Pita li se vodeće hrvatske kompanije, u iduće dvije godine na području spajanja i preuzimanja moglo bi biti zanimljivo.
Savjetnička tvrtka Caper, članica globalne grupacije Oaklins, provela je istraživanje o M&A apetitima i očekivanjima vodećih 130 koje danas ostvaruju desetak milijardi eura prihoda godišnje (lani 9,8 mlrd. eura) i zapošljavaju više od 53 tisuće ljudi, prema kojemu se u horizontu od naredne dvije godine tri od pet kompanija vidi na M&A sceni. To bi moglo rezultirati s više od 60 transakcija (što kupnja, što prodaja) očekivane vrijednosti veće od 1,6 milijardi eura.
Jasne akvizicijske planove, doduše, ima tek svaka osma tvrtka (13%), ali nalazi u iduće dvije godine sugeriraju 47 akvizicija vrijednih oko 850 milijuna eura. Istodobno, gotovo svaka peta kompanija (19%) razmišlja o prodaji biznisa, što bi pak moglo rezultirati s 15-ak dezinvestiranja teških oko 750 milijuna eura. "Ukupno gledano, prevladava optimizam u pogledu gospodarske situacije, a u sagledavanju perspektiva akvizicija kompanije su visoko rangirale faktor iznadprosječne dostupnosti kapitala", rekao je Joško Vučetić, partner u Caperu, na konferenciji organiziranoj u suradnji s tjednikom Lider.
Ipak, za većinu ispitanih akvizicije i strateška partnerstva nisu među tri najveća strateška prioriteta. Veća su im preokupacija smanjenje troškova, inovacije i organski rast. Kod onih koji u svojim planovima imaju M&A aktivnosti, gotovo polovina transakcija trebala bi se odigrati na području Hrvatske i bivše Jugoslavije, a kao glavni pokretač najčešće se ističe konsolidacija odnosno jačanje tržišnog udjela.
Takvi smatraju i da su postojeće valuacije u njihovim sektorima održive. Slično globalnim trendovima, i naše kompanije najviše M&A aktivnosti u naredonm razdoblju vide u TMT sektoru (Tehnologija, mediji i telekom), a dinamičnije nego drugdje moglo bi biti i u grupi Hrana i piće, te Maloprodaji i Energija.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu