U 10 godina 375 bankarskih poslovnica manje, postavljeno 2232 bankomata više

Autor: Valentina Wiesner/VL , 26. srpanj 2021. u 14:28
U HNB-u kažu da broj bankomata ima izraženi sezonski karakter/ Nel Pavletić/PIXSELL

Učešće transakcija koje klijenti naprave izvan poslovnica kontinuirano raste i u ovoj godini je 95,2%, kažu u Zagrebačkoj banci.

Klijentima banaka na raspolaganju je 3401 bankarski zaposlenik manje nego prije deset godina. Tad ih je bilo 21.865, danas 18.464. Osjetno je manje i poslovnica u kojima mogu obaviti transakcije i posavjetovati se; u proteklom ih se desetljeću zatvorilo 375; 2011. bilo ih je 1266, sada 891.

No, zato je sve više bankomata; broj im se povećao za 2232, sa 3975 prije jednog desetljeća na 6207.

Uzmemo li u obzir da Hrvatska u usporedbi sa zemljama iz okruženja ima najviše građana koji isključivo posjećuju poslovnice, a ne zanima ih “općenje” s uređajima umjesto živih ljudi, dobivamo odgovor na pitanje zašto je u poslovnicama još neviđena gužva koja ne jenjava ni u pandemiji, samo što se redovi sada, za razliku otprije godinu i pol, protežu po ulici ispred banke, a ne u zatvorenom prostoru.

Promjena cijene usluga

Digitalizacija i štednja na troškovima zaposlenika i prostora učinili su svoje: kvaliteta usluge za klijente je erodirala, ali i bitno poskupila. Jednim dijelom i zato što banke penaliziraju korištenje šaltera.

Omasovile su naplatu podizanja gotovine s tekućih računa; nakon što je u rujnu 2019. to prva učinila Zaba, a nakon nje i OTP i PBZ, trendu se priključio i Sberbank, a HPB ju je uveo za POS uređaje. Na bankomatima se naknada ne naplaćuje, osim ako su posrijedi bankomati drugih banaka – tu je povisoka.

Naknade za “vođenje” tekućeg računa, koje je automatizirano, permanentno rastu, kao i naknade za izradu kartica, za transakcije preko internetskog i mobilnog bankarstva također su sve skuplje jer i paketi usluga za koje se plaća naknada obuhvaćaju sve manji broj uključenih transakcija.

Godišnji trošak naknada zna iznositi i više tisuća kuna. Sve više građana zato transferira transakcije, i privatne i poslovne, na Revolut, Transferwise, N26, Monese i ostale internetske fintech servise, ali zbog plaća, mirovina i ostalih primanja i dalje su primorani biti klijenti banaka na čije im račune sjedaju.

Na pitanja o tome koliko su u proteklom razdoblju povećale broj bankomata, a smanjile broj poslovnica i zaposlenika, koliko se smanjio broj osobnih bankara dostupnih klijentima i koliko ih klijenata uopće ima, banke nerado odgovaraju.

Na takva pitanja, uz izuzetke, pošalju uopćene odgovore. PBZ, RBA i Addiko nisu ni odgovorili, Zaba šalje izvještaj s brojem poslovnica i bankomata, ali bez usporedbe s prethodnim razdobljima.

O broju zaposlenika ni riječi, ali redovi ispred poslovnica govore za sebe, iako iz najveće hrvatske banke poručuju da im se broj klijenata koji prosječno mjesečno dolaze u poslovnice u posljednje tri godine smanjio – više nego duplo.

Učešće transakcija koje klijenti naprave izvan poslovnica kontinuirano raste i u ovoj godini je 95,2%, kažu u Zabi.

Erste banka povećala je u 10 godina broj bankomata za 29%, na sadašnjih 737. U tom je razdoblju zatvorila 17 poslovnica i na njihovo mjesto postavila uplatno-isplatne bankomate. Ali, oni su, za razliku od trenda, povećali broj zaposlenika za skoro 500 u 10 godina, sa 2199 koliko ih je bilo 2011. na sadašnjih 2694.

Povećali su i broj osobnih bankara, za 70. No, kako im se smanjio broj poslovnica, a rastao broj klijenata, prosječan broj klijenata po poslovnici povećao se u pet godina za 1100 i danas iznosi 7300.

Iz Sberbanka ne otkrivaju koliko su smanjili broj poslovnica, kažu da su ove godine ključ u bravu stavili – jednoj, ali su istodobno na drugoj lokaciji otvorili drugu.

Broj zaposlenika im stagnira već pet godina. Nisu postavljali nove bankomate, nego su klijentima s paketima tekućeg računa omogućili korištenje MBnet bankomatske mreže.

OTP, koji je u analiziranom u razdoblju integrirao Splitsku banku, u ovoj i protekoj godini zatvorio je devet poslovnica. Neke su povezane u novu, veću. U zadnje četiri godine, nakon spajanja, povećali su broj bankomata za 20.

Radno vrijeme

“S obzirom na integracijske aktivnosti koje je OTP banka prošla u posljednjih 10-ak godina, traženi podaci teško da se mogu na našem primjeru smatrati relevantnima, ali u razdoblju od posljednje dvije godine možemo naglasiti da nije dolazilo do zamjetne promjene ni broja zaposlenika, kao niti smanjenja troškova zaposlenika, već možemo zamijetiti i trend kontinuiranog zamjetnog rasta troškova za zaposlenike”, kažu u OTP-u.

Ljeti su poslovnice još manje dostupne klijentima. Banke često uvode skraćeno, ljetno radno vrijeme poslovnica u smjenama. Zaba ga je uvela u jedan dio poslovnica u kontinentalnom dijelu zemlje, ali na moru ga ne skraćuju.

OTP je to učinio u 17 svojih poslovnica, Sberbank samo u jednoj u Zagrebu, u prvoj polovici kolovoza, a Erste također uvodi skraćeno radno vrijeme, uglavnom u kontinentalnom dijelu. U HNB-u, odakle smo izvukli podatke o broju poslovnica, bankomata i zaposlenika banaka, kažu da broj bankomata ima izraženi sezonski karakter, odnosno, njihov broj se značajnije povećava u određenim županijama u ljetnim mjesecima tijekom turističke sezone.

Njihove statistike kažu da prosječan građanin najčešće koristi bankomat za podizanje gotovine sa svog računa u banci – svaka peta transakcija debitnom karticom u Hrvatskoj odnosi se na transakciju podizanja gotovine.

Lani je 55 posto ukupne vrijednosti kartičarskih transakcija provedeno preko bankomata, a prosječna vrijednost jedne transakcije podizanja gotovine na bankomatu je oko 900 kuna.

Trošak bankomata i trošak zaposlenika

Na pitanje o trošku postavljanja bankomata odgovorili su samo iz OTP-a. Kažu da sami tehnički troškovi postavljanja variraju, ali u prosjeku iznose od 9000 do 10.000 kuna, no postavljanje svih alarma i zaštita povećava ih do 10.000 eura. Ako uzmemo u obzir da je prosječna mjesečna plaća osobnog bankara u Hrvatskoj oko 6000 kn neto ili oko 7500 bruto, stavimo li da prosječno imaju jedno dijete, to je oko 90.000 kuna godišnje. Najveći trošak vezan uz postavljanje bankomata je jednokratan, iako se plaća održavanje sustava. Jedan zaposlenik godišnje skuplji je od postavljanja novog bankomata, a naravno, nije jednokratan trošak. Bankomat se postavi i plaća održavanje, a zaposleniku se isplaćuje plaća perpetuirano.

Komentirajte prvi

New Report

Close