Prvi punjač za električna vozila u stupu javne rasvjete postavljen je u Buzinu, riječ je o testnom punjaču koji će iduće godine u sklopu pilot projekta biti ugrađen u 200-tinjak stupova u nekoliko gradova, dok je u idućih desetak godina diljem Hrvatske cilj postaviti više od sto tisuća takvih punjača.
Riječ je o projektu širenja infrastrukture za električna vozila koji je pokrenula udruga za e-mobilnost Strujni krug, a kojim bi se u sljedećih desetak godina trebalo postaviti više od 100 tisuća punjača diljem hrvatskih gradova.
U pilot projekt zasad su se uključili Zagreb, Velika Gorica i Osijek, potencijalni je partner i Split, a punjače u stupovima javne rasvjete dobit će i Rijeka. Probno razdoblje za punjače, odnosno sam pilot projekt, predviđen je tijekom 2023. godine, a nakon toga cilj je infrastrukturu ovakvih punionica proširiti i na ostale hrvatske gradove.
Tvrtka Smart Energy, koja je dio M SAN grupe, napravila je prvu punionicu s dostupnom snagom od 3.5 kilovata (kW), a budući da je još uvijek u testnoj fazi, njezino je korištenje zasad dostupno bez plaćanja i to putem aplikacije PlugSurfing. Iako je ovo prvi prototip koji se može tako koristiti, u sljedećim tjednima očekuje se da svoje testne punjače u stupovima javne rasvjete postave još 3-4 operatora koji su trenutno u završnim fazama izrade, navedeno je u priopćenju.
Diljem Hrvatske postoji značajan broj punionica, no i broj električnih vozila svakodnevno raste pa je i povećanje broja punjača nužno radi lakšeg svakodnevnog korištenja vozila u budućnosti.
Istraživanje udruge Strujni krug tako je pokazalo da čak 60 posto vlasnika električnih vozila puni svoja vozila u privatnim garažama i dvorištima. No, jedna od otežavajućih okolnosti je nemogućnost punjenja električnih vozila “kod kuće”, ako vlasnici žive u stanovima, osobito u gradskim središtima, bez dediciranih parkirnih ili garažnih mjesta, navodi se u priopćenju.
Upravo zato, plan povećanja broja punionica, koji uključuje postavljanje 100 tisuća punjača u rasvjetne stupove pored velikih javnih parkirališta, bi uz kućne punjače zadovoljio više od 95 posto potreba hrvatskih vozača električnih vozila. Ostalih pet posto su vozila koja dnevno prelaze više od 200 do 300 kilometara i za koje su već postavljeni brzi punjači na svakoj pumpi autoceste od Zagreba do Splita, napominju iz Strujnog kruga.
Predsjednik udruge Strujni krug Hrvoje Prpić rekao je da je ugradnja punjača u rasvjetne stupove izuzetno jeftino i jednostavno rješenje problema za građane koji svoja vozila parkiraju na javnim parkiralištima, pri čemu su ti punjači 15 do 100 puta jeftiniji od dosadašnjih rješenja i ne zahtijevaju dedicirane parkinge za električna vozila.
“Nakon testnog razdoblja plan je njihovo korištenje naplaćivati, ali cijene punjenja ne bi bile previsoke jer je cilj da ovakvo sporije punjenje još uvijek preostane prihvatljivo za krajnje korisnike”, izjava je Prpića koja se prenosi u priopćenju.
Snaga takvih punjača prilagođena je električnim vozilima koja bi se na predviđenim parkirnim mjestima punila tijekom noći, osam do deset sati, te tijekom radnog vremena, čime bi se omogućilo da se baterija napuni dovoljno za potrebe sljedećeg dana. Pritom, kako je vidljivo, nije riječ o brzim punjačima, već o sporijim AC punionicama kojih bi bilo brojčano puno više, navodi se u priopćenju.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu