Na međunarodnom sajmu za komunalnu tehnologiju, IFAT Munich, domaća kompanija Rasco predstavila je novo tehnološko dostignuće – veliku cestovnu čistilicu Lynx H2 5000 s pogonom na vodik.
“Reakcije su miks iznenađenja i oduševljenja”, poručuje Ivan Franičević, predsjednik Uprave tvrtke Rasco, koji i sam sudjeluje na predstavljanju inovacije na najvećem europskom sajmu komunalnih vozila u Münchenu.
Iznenađenje i oduševljene ne treba čuditi kada se u obzir uzme činjenica da je tvrtka iz Kalinovca, koja zapošljava više od 400 ljudi, prva u svijetu predstavila komercijalno dostupnu veliku čistilicu s pogonom na vodik.
Potražnja upitna
To komunalno vozilo, osim naprednih tehničkih specifikacija, ima vrlo bitnu prednost u odnosu na sva ostala dostupna na tržištu– doprinosi smanjenju štetnog utjecaja na okoliš.
“Potražnju tržišta za čistilicom s pogonom na vodik tek ćemo vidjeti. Riječ je o komunalnom vozilu koje je dio portfelja čistilica većih od pet kubičnih metara koje su namijenjene čišćenju većih površina. U tom portfelju imamo i dizelsku izvedbu od koje sigurno imamo velika očekivanja.
No, s vodikom ćemo tek vidjeti. Prvo moramo uvjeriti kupce da ima zadovoljavajuće, pa čak i bolje performanse od trenutačno dominantnih dizelskih čistilica, a onda njihova infrastruktura mora biti dovoljna za upravljanje ovakvim vozilom. To će zahtijevati vrijeme i rad, no vjerujem da će se ulaganje isplatiti”, poručuje Franičević iz Münchena za Poslovni dnevnik.
Na razvoju tek predstavljene čistilice, koju pokreću isti elektromotori kakvi se mogu naći u električnim automobilima – s time da energija potrebna za pogon ne dolazi iz baterije, već iz gorivih vodikovih ćelija pa je jedini nusproizvod voda – kompanija je radila tri godine i uložila pet milijuna eura (dio je sufinanciran iz EU fondova).
Iako je povrat neizvjestan, Franičević ističe da je razvoj Lynx H2 5000 čistilice iznimno bitan za tvrtku jer je bio platforma za svladavanje kompleksne tehnologije vodika. Neprocjenjiv je to zalog za razvoj Rascoa, jer svijet ubrzano ide prema održivoj mobilnost u kojoj bi vodik trebao imati svoje mjesto. U tom segmentu kompanija iz Kalinovca diktira svjetske trendove.
I dok Rasco tržištu nudi vozilo, odnosno čistilicu koja može nositi više od 10 kg vodika pod pritiskom od čak 700 bara te s jednim punjenjem može raditi do 8 sati, punionice vodika tek treba izgraditi. Hrvatska još nema niti jednu pa se Rasco okreće stranim tržištima, na kojima i inače ostvaruje 90% prihoda.
Vrijeme vodika tek dolazi
Velike šanse imaju na njemačkom, francuskom, britanskom i španjolskom tržištu, na kojima infrastruktura postoji i ubrzano se širi, kaže Franičević koji ne očekuje da će vodikova tehnologija biti prva i jedina u dekarbonizaciji transporta, posebno ne kod osobnih automobila. No kod velikih, građevinskih strojeva, kamiona i čistilica, vjeruje da će vodik imati svoje mjesto.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu