Najave vodećih turističkih kompanija da u ovoj godini isplate dividendu dioničarima dobar su znak oporavka sektora koji ovog ljeta bilježi veliku potražnju uz rast prihoda, ali i troškova koji bi mogli usporiti i ambicije za buduća ulaganja.
Dok polako završavaju sa špicom sezone koja će mnogima završiti s trećim kvartalom, u sektoru se već aktivno pripremaju za 2023., godinu koja i dalje nosi neizvjesnost zbog inflacije i cijena energenata, uz sad već ustaljeno, a bolno pitanje – kako pronaći dobre radnike?
Sljedeća godina, doduše, s ulaskom Hrvatske u eurozonu, turističkom sektoru nosi pad valutnog rizika od razlika tečaja eura u odnosu na kunu. Uz ulazak u Schengenski prostor, to bi moglo donijeti i dodatni impuls Hrvatskoj kao turističkoj destinaciji.
Na ljestvici najvećih turističkih kompanija i dalje je trojac Valamar Riviera, Maistra i Plava laguna, kompanije čija su središta u Istri, no kapaciteti duž cijelog Jadrana, a djelomice i u Austriji.
Normalizacija poslovanja
Najveća turistička kompanija na domaćem tržištu, Valamar Riviera, u 2021. godini ostvarila je poslovne prihode od 1,6 milijardi kuna, što je 74 posto realizacije u 2019. godini, uz operativnu dobit (EBITDA) na razini 84 posto iz pretpandemijske godine. U ljetnoj sezoni kompanija je imala normalizaciju poslovanja u gotovo svim destinacijama, osim u objektima niže kategorije u Dubrovniku.
Cijena noćenja u Valamarovim objektima lani je rasla za 6 posto u odnosu na 2019., nakon izrazito jake potražnje u sezoni, s tim da je realizacija kanala direktne prodaje narasla na 859 milijuna kuna, čime je ostvareno 64% ukupnih prihoda pansiona u odnosu na 45 posto u 2019. To je dodatno doprinijelo profitabilnosti poslovanja.
Valamar je u prvoj polovici ove godine ostvario 2,1 milijuna noćenja uz poslovne prihode od 677,5 milijuna kuna što je usporedivo s obimom poslovanja u prvih šest mjeseci pretkrizne 2019. godine. Rast u prvom polugodištu 2022. najvećim je dijelom rezultat rasta prosječnih cijena koje su osam posto više u odnosu na 2019.
Najbolji rezultati zabilježeni su u premium segmentu. Međutim, povećani troškovi, prvenstveno električne energije, rada i prehrambenih proizvoda imali su značajan utjecaj na profitabilnost. Operativna dobit za prvih šest mjeseci manja je za 58 milijuna kuna u odnosu na 2019. godinu, što je u potpunosti rezultat povećanih troškova električne energije od 37 milijuna kuna te troškova rada od 22 milijuna kuna.
U prvih šest mjeseci 2022. grupa Maistra je ostvarila 590 tisuća zauzetih jedinica, što je gotovo dvostruko povećanje volumena lanjske godine, te 6 posto više od 2019. Ostvareno je 486 milijuna kuna prihoda od prodaje, 21% više nego 2019. Doduše, u istom razdoblju ostvareno je 518 mil. kn poslovnih rashoda, a što je, uslijed rasta poslovnih aktivnosti i prihoda, povećanje od 41 posto u odnosu na lanjsko razdoblje. Ostvarena EBITDA iznosi 104 milijuna kuna, dvostruko više od protekle godine.
U prošloj godini Maistra je ostvarila 85 posto volumena te 95 posto poslovnih prihoda 2019. godine. Imali su 1290 tisuća zauzetih jedinica, što je dvostruko povećanje volumena iz 2020., s tim da je najmanji pad prometa u odnosu na stabilnu 2019. godinu ostvaren u luksuznom dijelu hotelskog portfelja, te u kamping segmentu.
Ostvaren rast razine prosječne cijene u odnosu na 2020. lani je bio 16 posto, te za 6 posto u odnosu na 2019. Ukupno je ostvareno 1.230 milijuna kuna poslovnih prihoda, što je dvostruko više no 2020., te na razini 95 posto ostvarenja istog razdoblje 2019. godine. Ostvarena neto dobit Grupe 2021. iznosila je 168 milijuna kuna.
Grupa Plava laguna, u koju osim porečke Plave lagune ulaze umaški Istraturist i pridruženi dubrovački Jadranski luksuzni hoteli te Hotel Croatia, lani je imala 3,66 milijuna noćenja, 23 posto manje nego 2019., uz izuzetak kampova koji su bili na 91% pretpandemijskog prometa. Lani je Grupa je ostvarila poslovne prihode malo više od milijardu kuna odnosno 82 posto ostvarenih prihoda od prodaje u 2019.
Nominalna razina operativne dobiti EBITDA, prilagođena za jednokratne pozicije, iznosila je 406,9 milijuna kuna i bilježi značajan rast od 307,2 milijuna kuna u odnosu na isto razdoblje prethodne godine, kao rezultat rasta obujma poslovanja tijekom glavne turističke sezone, izvrsne popunjenosti u segmentu autokampova i poduzetih aktivnosti upravljanja troškovima poslovanja u uvjetima pandemije u cilju povećanja efikasnosti poslovanja. Ostvarena zarada za 10 posto je bila ispod one u 2019.
Isplaćuju dividende
Plava laguna nedavno je donijela odluku da se dobit od 145 milijuna kuna ostvarena u 2021. iskoristi za isplatu redovne dividende, a 105.000 kuna iskoristiti za isplatu povlaštene fiksne dividende. Također, iznos od 75,4 milijuna kuna iz zadržane dobiti u 2019. iskoristit će se za isplatu redovne dividende, koja će iznositi 84,30 kuna po redovnoj dionici, te 84,55 po povlaštenoj dionici.
I Valamar Riviera nedavno je najavila da planira podijeliti dividendu od 1,20 kuna (0,16 dolara/0,16 eura) po dionici u 2022. Društvo će ju podijeliti iz neraspoređene dobiti iz 2018. u iznosu od 128,1 milijuna kuna i neraspoređene dobiti iz 2019. u iznosu od 18,2 milijuna kuna.
Internacionalizacija poslovanja
I Arena Hospitality Group ove je godine premašila ukupan prihod iz 2019. godine za dva posto, zahvaljujući ne samo rastu potražnje nego i početkom rada obnovljenog Hotela Brioni u Puli. Radi se o kompaniji koja je napravila najveći iskorak na tržišta izvan Hrvatske, s 29 objekata u vlasništvu, suvlasništvu, najmu ili pod upravljanjem s više od 10.000 smještajnih jedinica u Istri u Hrvatskoj, u Nassfeldu u Austriji i u velikim gradovima Njemačke i Srednje i Istočne Europe poput Beograda, Berlina, Kölna, Nürnberga i Budimpešte.
Ukupan prihod za prošlu godinu povećao im se na 460,7 milijuna kuna, a EBITDA je značajno porasla na 163,4 milijuna kuna, zahvaljujući dobroj ljetnoj sezoni u Hrvatskoj. EBITDA se oporavila do razine od 71% dobiti u 2019. godini.
U prvih šest mjeseci ove godine u Hrvatskoj su im ukupni prihodi iznosili 145,8 milijuna kuna što je rast od 213 posto na godišnjoj razini i blago premašuju ukupne prihode iz 2019. godine za dva posto.
’Potražnja za putovanjima nastavlja rasti na svim našim ključnim tržištima od prvog kvartala. Svjedočili smo pozitivnim uvjetima poslovanja tijekom drugog tromjesečja s visokom razinom potražnje u odmorišnom segmentu i posebnim porastom na urbanim tržištima. Prihod po dostupnoj sobi (REVPar) se značajno poboljšao potaknut velikim stupnjem zauzetosti i impresivnim povećanjem cijene u svim segmentima u usporedbi s istim razdobljem 2021. godine.
U prvih šest mjeseci 2022., prihod Grupe bio je bolji od očekivanja, ali i dalje je u fazi oporavka”, izjavio je Reli Slonim, predsjednik Uprave Arena Hospitality Group. Iz Hrvatske udruge turizma zadovoljni su porastom prihoda ove godine, no ističu kako se već vrlo aktivno treba spremati za iduću. Povećana procjena Hrvatske narodne banke, koja kaže da bi ukupan prihod od turizma ove godine mogao dosegnuti 11,3 milijarde eura odnosno 800 milijuna eura više od najuspješnije 2019., još je jedan važan pokazatelj uspješnosti ove sezone.
S obzirom na očekivani nastavak snažnog turističkog prometa u nastavku glavne sezone i u posezoni, i u fizičkim i u financijskim pokazateljima, domaći ekonomski analitičari procjenjuju i veći turistički prihod od aktualne procjene HNB-a, od čak više od 12 milijardi eura.
”Ova turistička godina protječe u skladu s našim optimističnim očekivanjima, unatoč svim izazovima koje smo imali u njenoj pripremi. Nakon uspješne glavne sezone možemo očekivati jednako uspješnu posezonu, što nam pokazuje i trenutno stanje rezervacija u turističkim kompanijama, ali i dalje visoka razina interesa na našim ključnim emitivnim tržištima za popunjavanje preostalih termina u rujnu, listopadu i do kraja godine.
Turizam ove godine djeluje kao snažan poticaj domaćem gospodarstvu i kao stabilizator negativnih ekonomskih kretanja u okruženju, što svima nama koji se bavimo turizmom stavlja još veću odgovornost da upravo takav efekt turizam ostvari i sljedeće godine, koja će biti puno izazovnija od ove,” ističe Veljko Ostojić, direktor Hrvatske udruge turizma.
Imperativ za budućnost
Stoga, kako bismo bili spremni na izazove koji nas očekuju, moramo početi s pripremama već sad i imati spremno nekoliko scenarija koji će ovisiti o sigurnosnim, gospodarskim, zdravstvenim i drugim kretanjima na našim najznačajnijim emitivnim tržištima, dodaje Ostojić.
Ova godina ukazala je na izazove cijene energenata te ostalih troškova poslovanja, tržišta rada, još neriješenih pitanja zakonodavnog okvira funkcioniranja i razvoja te nam upravo spomenuto stavlja u fokus početak pripreme naredne turističke godine.
Iako su krize proteklih godina pokazale da se Europljani teško odriču svojih godišnjih odmora i da Hrvatska ima komparativnu prednost kao najbliži i najsigurniji Mediteran, mi moramo osigurati nastavak investicijskog ciklusa jer jedino tako možemo biti konkurentni i nastaviti biti snažan motor domaćeg gospodarstva, zaključuje direktor HUT-a.