Iako je nekoliko vodećih turističkih kompanija poput Maistre, Liburnia Riviera Hotela ili zadarskog Turisthotela u ovoj godini uspjelo ostvarilo porast prihoda i dobiti, kišna godina i pad na ruskom tržištu donijeli su minus u prihodu najvećim kompanijama poput Plave Lagune ili Valamara, pokazali su rezultati poslovanja u prvih devet mjeseci. Vodeće kompanije u izvješćima o poslovanju napominju kako bi imale znatno veći prihod bez podizanja međustope PDV-a sa 10 na 13 posto te gotovo 100-postotnog rasta naknade za korištenje voda.
Najznačajniju transakciju u ovoj godini provela je Plava Laguna kupnjom umaškog Istraturista od Zagrebačke banke u kolovozu. Nekoliko hotelskih kuća nekad u većinskom vlasništvu države dobilo je nove vlasnike kroz predstečajne nagodbe. HTP Korčula i Orebić su kroz tvrtku Dalmacija Hoteli kupili fond Prosperus i Laguna iz Novigrada, Hotele Medena kupio je Danko Končar, u Hotele Živogošće ušla je Karisma Hotels Adriatic, tvrtka u zajedničkom vlasništvu Agrokora, meksičke Karisme i globalne turističke kompanije TUI, u Podgoru tvrtka Novodom iza koje stoje ruski ulagači. Iako je bilo u planu još u prošloj, pa u ovoj godini, država još nije prodala tvrtke koje su poslovale s plusom, Plat, Makarsku, Imperial Rab, Maestrale, a ni do kraja realizirati projekt revitalizacije Kupara.
Srpanjska rupa u 2014. bila je snažnija nego prošlih godina, posebno u Istri koja je ostvarila pad broja noćenja za 7% veći nego lani. Kiša i pad ruskog tržišta kumovali su padu prihoda Plave Lagune koja je ostvarila 570 milijuna kuna,15% manje nego lani, doduše uz rast dobiti oko 2%. No u ovoj godini napravila je potez koji je Grupi Lukšić osigurao prvo mjesto na ljestvici naših najvećih turističkih kompanija. Kupnjom Istraturista je uz ukupan godišnji prihod od oko 1,4 milijarde kuna prerasla Valamar Grupu.
Spasonosna ulaganja
Arenaturist uspio je povećati prihod za 6,2%, što su im osigurala ulaganja u novootvoreni medulinski hotel Park Plaza Belvedere. Dobit prije oporezivanja u iznosu od 62,4 milijuna kuna rasla je 16,4% u odnosu na isto razdoblje 2013. Napominju kako bi poslovni rezultat za devet mjeseci bio bolji da nije bilo povećanja stope PDV-a na turističke i ugostiteljske usluge te stope doprinosa za zdravstvo na 15% i naknade za korištenje voda za više od 100%.
I Adrisova Maistra je povećala prihod u odnosu na lani iznosio je 732 milijuna kuna što je rast od 7%. U Upravi napominju kako je povećanje prihoda pod utjecajem rasta iskorištenosti hotela, a kao posljedica ranijih ulaganja te novih kanala prodaje porasle su i cijene.
Na porast PDV-a na usluge smještaja upozorili su i u Valamaru, čiji su vlasnici nekoliko puta najavili rezanje investicija zbog porezne nesigurnosti. Prihodi od prodaje rasli su tek 1,7%, s tim da ističu kako je na sporiji rast prihoda znatan utjecaj od oko 30 milijuna kuna imala povećana stopa PDV-a. Konsolidirani ukupni prihodi grupacije, koja je do preuzimanja Istraturista od strane Plave Lagune bila najveća turistička kompanija po prihodu u zemlji, iznose 1,03 milijardu kuna, 5,9% manje nego lani. Uevet mjesec ostvarili su konsolidiranu dobit od 218,3 milijuna kuna, uz operativnu dobit od 225,7 milijuna, a na povećanje operativne dobiti i dobiti utjecale su smanjene stope amortizacije s učinkom od oko 25 milijuna.
Ove godine otvorili su svoj prvi hotel s pet zvjezdica, Hotel President na Babinu Kuku. Realizirala su ulaganja od 350 milijuna kuna, a obnovljeni su i Argosy u Dubrovniku te hotel Zagreb u Poreču. Početkom sezone 2014. u Poreču otvoren je i njihov prvi hostel. U Valamaru upozoravaju kako povećana međustopa PDV-a te više nego udvostručena naknada za korištenje voda ima negativan utjecaj na buduća ulaganja uslijed smanjenja investicijskog potencijala, otežanog ostvarivanja povrata na pojedinačna ulaganja te niže održivosti financiranja projekata putem dugoročnih kredita, što dovodi do smanjenja konkurentnosti i zapošljavanja u turističkom sektoru.
Otegotne okolnosti
“Negativni učinci vidljivi su i u rezultatima ove sezone na sjevernom Jadranu, gdje su uslijed loših vremenskih prilika rast ostvarili uglavnom turistički objekti više kategorije, u koje su usmjerene velike investicije proteklih razdoblja”, kažu u kompaniji.
Brojke na Kvarneru dobrim dijelom to i potvrđuju. Imperial Rab u ovoj je godini imao pad prihoda za 1,5%, uz pad dobiti od 12,3%. Opatija je, za razliku od ostatka Kvarnera, imala nešto bolje brojke. Liburnia Riviera Hotelima prihod je rastao 10%, uz rast dobiti od oko 50 posto. Predsjednik uprave LRH Igor Šehanović napominje da poslovni model tvrtke ostvaruje primarne ciljeve, jer je uz 3% manji broj noćenja u ovoj godini ostvaren rast prihoda za 2%, te rast operativne dobiti za 14 posto. Inače, LRH je nedavno potvrdio da ulazi u kupnju Hotela Bernardin iz Portoroža, o čemu se pregovaralo nekoliko mjeseci, da bi se na kraju ispostavilo da su Hoteli Cavtat (u vlasništvu LRH) najbolji ponuditelj od nekoliko kandidata.
U zadarskom Turisthotelu također ističu porast davanja državi kao otegotnu okolnost u poslovanju, iako su uspjeli povećati bruto dobit za 10%. Ukupan prihod iznosio je 182 mil. kuna, 1,4% više od lani u istom razdoblju, uz operativnu dobit od 80,7 milijuna kuna.
Manja potražnja
Na poreze se žale i u HUP-u Zagreb Anđelka Leke. Tvrtka je do kraja rujna imala povećanje broja noćenja za 3%. “No smanjeni su prihodi od smještaja i prihodi od prodaje hrane i pića, jer smo morali snižavati cijene kako bismo bili konkurentni na tržištu. Zbog situacije na tržištu, smanjivanja potražnje kao i utjecaja konkurencije, nije za očekivati da će se za iznos povećanja poreza moći povećavati prodajne cijene te će teret povećanja poreza snositi društvo”, kažu u upravi tvrtke koja je u devet mjeseci imala 178 milijuna kuna prihoda u odnosu na lanjskih 185 milijuna, uz dobit od 35 milijuna, oko 1 posto manje nego lani.
U šibenskom Solarisu pohvalili su se boljim rezultatima poslovanja nego lani, uz ostvarenu dobit od 57 milijuna kuna. Stvaran ukupan prihodi veći je za 14,6 milijuna kuna. Loše vrijeme utjecalo je pak na rezultate Bluesun hotela Jake Andabaka, koji su ostvarili 87 milijuna kuna prihoda, oko 6% posto manje nego lani, uz pad dobiti za prvih devet mjeseci sa 13 na 8 milijuna kuna.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu