Dostupnost hardverskih komponenti uz pametna softverska rješenja, odnosno sve veće i brže mogućnosti obrade podatke uz primjenu alata umjetne inteligencije, mnoge poslove mogu učiniti učinkovitijima i korisnijima. Da svi pokušavaju iskoristiti AI na pametan način potvrđuje nam i Krešimir Radošević, suvlasnik informatičke tvrtke Cumminus. U partnerstvu s tvrtkom Bitahon, te sa stručnjacima s PMF-a, vjeruje da je u tome i uspio… “Za početak moraš imati pristup pametnim podacima. A potom i znati što od njih želiš dobiti”.
Dvije su tvrtke u suradnji sa stručnjacima osmislile uslugu s ogromnim potencijalom da prodrma zaštitarsku djelatnost, olakša joj posao i učini ih sve učinkovitijima, a da pritom klijentima pomogne u optimizaciji procesa rada, uvjeren je Radošević.
“Krenimo redom. Bitahon, kao svaka zaštitarska kuća, ima pristup velikoj količini video podataka svojih klijenata. I mnogi se prema njima ponašaju vrlo konzervativno. Zaštitari, kao fizičke osobe, nadziru objekte putem sustava niza kamera i senzora te nadzornog centra. Dakle, o njihovoj percepciji koja uglavnom vidi ekstreme, ali ne i detalje, ovisi jesu li i što primjetili. Tu je i sustav alarma, koji se često ‘lažno’ oglašava. Jer se, primjerice, ‘uzbuni’ jednako ako gradilištem prođe čovjek ili životinja. Svi ti sustavi su binarni, pa regiraju i na vjetar, svjetlo i ostale smetnje. Pritom zaštitar uvijek mora fizički doći i uvjeriti se zbog čega se alarm oglasio. Osim što je to stresno, u slučaju ‘lažnih’ dojava je i utrošak vremena i novca”, pojašnjava nam Radošević razloge zbog kojih se upustio u moderniziranje upravo ove djelatnosti.
S obzirom na razvoj tehnologije, smatra da je sada pravo vrijeme za nove i modernije usluge jer se dostigla brzina i procesna snaga obrade uz niže cijene. Uz inovativan pristup rezultat je, kaže, uistinu veliko unapređenje zaštite i sigurnosti objekata, bilo da se radi o tvrtkama ili osobnoj imovini.
“Sustavi senzora i kamera nisu novost, kao ni njihove mogućnosti. Nismo izmislili toplu vodu, ali smo, vjerujem, na pametan način, kreirali neke algoritme i uslugu, koja je uz alate umjetne ineligencije, posebice računalni vid, te uz dodatak generativne AI, sada vrlo jednostavna za korištenje”, ističe Radošević.
Stvar je u brzini obrade podataka i pripadajućem algoritmu koji ‘zna’ što od njih želi dobiti”, kaže Radošević, čiji je tim od dvadesetak stručnjaka u dvije godine rada te uz uloženih 400.000 eura izradio rješenje koje su nazvali Mogen (na hebrejskom Štit). Mogen su pustili na tržište u sklopu Bitahona, a prvi cilj bio im je da bude primjenjiv u zaštitarskoj djelatnosti, da se smanje gubici zbog lažnih dojava, kao i da može odvratiti počinitelje.
U suradnji s profesorima zagrebačkog PMF-a s kojima smo kreirali posebno kalibriran sustav koje mogu prepoznati radi li se o doista o čovjeku koji je aktivirao alarm ili ne, te smjestiti osobu na mapi i bilježiti njezino kretanje” ističe Radošević. “To je nešto slično kao u ‘gejmerskim’ igrama. Zaštitari, sada, mogu pratiti točku ili više njih, koje se pomiču na mapi. To uvelike olakšava reakciju na incidente. Sustav smo spojili sa svim mogućim uređajima, senzorima, magnetima na vratima, alarmima, radarima te istrenirali modele koji mogu vidjeti i pratiti niz detalja.
Modernizacija zaštitara
Koncentrirali smo se na to da smanjimo broj lažnih alarma, i da možemo komunicirati oko incidenata u tijeku i pravovremeno alarmirati potrebne službe”, kazuje nam Radošević.
S obzirom na to da uloga zaštitara nije ulaziti u sukobe niti smije privoditi osobe, dio usluge uključuje i podizanje dronova, koji uz AI alate mogu ‘govoriti’ te odvratiti počinitelje i tako smanjiti moguću štetu, pojašnjava naš sugovornik jednu vrijednu značajku usluge. Kako tvrdi, ta ‘modernizacija’ zaštitarske djelatnosti došla je u pravi trenutak i prepoznata je na tržištu. U suradnji s klijentima, algoritmi koji prvenstveno služe za zaštitu, sada imaju i svoju novu upotrebu. “Nije nam padalo na pamet širiti mogućnosti usluge dok to klijenti nisu zatražili”, kazuje Radošević. Radi se o cjelokupnim dnevnim izvještajima i analitici podataka. “Budući da podatke prikupljamo non-stop, klijenti su uvidjeli da bismo im mogli isporučiti i analitiku o tome kuda se kreću kupci, imaju li svi prisutni na gradilištu potrebnu zaštitnu opremu, koliko traje pojedini poslovni proces”, ističe Radošević.
Odmah dodaje: “Prije negoli me pitate, da, provjerili smo sve situacije u kojima bi se ova usluga možda mogla ogriješiti o zakon o privatnosti. Ne kršimo ih. Pri tom zakoni strogo zabranjuju da se videonadzor koristi za nadziranje zaposlenih. Mi ne identificiramo osobe. Ono što vidimo su točke koje se kreću. Mogu biti prikazani kao tzv ‘stickmeni’, ali nikako kao fotografije ili video fizičkih osoba. Sve podatke agregiramo, odnosno lišimo ih mogućnosti identifikacije”, tvrdi Radošević.
Rizična ponašanja
Pojašnjava da je, primjerice, “na gradilištu važno da se poštuju rute kojima se smije kretati kako nitko ne bi bio u opasnosti, što se može vidjeti na mapi. Može se vidjeti imaju li svi kacigu ili ne, uz pomoć ‘stickmana’, mogu se prepoznati i rizična ponašanja, npr. penjanje na ogradu. Vidi se primjerice, koliko su dugi redovi te popunjenost objekta, a uz naprednu analitiku, klijent naposljetku ima uvid u procese i može ih mijenjati”.
Mogen je ispunio prvi cilj i modernizirao zaštitarske usluge Bitahona, koji kako tvrde, ima više od 200 klijenata, sada uz nove značajke, prije svega AI analitiku, postao je tehnološki alat koji nudi dodatnu vrijednost te je trenutačno u tijeku i reorganizacija poslovanja. Točnije, Mogen je započeo izdvajanje iz Bitahona te postaje njegova spin off tvrtka, kazao nam je Krešimir Radošević.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu