Turizam u novoj krizi – nestašice i rast cijena prijete sezoni 2022.

Autor: Marija Crnjak , 24. listopad 2021. u 22:01
Ako turisti i uspiju odsjesti u hotelu i unajmiti vozilo, to bi u 2022. mogli papreno platiti/SHUTTERSTOCK

Ništa lakše nije ni agencijama i ugostiteljstvu, koji ne mogu planirati cijene i ne znaju hoće li već na proljeće moći isporučiti usluge tržištu koje bilježi visoku potražnju.

Kratko je trajala euforija uspješne ljetne sezone, nakon pandemije virusa turizam je snašla iduća kriza, jednako neizvjesna – globalna poskupljenja i nestašice energenata, robe, materijala i proizvoda nova su ozbiljna prijetnja turističkom biznisu, a posljedice koje će izazvati tek se počinju nazirati.

Zasad je najteže pogođena djelatnost rent a cara, a puno lakše nije ni agencijama i ugostiteljstvu, koji ne samo da ne mogu planirati cijene, već i ne znaju hoće li na proljeće moći isporučiti usluge tržištu koje bilježi visoku potražnju. Ako turisti i uspiju odsjesti u hotelu, pojesti večeru u restoranu i unajmiti vozilo, to bi u 2022. mogli papreno platiti.

“U normalnim godinama ovo bi bilo razdoblje kad se ugovaraju poslovi s dobavljačima i kupcima, između velikih organizatora putovanja, agencija, hotela, kampova, definiraju se paket aranžmani, potrebe za uslugama prijevoza, nabavljaju automobili za najam.

Pandemija je te procese uzdrmala pa nije bilo potražnje i sve se svelo na preživljavanje i rezanje troškova, a sad imamo situaciju da smo naglo dobili potražnju, ali jako je teško sastaviti ponudu”, pojašnjava za Poslovni dnevnik Boris Žgomba, predsjednik Uprave najveće domaće agencije Uniline i predsjednik udruženja agencija Hrvatske gospodarske komore.

5

eura na dan koštao je najam auta u Španjolskoj u sezoni 2019/2020.

Na turizam u svim segmentima jednako će utjecati i rast cijena i kašnjenja u isporukama, odnosno nestašice. Kako je to djelatnost koja objedinjuje niz drugih, u pitanje će doći sve od hrane i pića do transfera, čartera, autobusa, higijenskih proizvoda, ambalaža, namještaja, ručnika…

Budući da za Hrvatsku slijede mjeseci niske sezone, to se kod nekih neće manifestirati prije proljeća, a teško je planirati kakva će tad biti situacija. No, planiranje je upravo ključna riječ u sektoru, najviše u segmentu cjenovne politike.

Prodavatelji usluga su trenutačno u najvećem problemu, jer imaju situaciju da se cijene mijenjaju na dnevnoj bazi, što znači da ugovorena cijena, koja se definirala u normalnim vremenima, više ne može preživjeti.

Nemaju nikakav input za formiranje cijena, a ako se pokušaju zaštititi i postave previsoku cijenu, u velikom su riziku da ne budu konkurentni. A želimo li da nam gosti dođu 1. travnja i krenemo s predsezonom, mi bismo sada trebali imati kalkulaciju za partnere, kako bi oni mogli formirati cijene”, kaže Žgomba.

Zima će biti mirna, a proljeće…

Istodobno, iz razgovora s velikim organizatorima putovanja saznaje se da je potražnja za Hrvatsku za 2022. visoka. Transport je za turizam posebno važna i jako upitna stavka u narednom periodu, bilo po pitanju javnog prijevoza ili najma vozila. U ovom trenutku neizvjesno je kako će se u idućim tjednima i mjesecima kretati ponuda i cijene aviokompanija, od redovnih linija do čartera, kao i autobusera i organizatora transfera.

Boris Žgomba, predsjednik Uprave najveće domaće agencije Uniline i Udruženja agencija HGK/Davor Puklavec/PIXSELL

Krešimir Dobrilović, osnivač i direktor tvrtke Carwiz otkriva da se zbog krize opskrbe na cijelom europskom tržištu cijene sad uopće ne ugovaraju, nego samo donekle količine. Zima će proteći u relativnom miru zbog smanjene potražnje, ali proljeće je jako blizu.

“Uvoznici vozila nemaju konkretnih informacija za sljedeću godinu, a oni koji će imati aute već najavljuju veće cijene, što povlači i više cijene svih ostalih troškova nabavke vozila. Vijesti kao što je ova o zatvaranju pogona Škode u Češkoj nas dodatno brinu. Cijene rent a car usluga su otišle u nebo i to nije dobro za tržište na kojem postoji potražnja.

Mnoge rent a car kompanije okreću se alternativi korištenja više rabljenih automobila u floti, no to nam neće puno pomoći jer ni tih vozila nema dovoljno. Isto vrijedi u čitavoj Europi”, ispričao nam je Dobrilović. Dinamika rent a car biznisa bila je da se krajem godine definira broj vozila i cijene.

“Sad imamo situaciju da se unutar jednog dana tri do četiri puta mijenjaju cijene. Zbog toga je sad jako teško reći kakve će biti cijene najma vozila u 2022., no možemo očekivati da budu puno drukčije nego prije pandemije”, smatra vlasnik Carwiza.

Krešimir Dobrilović, osnivač i direktor tvrtke Carwiz za najam vozila/Matija Habljak/PIXSELL

Želi vidjeti pozitivan ishod

Ipak, želi vidjeti i pozitivan ishod priče, a to je stabilizacija tržišta negdje “na sredini”. “Ovo što sad imamo je jedan ekstrem, no i prije pandemije tržište je bilo ekstremno, samo u drugom smjeru. Prije pandemije smo svi samo tražili da bude jeftinije i krajnji korisnik je dobivao cijenu koja više nije bila realna”, kaže Dobrilović i daje primjer.

U sezoni 2019/2020. u Španjolskoj ste mogli za 5 eura unajmiti automobil na dan, ali imali ste i skrivene troškove, koje ako niste podmirili riskirali ste da vas kompanija globi za sitan kvar i slično. Sličan sistem imale su aviokompanije, mogli ste letjeti za 10 eura ali s jednom ručnom prtljagom, sve ostalo ste plaćali.

“Ova današnja situacija bi se mogla stabilizirati na razinu da imamo zdravi sustav ponude i potražnje i realnije cijene, što bi nam svima moglo povećati profitabilnost, posljedično povećati i plaće i standard, te povećati potrošnju”, priželjkuje Dobrilović.

Komentirajte prvi

New Report

Close