Ivanićplast je najveći regionalni i jedan od Top10 europskih proizvođača zahodskih dasaka, a uskoro će postati i jedan od najozbiljnijih globalnih igrača u ovom sektoru. Naime, tvrtka iz Ivanić-Grada, koja korijene vuče iz 1962., a od 1999. posluje s postojećim asortimanom i sa sadašnjim vlasnikom, prodana je 1. ožujka američkoj kompaniji Bemis Manufacturing Company koja je najveći svjetski proizvođač WC sjedalica. Izvoze 85 posto
Kako nam je pojasnio Vitomir Klasić, dosadašnji vlasnik i direktor tvrtke iz Ivanića koja zapošljava 65 radnika, oni su s godišnje isporučenih 450 tisuća sjedalica, od čega 85 posto primjenu nađe u inozemstvu, i dosad bili ozbiljni igrač na tržištu te nije bilo nijednog ozbiljnog trgovca sanitarnom opremom u Europi koji nije surađivao s Ivanićplastom. Bemis je obiteljska tvrtka osnovana još 1901. te se njeno vlasništvo i poslovanje proteže kroz četiri generacije, a svoje WC sjedalice u Europi prodaje pod trgovačkim markama Bemis, Carrara & Matta i Dubourgel za privatne i komercijalne namjene. Sjedište kompanije je u gradu Sheboygan Falls u saveznoj državi Wisconsin, a imaju svjetsku distribuciju u Sjevernoj, Srednjoj i Južnoj Americi, Europi i Africi. Pored WC sjedalica, Bemis proizvodi i razne ostale proizvode od plastike te specijalne proizvode za potrebe zdravstva i farmaceutske industrije. Dolaskom Bemisa, koji je inače najveći američki i najveći svjetski proizvođač sjedalica s produkcijom od oko 22 milijuna komada godišnje, stvari će se promijeniti i u Ivanić-Gradu. Amerikanci, koji su Klasića ostavili godinu dana kao prokurista svoje akvizicije u Hrvatskoj, a na četiri godine i kao konzultanta na europskom tržištu, imaju velike planove u Europi koju pokrivaju iz svog europskog sjedištu u Amsterdamu koje vodi kontinentalni direktor Philippe Bancken.
“Mi smo njihova četvrta akvizicija u zadnjih par godina u Europi. No, s obzirom na to da je njihova akvizicija u Velikoj Britaniji dovedena u pitanje za europsku ekspanziju uslijed Brexita, a ona u Francuskoj je u turističkom Grenobleu gdje nije moguće znatnije širiti proizvodne pogone, nužno se nameće plan da će Ivanić-Grad postati njihovo proizvodno središte za Europu. Prema sadašnjim planovima, koji se naravno mogu revidirati u bilo kojem smjeru, Bemis će u naredne tri-četiri godine u Ivanićplast, koji zasad ostaje kao brend, uložiti do šest milijuna eura, zaposliti dodatnih 200-injak ljudi te produkciju povećati na tri milijuna WC sjedalica”, ističe Klasić. Dodaje da će time tvrtka iz Ivanić Grada postati drugi najveći europski proizvođač sjedalica, odmah iza njemačkog Haroa koji ih radi oko šest milijuna na godinu.
Ivanićplast je bio jedan od ozbiljnijih igrača na tržištu bivše države s produkcijom široke palete proizvoda od plastike, a uglavnom su se bazirali na kvalitetne pribore i opremu za jelo koje se isporučivalo tadašnjoj, a i sadašnjoj vojsci kao i radničkim restoranima i slično. Isto tako, imali su i značajnu proizvodnju tehničke opreme za mnoge tvrtke iz elektro biznisa poput Končara, Elektrokontakta, EI Niša, RIZ-a… No, 1990-ih su zapeli u teškoće te je tvrtka koja je 1989. godine zapošljavala gotovo 500 ljudi došla na rub ponora. Vitomir Klasić je sudbonosno vezan uz Ivanićplast još od 1980-ih kad je došao u tvrtku, a 1989. postao i njezinim direktorom. No, s privatizacijom je 1990-ih morao napustiti poziciju i tvrtku te se posvetio privatnom biznisu. Nakon toga se 1999. godine pojavio kao stečajni upravitelj, a nakon toga i kao vlasnik tvrtke.
Preporodio i osnažio tvrtku
“U Fondu za privatizaciju su mi jednostavno rekli: ‘Pokušaj nešto napraviti. Ako uspiješ, super, ako ne, ništa nećeš upropastiti jer je tvrtka ionako gotova. No, kad sam došao, uvidio sam da postoji potencijalno vrlo potentan ugovor s najvećim njemačkim trgovcem WC sjedalicama, a kojeg bivša uprava naravno nije poštovala. Znao sam da naša tehnologija preša i strojeva izvrsno odgovara ovom asortimanu po najvišim kriterijima. Otišao sam Nijemcima i tražio par mjeseci predaha da ne raskinu suradnju s nama. Ukazali su nam povjerenje i tako je krenulo.
Prodali smo dio zemljišta i pogona da stavimo tvrtku na noge, reducirali ostali asortiman na manje od 10 posto te se u potpunosti okrenuli WC daskama. Taj njemački partner se u međuvremenu više okrenuo kineskim dobavljačima, a što ga je u konačnici, zbog nekvalitetnih artikala i pobune njegovih kupaca, dovelo do propasti. Iako je u čitavo toj priči ostao nešto dužan i nama za isporučenu robu, mi smo brzo reagirali te vratili dio neprodane robe sa skladišta, a ostatak smo kompenzirali s njihovim kalupima, tehnologijom i znanjem te smo puno napredovali. Danas proizvodimo više od 70 vrsta raznih zahodskih sjedalica koje isporučujemo za 80 kupaca u 30 zemalja svijeta”, prisjeća se Klasić. Dodaje da tvrtka iz Ivanića drži i primat na tržištu bivše Jugoslavije te da npr. u Srbiji drže 50 posto tržišta, a koliko su snažan brend pokazuje i činjenica da ih kopiraju kroz osnivanje tvrtki sličnog imena (op.a. Ivanovići plastika).
Pojašnjava da se na prodaju odlučio jer je u godinama kada mora razmišljati o završetku svoje profesionalne karijere, a sin i kćer imaju vlastite karijere i ne žele se baviti proizvodnjom zahodskih sjedalica. U prijelaznom razdoblju od godinu dana, gdje će Klasić biti prokurist i šef u Hrvatskoj, Bemis i Ivanićplast će harmonizirati svoje poslovne procese te postići dogovore s postojećim poslovnim partnerima za buduće razdoblje.
“O prodaji razmišljam već nekolikog godina, no želio sam da ovo što sam stvorio u Ivanić-Gradu opstane i razvija se, jer potencijala ima. Do ovog američkog partnera sam došao sasvim slučajno, na jednom specijaliziranom sajmu sanitarija u Parizu krajem 2017. godine na kojem niti nismo nastupali kao izlagači nego samo kao posjetitelji. I sjedeći na štandu jednoga njemačkog partnera, dogodilo se da su tamo bili i predstavnici Bemisa koji su počeli s realizacijom plana za širenje u Europu. I više kroz šalu nego kao neku ozbiljnu poslovnu ponudu, u jednom trenutku sam im u nekom kontekstu rekao: ‘Pa možete kupiti i moju tvrtku. Ja sam trgovac kroz čitavu karijeru i uvijek sam spreman prihvatiti dobru ponudu, u bilo kojem smjeru’. U tom trenutku su se samo nasmijali i neodređeno mi poručili da će razmisliti. No, koji mjesec kasnije su se zbilja javili i iskazali interes za pregovore – sjećam se da sam primio mail ponude kad sam bio na službenom putu u Australiji. Tijekom godine su nas analizirali i trajali su pregovori i evo, prije koji dan je došlo i do potpisivanja ugovora”, pojašnjava ovu akviziciju ivanićgradski poduzetnik.
Ujedinjenje globalne mreže
Da imaju velike planove sa svojim novostečenim pogonom u Hrvatskoj, potvrdio nam je i Philippe Bancken koji će, iako sjedi u Amsterdamu, za sada najmanje par dana mjesečno provoditi u Hrvatskoj.
“Iako radim za američku tvrtku, ja sam Nizozemac i znam puno o Hrvatskoj i ovom dijelu Europe. Kad smo odlučili o širenju na Europu, fokus nam je bio da destinacija bude u EU kako bismo mogli lakše pokrivati to veliko tržište. S Britanijom se dogodio Brexit koji je neizvjestan što će nam donijeti u poslovnom smislu, a Hrvatska ima značajne komparativne prednosti u Europi jer je usred kontinenta. Ovim preuzimanjem tvrtka Ivanićplast postaje dio Bemis grupe čime dolazi do ujedinjenja Bemisove globalne mreže i resursa te stručnosti i proizvodnih mogućnosti Ivanićplasta. Ovim povezivanjem Ivanićplast omogućuje Bemis grupaciji prisutnost u srednjoj i istočnoj Europi, potpomažući kontinuiranu misiju Bemisa da proširi svoje poslovanje u Europi kao i na drugim ključnim globalnim tržištima”, kazao je Bancken. Najavio je da će gotovo odmah u Ivaniću montirati dvije dodatne proizvodne linije, a onda će svake godine udvostručavati proizvodnju.
“Za očekivati je da ćemo proizvodnju iz naših drugih europskih tvornica djelomično ili u potpunosti premjestiti u Hrvatsku. U narednih 3-4 godine zasigurno ćemo investirati nekoliko milijuna eura u Ivanićplast. Zasad se u Ivaniću planiramo fokusirati na proizvodnju WC sjedalica, postojećih i novih modela. No, kako se Bemis u Americi bavi širokom paletom plastičarske proizvodnje, u budućnosti ćemo sigurno dio toga asortimana prenijeti i u našu hrvatsku tvornicu”, ističe Bemisov direktor kojem je nedavno opseg djelatnosti “reduciran” s EMEA regije (Europa, Bliski istok, Afrika) samo na Europsku uniju na kojem tržištu se Bemis želi koncentrirati.
Nije isključio da ova američka tvrtka odluči u narednom razdoblju krenuti i na non-EU europsko tržište. Potvrdio je da Bemis snima plastičarske tvrtke u široj regiji te da će reagirati ako se ukaže odgovarajuća prilika.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu