Najmlađa hrvatska rent a car kuća Carwiz ujedno je i prva koja je upravo pokrenula franšizno poslovanje izvan Hrvatske, s ambicioznim planovima da u tri godine budu prisutni na bar dvadeset tržišta u različitim dijelovima Europe, ali i Afrike i Azije.
Na današnjoj konferenciji za novinare predstavlja se prvih pet tržišta na kojima će od ove godine voziti automobili pod Carwizovim brendom, a u razgovoru za Poslovni dnevnik sve detalje o tom važnom iskoraku te trenutačnoj situaciji na domaćem tržištu otkriva Krešimir Dobrilović, osnivač Carwiza koji je u ovom biznisu gotovo 20 godina.
Koja su prva tržišta na koja izlazite s franšizom i kako ste se odlučili na takav iskorak?
Već dugo sam u ovom poslu i s projektom Carwiz nastojim primijeniti svo stečeno znanje, iskustvo i poslovne relacije, ali i uvesti inovativan pristup, a izlazak na globalno tržište u skladu je s takvim razmišljanjem.
65 milijuna
kuna planirani prihodi u 2018. U špici sezone imat će oko 2000 vozila
U tome imam značajnu potporu tima koji smo okupili u Carwizu, te smo u 2018. godini počeli razvijati franšizno poslovanje u suradnji s partnerima koji se već bave rent a carom, no imaju ambicije napraviti iskorak u svojem poslovanju, kao i povećati promet. U ovom trenutku imamo pet potpisanih franšiznih ugovora, s partnerima iz Bosne i Hercegovine, Grčke, Srbije, Latvije i Cipra.
Po čemu se taj vaš model razlikuje od onih koji već postoje na tržištu i što nudite partnerima?
Svi modeli koji postoje u Hrvatskoj su uvozne franšize, a naš je koncept u potpunosti razvijen u Hrvatskoj, u suradnji našeg tima i partnera kao što je Vip Data koji su nam razvili softver. Uz taj front desk proizvod, kuće koje će biti pod našom kapom imat će i web stranice, krovnu i lokalne, kao i brend s cijelim brend bookom i svim stvarima koje idu uz to, od standarda izgleda poslovnica, uniformiranja zaposlenika.
No, ključno je da uz cijelu filozofiju našeg poslovanja dobivaju i pristup našim stranim partnerima koji će ih puniti rezervacijama.
Upravo taj korak je bio ključan u pripremi ovog projekta. Bilo je ključno saznati koliko su strani partneri spremni popratiti realizaciju. Zbog toga smo napravili istraživanje i dobili izuzetno pozitivan feedback od svih partnera s kojima radimo.
Kako je stečaj Fleeta utjecao na tržište?
Hoće li konkurenti imati koristi od situacije u kojoj imamo jednog igrača manje? Mislim da od pada Fleeta nitko nema koristi i šteta je što se to dogodilo. Taj je događaj primarno izazvao probleme i turbulencije u odnosu s financijskim institucijama, leasing i auto kućama, pa i osiguravateljima, no nije imao gotovo nikakav učinak na naše odnose s partnerima u samom rent a caru, jer su unutar branše svi manje više bili svjesni što se događa. No, treba uzeti u obzir da se ciklički događa da pojedini igrači na tržištu “posrnu”, ali generalno gledano bilo bi puno lakše poslovati kad bismo radili na stabilnom tržištu.
Zašto je toliko važna suradnja sa stranim partnerima i zašto trebaju baš vas da dobiju taj pristup?
Ta suradnja je jako važna jer postoji niz dobrih rent a car kuća koje ne mogu napraviti iskorak prema najvećem broju bukinga, koji mogu postići samo uz suradnju s globalnim online partnerima, koji nama realiziraju oko 80 posto poslovanja. Ne može svatko doći jednom Rentalcarsu i tražiti da ga se stavi na njihovu web platformu. Izgradnja povjerenja s takvim partnerima traje dugo i zahtjevna je.
Ja sam kroz sve projekte u kojima sam bio izgradio odnos koji nastavljamo u Carwizu, i to je najjači adut koji možemo ponuditi kroz franšize. Carwiz je, naime, na Rentacalcarsovoj stranici te na američkoj stranici Autoeurope, prepoznat kao najbolji rent a car u Hrvatskoj. To je to što želimo prenijeti našim franšiznim partnerima. Povrh toga nudimo im cjenovnu strategiju, strategiju flote, planova, praćenja i tako dalje. Usto, bar na ovim bližim tržištima kao što su BiH i Srbija, našim partnerima ćemo moći pomoći i s nabavkom vozila.
Kako ste pronašli partnere? Može li se očekivati daljnje širenje franšize?
Zasad su uglavnom oni nas pronašli. Mi se dodatno ekipiramo za jaču potragu novih partnera, ali pazimo kome dajemo franšizu.
Provjeravamo tvrtke i njihovo poslovanje, pa smo neke i odbili. Radi se o različitim tržištima, od Grčke koja zahvaljujući turizmu ima jako razvijeno tržište s flotama od desetak tisuća vozila do Latvije koja nije turistički razvijena poput Grčke, ali nudi druge aspekte mogućnosti sa značajno manjim brojem vozila u floti.
Do kraja prvog kvartala tekuće godine finalizirat ćemo potpisivanje ugovora s partnerima u Maroku, Rumunjskoj i Kosovu, a plan je da u sljedeće tri godine budemo prisutni s našim brendom u više od 20 zemalja.
Koliko je to realno ispuniti?
Da je to vrlo realno vidjeli smo lani na turističkom sajmu WTM London gdje smo bili prvi hrvatski rent a car koji je samostalno izlagao na svom štandu. Razgovarali smo s potencijalnim partnerima iz ukupno 19 zemalja, uključujući Maroko, Poljsku, Vijetnam, Bahrein, Ujedinjene Arapske Emirate, Tursku, Brazil. Vjerujem da bismo za godinu dana mogli zatvoriti kompletnu baltičku regiju, imamo i naznake za Rusiju.
Kakve rezultate planirate u ovoj godini s obzirom na nova ulaganja?
Prošlu 2018. godinu smo zaključili s 48 milijuna kuna prihoda, uz dobit od oko 600.000 kuna, koja bi bila i veća bez velikih ulaganja u poslovni razvoj, prvenstveno za franšize. Taj iskorak zajedno s povećanjem broja u floti bi trebao u ovoj godini donijeti porast na više od 65 milijuna kuna prihoda, uz projiciranu dobit od oko 3 milijuna kuna.
Zbog toga što želimo povećati dostupnost usluge u gradovima na kontinentu, naša flota je i u zimskom periodu prilično velika, s više od 600 automobila. U špici sezone lani smo imali 1400 vozila, a za ovu godinu planiramo imati oko 2000 automobila u ljetnim mjesecima. Plan nam je stoga i novo zapošljavanje, te očekujemo da ćemo doći na iznad 80 zaposlenih u špici sezone.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu