U prve dvije godine jamče promet od milijun kontejnerskih jedinica

Autor: Suzana Varošanec , 11. svibanj 2021. u 22:01
Foto: Goran KovaČIĆ/PIXSELL

Ostvarivo udvostručenje prometa i novih pet milijuna tona tereta u ukupnom prometu riječke luke.

Iz Rijeke uoči lokalnih izbora zaredale dobre vijesti, jedna je o današnjem velikom događaju – postavljanju kobilice na trećemajskoj novogradnji 734, odnosno kad je riječ o prvoj gradnji za tvrtku MKM Yachts to je njegova novogradnja broj 101, što je znak uspješne suradnje ovog potkoncesionara na lokalitetu 3. maja i samog riječkog brodogradilišta, s intencijom širenja suradnje s još 4 novogradnje.

Zatim za Rijeku, ali i šire, nacionalno gledano, plijene informacije da je zaprimljena kvalitetna ponuda na ponovljenom natječaju raspisanom za davanje koncesije u trajanju od 50 godina na Zagreb Deep Sea kontejnerskom terminalu u luci Rijeka, jer određuje brzim tempom novi razvoj za veliki broj dionika.

Iz Lučke uprave Rijeka, koju vodi ravnatelj Denis Vukorepa, potvrđena je pristigla ponuda konzorcija u kojem nastupaju APM Terminals čije je sjedište u Haagu, a u vlasništvu je Maersk Grupe sa sjedištem u Kopenhagenu kao integrirana logistička kompanija i jedan od najvećih kontejnerskih brodara u svijetu, ali i naša Enna Logic.

Riječ je o ponudi u kojoj se u prve dvije godine poslovanja jamči promet od milijun kontejnerskih jedinica (TEU), što znači da danski većinski partner koncesionar, preko tvrtke sestre Maersk Shipping, može u svakom trenutku usmjeravati svoje prometne tokove tamo gdje smatraju da je najkonkurentniji terminal.

Kako tvrdi Vukorepa, ovaj će to biti, jer je novi s izvanrednih tehničkim uvjetima, i na kraju krajeva bit će njihov, pa će navodno već u prvoj godini generirati promet od 500 tisuća TEU. To u odnosu na sadašnji promet kontejnerskog terminal Jadranska vrata (AGCT) znači udvostručenje prometa i novih oko 5 milijuna tona tereta u ukupnom prometu riječke luke.

Potrebna je samo potvrda da ponuda ispunjava sve uvjete natječaja/GORAN KOVAČIĆ/PIXSELL

Očekuje se pod tim impulsom velik porast zaposlenosti i u prstenu riječke luke naslonjenom na Zagreb Deep See, te postojećih i novih logističkih tvrtki, dobavljača, kamionera, željezničkih operatora i ostalih dionika koji pozdravljaju završetak ovog procesa.

Dosadašnja ulaganja davatelja koncesije iznosila su oko 120 milijuna eura, a aktivnostima budućeg koncesionara završetkom druge faze očekuje se još ukupno ulaganje od cca 300 milijuna eura.

Za završetak druge faze rok je u 10 godina od potpisivanja koncesijskog ugovora, no očekuje se da će to biti puno prije od zadanog roka. Puno posla je to i za građevinsku industriju.

Uspjeli smo zadržati dinamiku i interes te smo dobili ponudu o kojoj smo mogli samo sanjati. Kako je ponuda vrlo kvalitetna, pretpostavljamo da će zadovoljiti sve parametre, a pošto se radi o jedinoj ponudi nema prijetnje od potencijalnih žalbi koje odugovlače postupak javnog natječaja.

Moći ćemo bez ikakvih ograničenja ići naprijed s brzom odlukom o odabiru do vrlo skorog potpisivanja koncesijskog ugovora. Nadalje, slijedi formiranje njihovog društva posebne namjene, s udjelom od 51% Maerska i 49% Enna Logica”, kaže Vukorepa.

Potrebna je samo potvrda da ponuda ispunjava sve uvjete natječaja, a odluku donosi Upravno vijeće lučke uprave Rijeka. S kvalitetom ponude očito su zadovoljnii u Ministarstvu mora, prometa i infrastructure te u riječkom poglavarstvu.

Prema očekivanjima ministra Olega Butkovića, koncesionar će novi terminal što prije staviti u funkciju, čime će Rijeka, zajedno s punim kapacitetom kontejnerskog terminala na Brajdici, koja je prošle godine ostvarila povijesni rezultat od više od 300 tisuća TEU-a, kroz nekoliko godina imati veći kontejnerski promet nego slovenska luka Kopar.

300

tisuća TEU-a ostvarila je lani Brajdica

“Pridodaju li se li tome ulaganja koja se provode u luci, ali i na cestovnom i željezničkom povezivanju, luka Rijeka u sljedećih nekoliko godina s pravom postat će najveće intermodalno središte u ovom dijelu Europe i vodeća luka za kontejnerski promet u Sjevernom Jadranu”, navodi Butković.

Za riječkog gradonačelnika Vojka Obersnela, za Rijeku je sigurno važna stvar da je pristigla dobra ponuda zainteresiranog koncesionara za Zagrebačku obalu, i nakon provjere cjelokupne dokumentacije, i on vjeruje da će brzo biti donijeta odluka o odabiru koncesionara.

“S obzirom na garantiranu količinu tereta i iznos koncesijske naknade, očekujem da će se Rijeka u narednih nekoliko godina vratiti na prvo mjesto među lukama na sjevernom Jadranu, što će donijeti kumulativne efekte u svim djelatnostima vezanim na promet, od željeznice, cestovnog prometa i ostalih povezanih na intermodalni promet”, kaže Obersnel. Maersk Grupa u svijetu zapošljava oko 25.000 ljudi, a dosad su izgradili ukupno 75 terminala.

Enna Logic je domaća tvrtka u sastavu Energia naturalis Grupe, krovne kompanije ENNA koja obuhvaća sve tvrtke koje imaju u imenu Enna, kao i kompletnu PPD grupu, koje uključuje Prvo plinarsko društvo i sve njegove tvrtke po Europi.

U konkretnom projektu zapravo preko svoje tvrtke koja se bavi logistikom nastupa ENNA čiji su koraci na planu logistike i transporta u zadnje vrijeme vidljivo uznapredovali. Enna logic u istoj diviziji u kojoj je i Enna transport nadopunjava se s lučkim dijelom programa koji ENNA već ima kroz ima udjele u Luci Ploče.

S njihovim novim riječkim projektom glavna poveznica s navedenim je partnerstvo s velikim stranim investitorom.

Kao prije nekoliko godina kad je ENNA grupa dovela u Luku Ploče jednog od najvećih svjetskih operatera za lučke terminale nizozemsku VTTI tvrtku s kojom su izradili Adriatic Tank Terminal (u kojem nizozemska tvrtka ima 70%), tako sad s njima u riječku luku dolazi Maersk kao također svjetski kontejnerski brodar.

Fiksni dio koncesijske naknade iznosi dva milijuna eura godišnje, dok se varijabilni kreće od 4 do 6% u odnosu na bruto godišnji prihod terminala, ovisno o ostvarenim prihodima.

Budući koncesionar treba financirati i izvesti radove proširenja skladišnih površina prema kopnenom dijelu terminala, postaviti preostale instalacije, završiti ostatak izgraditi potrebnu lučku nadgradnju te isfinancirati te nabaviti i instalirati odgovarajuću opremu.

Usto, faza 2 predstavlja i njegovu izgradnju produžetka od 280 metara obalnog zida sa zaobaljem te opremanje potrebnom opremom i infrastrukturom, dok je faza 3 s produžetkom od daljnjih 320 metara obalnog zida sa zaobaljem zasad opcija.

Inače, svoju ponudu do 10. svibnja, navodi Vukorepa, nije dostavila zajednica natjecatelja koju čine kineske tvrtke Ningbo Zhoushan Port Company Limited, Tianjin Port Overseas Holding Limited i China Road and Bridge Corporation.

Komentirajte prvi

New Report

Close