svakom tržištu, uz brzinu povrata ulagačima su važni uvjeti financiranja, u što spadaju i cijena zaduživanja te inflacija, a to su trenutno najveći izazovi prilikom ulaganja u turski turizam.
Oko toga su se složili globalni ulagači, sudionici panela o zahtjevima investitora u turističkim projektima, održanog na investicijskoj konferenciji u Istanbulu. Michael Johnston, osnivač coworking tvrtke DI Telegraph, koja je svoj biznis započela u Moskvi, a nedavno je ušla u homesharing u New Yorku,otkrio je da ih unatoč izazovima zanima širenje u Turskoj, ali i Hrvatskoj.
Radije bi na dulje staze
"Hotelski brendovi i dalje naplaćuju provizije i traže potpisivanje ugovora na 20 godina. Zato nas zanimaju netradicionalne opcije kojima ćemo riješiti pitanje turističkog smještaja, ali na dulje staze. Naši stanovi u NY iznajmljuju se na najmanje 30 dana, tamo je potražnja jaka jer fali stambenog prostora. Međutim, današnja tehnologija omogućuje nam da živimo bilo gdje u svijetu, ako smo online. Zašto bi netko živio cijele godine u Londonu ako može živjeti u Hrvatskoj tri mjeseca? Zato nam se otvaraju brojne mogućosti za ulaganja u Hrvatsku, to je dio te transformacije turizma o kojoj smo govorili", izjavio je za Poslovni dnevnik Johnston.
Kako je poznato, DI Telegraph preuzela je 2018. godine tvrtka Rent24 u vlasništvu Roberta Bukvića, poduzetnika hrvatskih korijena. Rent24 preuzeo je i domaći coworking projekt Hub385. Turski developer i građevinar Suleyman Cetinsaya otkrio je kako je njegova tvrtka umjesto hotela ipak napravila objekt sa servisiranim apartmanima: "Za to nam treba trećina radnika u usporedbi s onim potrebnima za hotel. Servisirani apartmani imaju veliku ulogu u turizmu i stambenoj politici, i stoga velik rast".
Daniel Von Barloewen iz Marriotta predstavio je njihov program rezidencijalnih objekata, za koje ističe da imaju mnogo veću vrijednost na tržištu. Primjer iz regije je projekt StRegis u Beogradu sa 220 stanova koji će biti gotov 2021., a već je prodano 27% jedinica po cijeni od 7500 eura po m2. Na konferenciji je sudjelovala i Hrvatska udruga turizma, čiji je direktor Veljko Ostojić istaknuo kako Hrvatska ne može niti treba konkurirati Turskoj u privlačenju ulagača.
'Kvaliteta je imperativ'
"Moramo imati svoju nišu i inzistirati na kvaliteti ponude, u smislu smještaja i doživljaja, ali i kompletne usluge. Turizam visoke kvalitete stvara visoku dodanu vrijednost za čitavo gospodarstvo i omogućuje održivo upravljanje resursima. Zato je ključno napraviti strateške i provedbene dokumente koji potiču investicije u kvalitetu ukupne ponude i edukaciju radne snage. U tom smjeru trebaju biti usklađene sve javne politike na svim razinama vlasti. Brojne analize pokazuju da Hrvatska i dalje ne koristi puni potencijal turizma, a jedini način za preokret je privlačenje investicija u kvalitetu", rekao je Ostojić.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu