A1 Hrvatska prvi je telekom koji je u ime indeksne klauzule odlučio povisiti cijene svojih usluga. Učinit će to od 1. srpnja, za tarife, pakete i opcije.
Nove cijene bit će više 8,5 posto za sve pretplatnike, bilo da se radi o poslovnim ili privatnim korisnicima, a prvi uvećani račun korisnicima će stići u kolovozu. Zasad Hrvatski Telekom i Telemach Hrvatska, iščitava se iz njihovih odgovora, još nisu donijeli odluku poskupljenju.
Jednom godišnje
Naime, s obzirom na to da su telekomi koju posluju u Hrvatskoj – Hrvatski Telekom, A1 Hrvatska, Telemach Hrvatska i Iskon – uveli u svoje opće uvjete poslovanja indeksnu klauzulu, time su dobili mogućnost da jednom godišnje usklade svoje cijene s prosječnom godišnjom inflacijom koju objavljuje Državni zavod za statistiku. DZS je objavio kako je lani prosječna inflacija iznosila 10,8 posto.
Tako je telekomima otvoren put za usklađenje cijena maksimalno do postotka inflacije, iako su neki kao gornju granicu postavili 10 posto. Loša vijest za pretplatnike telekoma je da nakon što je usklađenje općih uvjeta odrađeno, više nitko nema mogućnost, zbog novih cijena temeljenih na inflaciji, bez penala, raskinuti ugovor. Dobra vijest je, da ovakvo podizanje cijena, temeljem inflacije, telekomi mogu odraditi samo jednom godišnje.
Iz A1 naglašavaju, da se indeksna klauzula odnosno poskupljenje od 8,5 posto ne primjenjuje na ostale stavke računa koje nisu mjesečna naknada tarifa, paketa i opcija, kao što su potrošnja minuta, poruka ili interneta, ICT usluge, jednokratne naknade i rate za uređaje te navedene naknade ostaju neizmijenjene. Također, korisnici popuste na koje imaju pravo nastavljaju ostvarivati sukladno ugovorenim uvjetima.
Sudeći prema jučerašnjoj reakciji ministra Butkovića, vladajući nisu očekivali da će se telekomi usuditi povisiti cijene. Naime, početkom godine, pri uvođenju indeksne klauzule i najavi poskupljenja, uzbunili su se najprije ministri Oleg Butković i Davor Filipović.
Potom je i premijer Andrej Plenković na siječanjskom aktualcu u Saboru izjavio je da neće biti poskupljenja. Svi su se pri tom pozivali na mjere koje telekomi koriste, a odnose se na cijenu električne energije. Te mjere su produžene te sad vrijede do 30. rujna.
Ipak, Butkovića je očito iznenadilo poskupljenje A1 te je izjavio, prenosi Hina, kako odluka o dizanju cijena telekomunikacijskih usluga nije dobra i najavio razgovor s telekomom A1 koji je zapravo prijavom HAKOM-u i slanjem obavijesti korisnicima poskupljenje odradio sukladno zakonu, te nije izgledno da bi ga mogao poništiti.
Izvan moći države
Kako kažu iz A1 Hrvatska, na ovaj korak odlučili su se “zbog nekoliko godina nestabilnih tržišnih uvjeta, velikih izazova u poslovanju i visokoj stopi inflacije”, a na pitanje o cijenama, odgovaraju da u 2023. nisu podizali cijene usluga, koje su u sektoru komunikacija zadnjih godinu dana, prema DZS-u, porasle za jedan posto. Indeks potrošačkih cijena u tom je razdoblju rastao za 11,9 posto, pri čemu su cijene energenata (troškovi struje, vode, plina) rasli 14,7 posto, a ostale stavke poput prehrane i restorana i više.
Pozivi i internet preduvjeti su za obavljanje većine poslova, te nikako više ne spadaju u luksuzn usluge, već u osnovno dobro bez kojeg poslovanje gotovo da nije moguće. U tom kontekstu, izjava Butkovića da nije dobro kada telekomi dižu cijene, definitivno je točna, no i izvan moći regulacije države. A1 je odlučio, a ostala dva telekoma imaju vremena do kraja godine razgovarati i kalkulirati isplati li im se ili ne povisiti cijene.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu