Ove godine očekuje se da će vrijednost internetske trgovine u Hrvatskoj premašiti pola milijarde eura, a u iduće četiri godine i milijardu.
Rast ovog sektora ubrzava, objavila je u Zagrebu na Ecommerce Dayju 2019. Heureka grupa, vlasnik portala Jeftinije.hr i sMinda. Prema njihovom istraživanju, u 2017. godini hrvatsko e-commerce tržište vrijedilo je 0,4 milijarde eura uz rast od 20 posto godišnje. Tomaš Braverman, direktor Heureka grupe kaže da Hrvatska u odnosu na regiju dosta malo tržište, ali s velikim potencijalom rasta, koji će dodatno ubrzati.
"Trenutačno vidimo rast od 20 posto godišnje, ali on će biti još i veći. No, nužno je da hrvatske web trgovine prepoznaju da se trendovi na tržištu mijenjaju i da bi se trebali proširiti i na druga europska tržišta", kaže Braverman. Jaroslav Snajdr, principal u The Boston Consulting Groupi (BCG) u Pragu također očekuje ubrzanje rasta online trgovine u Hrvatskoj, ali i ostatku istočne Europe. Trgovcima stoga preporučuje da što prije krenu u izvoz.
"Mislim da morate početi razmišljati o prodaji izvan svojih matičnih granica, ne samo zato što e-commerce ne poznaje granice, već i stoga što želite uloviti što bolje startne pozicije prije nego krene konsolidacija i prije nego najveći globalni igrači poput Amazona, eBaya i Alibabe puste korijenje", kaže Snajdr. Ulazak najvećeg online trgovca na svijetu, Amazona, na tržišta istočne Europe najveći je strah svih ovdašnjih online trgovaca pa tako i onih u Hrvatskoj.
Snajdr pak smatra da je taj strah bezrazložan. U BCG-u pojašnjavaju da se Amazon ne voli puno širiti geografski. U Australiju je ušao tek nedavno. U regiji je ušao izravno samo u Poljsku, ali to je država koja ima 38 milijuna stanovnika. Drugim riječima, veća je od cijele jadranske regije. "Uvijek postoji mogućnost da se Amazon pojavi u regiji kao što je to napravio u Austriji, gdje nije izravno prisutan nego preko svoje njemačke jedinice.
Međutim, mnogo je izvjesnije da će idućih pet godina pratiti tržište kao i do sada iz Njemačke, Italije i Velike Britanije s obzirom na to da postoje mnoga veća tržišta na kojima može jednostavnije postići rast", kaže Snajdr. Dodaje da to ne vrijedi za Alibabu, odnosno za AliExpress, jer kineski igrač na tržišta ulazi mnogo nepredvidljivije. Alibaba je već ispitivao mogućnost da u Hrvatskoj, u Zadru, i Bugarskoj izgradi lokalno skladište. Zasad je potvrdio samo da će u Belgiji otvoriti prvo i središnje EU skladište.
"Možda zvuči paradoksalno, ali ulazak konkurencije trebao bi vam biti cilj, jer na primjeru Italije se vidi da otkako je Amazon ušao na tržište kupci kupuju više, usluga je bolja i općenito, svima je postalo bolje", kaže Snajdr. S druge strane, nisu ni svi ulasci velikih igrača na manja europska tržišta nužno uspješni. EBay je 2013. zatvorio ured u Poljskoj, jer se nije mogao nositi s lokalnim igračima. Najjači među njima je Allegro. No, izlazak eBaya s poljskog tržišta, iako on nije imao velik tržišni udio, svega tri posto, stvorio je veliki, neočekivani efekt. Značajno je porastao tržišni udjel malih online trgovaca u Poljskoj.
Inače, u Hrvatskoj upravo su mali trgovci dominantni. Postoci nisu iznijeti. No, u BCG-u tvrde da su slični onima u Češkoj, Slovačkoj i Mađarskoj, gdje najveći online e-commerce igrač drži 6-15 posto tržišnog udjela, a s prvih deset jedva trećinu tržišta. Drugim riječima, dvije trećine tržišta pa i više otpada na male web trgovine. Unatoč usitnjenosti tržišta, u Hrvatskoj se očekuje da će se broj online trgovina nastaviti povećavati. Naime, izuzev Rumunjske, Hrvatska ima najmanji broj web trgovina na tisuću stanovnika u istočnoj Europi. Otprilike na 2000 stanovnika dođe po jedna web trgovina.
Za usporedbu u Češkoj, koja je među najrazvijenijima po pitanju e-trgovine, prosjek je veći od tri trgovine na tisuću stanovnika. Prema podacima Heureka grupe u Hrvatskoj posluje 5000 online trgovina. Broj online kupaca procjenjuje se na 1,8 milijuna, milijun manje nego što je ukupno korisnika interneta. No, internetska trgovina još zauzima vrlo malen udio u ukupnoj maloprodaji. Svega tri posto, prema Heureki.
BCG je tu malo konzervativniji. Snajdr je u svojoj prezentaciji iznio podatak da je penetracija online trgovine u retailu u Hrvatskoj dva posto. Darko Dujić, direktor sMind Hrvatska, kaže da se na tržištu vidi evolucija online trgovine u Hrvatskoj. "Naše najnovije istraživanje pokazuje da samo 5% hrvatskih korisnika interneta nije imalo iskustva s kupovinom online, 67% je unazad mjesec dana kupilo barem jedan proizvod i to se kontinuirano povećava, a udio kupaca koji kupuju preko mobitela u godinu dana skočio je s 23 na 32% ", zaključuje Dujić.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu