U trgovinama naplata ide prema mobilnim blagajnama, a u turizmu prema mobilnom novčaniku kao ključu za sobu i mnoštvo dodatnih usluga

Autor: Bernard Ivezić , 12. ožujak 2020. u 22:00
Foto: Tomislav Miletic/PIXSELL

Robert Penezić, direktor Monri grupe za Hrvatsku, koju je krajem prošle godine preuzeo Asseco SEE i koja je tima potpala pod njihovu vertikalu Payten, govori kako su počeli snažno tržišno napredovati sa svojim rješenjem Single POS, koje počinje implementirati sve više fizičkih trgovina u Hrvatskoj, ali i o implementaciji njihovog tehnološkog rješenja – eWalleta.

Nakon što je lani Asseco SEE, igrač s najviše bankomata i POS-ova u Hrvatskoj, preuzeo 80 posto Monri grupe, bivšeg Webtecha, ta njegova nova tvrtka kći dodatno je ubrzala rast. Trogodišnji razvoj Single POS rješenja, prvog rješenja u Hrvatskoj koje internetski payment gateway preslikava s interneta na fizički svijet, omogućujući da se bilo koja fizička blagajna instantno transformira u naplatno mjesto ravno najnaprednijim web trgovinama te im time nudi i omnichannel, broj klasičnih, offline trgovaca u Hrvatskoj koji su počeli implementirati to Monrijevo rješenje snažno je porastao.

Na popisu klijenata nova članica Payten/Asseca SEE tako ima Emmezetu, JYSK, Feroterm, Uniqu osiguranje, A1 Hrvatsku, Heraldi, Watch centar, Mall.hr, Muller te sada i Spar. U pipelinu, navodno, ima još barem toliko velikih trgovaca s velikim brojem fizičkih trgovina. Kako navodi direktor Monri grupe Robert Penezić ove godine očekuju rast prihoda od 30 posto.

Kad se zna da u Hrvatskoj slično rješenje ima Fortenovin mStart plus, ali ga koristi unutar koncerna te M SAN-ov Corvus Pay, ali je fokusiran samo na online, uspjeh Monrija izravno otkriva koja će biti dinamika digitalizacije fizičke trgovine u Hrvatskoj.

Što je potaknulo takav rast?

Mi imamo komunikaciju s pet banaka u Hrvatskoj pa tako trgovac može preko istog POS-a ponuditi kupcima sve pogodnosti koje nude te banke za svoje kartice uključivo i obročno plaćanje. Nadalje, kroz integraciju POS uređaja s blagajnom omogućili smo ispis na jednom računu koji sadrži podatke o kupovini potrebne za fiskalizaciju te podatke o kartičnoj transakciji koji se inače nalaze na dodatnom slipu. Samo te dvije stvari već su znatno ubrzale rad na blagajnama kod velikih trgovaca.

U Muller smo to uveli prije tri godine, a u prosincu je to uveo i Spar. Sada to traži i drugi trgovci. Istaknuo bi kako Monri nema rješenje isključivo za prihvat kartica na fizičkim prodajnim mjestima, već nudimo i naša rješenja za prihvat kartica kod online trgovaca. Fokus nam je na omni-channel modelu kojim trgovcu zadovoljavamo sve potrebe u segmentu plaćanja.

Što je omnichannel kroz vaše rješenje donio Sparu?

Prodavači na blagajni pomoću Single POS-a, primjerice, više ne moraju spremati slipove u zasebne kartone što im je otežavalo posao i usporavalo proces kupovine.

Backoffice trgovca više nema toliko papirologije, jer ne mora ručno usklađivati izvještaje svake banke zasebno s podacima na slipovima, te se tako ubrzava i olakšava usklađivanje s bankama. Sve to omogućeno je kroz naš objedinjeni reporting sustav koji se lako može integrirati u trgovčev ERP. Dakle, svi naplatni i operativni proces vezani u kartično plaćanje su se automatizirali i ubrzali.

Na koliko ste online i offline prodajnih mjesta prisutni?

Na njih oko 1700. Uzmemo li u obzir da poslujemo i u regiji, a osim u Hrvatskoj prisutni smo u Crnoj Gori, BiH, Srbiji i Sloveniji, imamo dobre volumene. Primjerice, kroz našu infrastrukturu prođe više od pola milijarde eura kartičnog prometa godišnje. Mjesečno Monri obradi više od 1,5 milijuna transakcija.

Po Amazonu platna transformacija fizičkih trgovina je širi pojam od spajanja funkcionalnosti fiskalizacije i naplate kartica u jednom. Hoćete li i u Hrvatskoj raditi in-store hackchatone?

Ako mislite na cashierless dućan, u kojem su u potpunosti automatizirani i digitalizirani procesi kupovine, od odabira proizvoda do samog plaćanja, onda govorimo o puno širem kontekstu od same naplate.

U tom segmentu, a Monri će vrlo vjerojatno participirati u jednom takvom pilotu, mi se fokusiramo isključivo na plaćanja, kako optimizirati postupak plaćanja uzevši u obzir kanale kroz koje kupac sve može platiti, a da pri tome nije potreban doprinos blagajnice ili blagajnika.

Imate li već neka takva rješenja kao Amazon?

Kroz našu omnichannel funkcionalnost trgovac može objediniti online i fizičku trgovinu, ali povrh toga trgovci traže i specifična rješenja. Jedno od njih je da se fizičke blagajne, koje su danas fiksne, odnosno pozicionirane su na jednom mjestu u trgovini, premjestimo u ruke trgovaca-prodavača. Postoje vremena kad trgovci imaju redove na blagajnama, primjerice u vrijeme sniženja, a ako je kupac već odabrao što će kupiti nema prepreke da mu to osoba koja ga je savjetovala ujedno i ne naplati.

Trgovine za to mogu koristiti mobilne blagajne kroz smartphone ili tablet integrirane s platnom aplikacijom, to je funkcionalnost koju Monri razvija u okviru inovativnih platnih rješenja. Uvjeren sam da je to prva faza optimizacije procesa kupovine. To je faza u kojoj će savjetnik-prodavač postati ujedno i blagajnik.

Uz dodavanje programa lojalnosti trgovci bi kod svojih kupaca mogli bolje pratiti cijeli proces kupovine i same potrebe svojih kupaca kako u fizičkim trgovinama tako i online.

Kako se u to uklapa Fiskalka koju ste nedavno predstavili s PBZ Cardom i Tele2?

To je jedno od rješenja za takav novi platni ekosustav. Riječ je o all-in-one Android uređaju koji objedinjuje fiskalnu blagajnu, platnu aplikaciju za prihvat kartica, NFC čitač, printer i SIM karticu za pristup mobilnoj mreži. Proizvod je namijenjen malim i srednjim obveznicima fiskalizacije, posebno onima s mobilnom prodajom. Sigurno će biti prihvaćen u turističkom sektoru, gdje su turisti dosad mogli plaćati isključivo gotovinom. Turisti žele jednostavnije plaćanje, da ne moraju nositi veće količine gotovine i trčati na bankomat. Izuzetno sam ponosan što su ovakav proizvod napravile domaće tvrtke, svaka vodeća u svojoj branši, a koji doprinosi digitalizaciji najvećeg dijela hrvatskog gospodarstva – malih i srednjih poduzetnika.

Ako turisti već sada polako umjesto s kožnim dolaze s mobilnim novčanicima kad će u Hrvatskoj biti podržani takvi novčanici?

Apple Pay i Google Pay smo već podržali. Znači, s obzirom na to da većina mobitela podržava ili jedan ili drugi wallet ta opcija je već dostupna i turisti u Hrvatskoj mogu na svim prodajnim mjestima koje mi podržavamo plaćati samo s mobitelom.

Ne moraju više nositi svoje novčanike. Dakako, ne koriste svi samo ta dva novčanika. U Indiji je popularan RuPay i Paytm, u Japanu Lime Pay i Rakuten Pay, u Kini WeChat i Alipay itd. Kako što smo uspostavili odnose sa svim većim bankama u regiji da bi omogućili naplatu svih kartica preko istog uređaja tako nam je plan uspostaviti i odnose s takvim igračima.

Da bi to mogli moramo ishoditi posebno licencu od regulatora, jer je nužno zadovoljiti opširnu zakonsku regulativu.

A domaći digitalni novčanici poput Keks Paya, Aircasha i sličnih?

Do kraja godine plan nam je omogućiti prihvat digitalnih novčanika, a u kojem ćemo to opsegu u prvoj fazi realizirati tek ćemo vidjeti. Za sve u lancu to je win-win opcija, jer trgovcima neposredno povećava prodaju kroz potencijal prihvata različitih modela plaćanja, kupcima izbor načina plaćanja, a samim time to je dobro i za wallet providere i sve ostale u lancu vrijednosti.

1700 mjesta

već koristi platna rješenja Monri grupe

Koliko imate korisnika vlastitog digitalnog novčanika?

Monri je razvio infrastrukturu i podršku za implementaciju našeg tehnološkog rješenja – eWalleta. Stvorili smo tehničke preduvjete.

U inozemstvu imamo nekoliko korisnika koji uspješno koriste našu platformu za svoje eWallete. Budući da imamo i velik broj trgovaca i posjedujemo tehnologiju, možda se odlučimo i za razvoj vlastitog digitalni novčanik za krajnje korisnike koji bi uključivao i plaćanje na prodajnim mjestima. Postojeća rješenja na tržištu su drugačija, jer većina ih funkcionira u zatvorenoj shemi. Znači, korisnici su na neki način ograničeni, a nama je cilj napraviti otvoreni eWallet sa širokom primjenom.

U turizmu se na digitalne novčanike vežu programi lojalnosti, hotelski ključevi i druge funkcionalnosti. Vidite li da taj trend jača u Hrvatskoj?

Ima pokušaja razvoja takvog koncepta ovdje. Što je u svakom slučaju pozitivno i ide u korak s digitalizacijom. Sva takva rješenje olakšavaju gostima rezervaciju smještaja, te sam boravak u hotelu. Self check-in, check-out, plaćanje svih dodatnih usluga iz aplikacije, digitalni “hotelski ključ” sve to je budućnost, odnosno već i sadašnjost, naravno veću primjenu ima na drugim tržištima, ali i u Hrvatskoj se ide u tom smjeru.

Nedavno smo saznali da je Fina dobila prvu licenciju. U kojoj je fazi primjena instant paymenta u Hrvatskoj, a koju kao alternativu kartičarskim shemama američkih igrača VISA-e i Mastercarda gura EU?

Obzirom na sve širu primjenu mobilnog plaćanja koja podrazumijeva transfer novca s računa na račun pomoću pametnih telefona, bilo je nužno omogućiti instant plaćanje. Instant plaćanja inicira platitelj odnosno korisnik platne usluge, a osnovne karakteristike su da su u 10 sekundi novci vidljivi na računu, zatim dostupnost, raspoloživost sredstava odmah i uvijek, neovisno ako je praznik, vikend ili noćni sati. U Hrvatskoj na implementaciji rade HNB i Fina, te se puna funkcionalnost očekuje uskoro.

U segmentu P2B-a, za koji pitate, koliko će to biti interesantno trgovcima i kupcima je upitno s obzirom na to da su kartične sheme, svjesne te regulative, već značajno snizili svoje naknade.

K tome, imaju dugogodišnju tradiciju upravljanja transakcijama te opsežna pravila u cilju zaštite kupaca koji plaćaju karticama i trgovaca koji primaju 
kartice.

Komentirajte prvi

New Report

Close