Dok se turistički promet na Mediteranu približava brojkama prije pandemije ili ih premašuje, kao što se to događa u Hrvatskoj, sve turističke zemlje imaju ozbiljan problem s nedostatkom osoblja koji se broji u desecima tisuća slobodnih radnih mjesta.
Grčka turistička udruga (SETE) objavila je tako da je grčka turistička sezona započela sa 70.000 nepopunjenih radnih mjesta, kako je pokazalo nedavno istraživanje njihove agencije za istraživanje (INSETE).
Paušalni izračuni u Hrvatskoj govore da od ukupno oko 160 tisuća radnih mjesta u turizmu trenutačno nepopunjeno ostaje oko trećine, dakle za sezonu nam fali još više od 50.000 radnika.
I Grčka u manjku
Prema nalazima grčke studije, rast broja dolazaka turista od 89 posto u 2022. u usporedbi s 2021. (na 27,8 milijuna) nije pratio i rast broja radnika u turizmu, pa je lani grčki hotelski sektor poslovao sa 60.000 slobodnih radnih mjesta ili svakim petim nepopunjenim.
U isto vrijeme, grčki turistički sektor ove godine trebao bi otvoriti više od 17.000 novih radnih mjesta, dosegnuvši vrhunac iz 2019. godine od ukupno 820.000 zaposlenih u sektoru. Grčka studija otkrila je da je više od 10% zaposlenika u Grčkoj zaposleno u sektoru hrane i pića i ugostiteljstvu u ljetnim mjesecima.
Taj udjel je porastao u odnosu na ranije godine, i u ljetnoj špici sezone turizam čini 10,6% ukupne zaposlenosti u usporedbi s 8,1% u 2013. godini. U razdoblju od 2013.-2022. zaposlenost u turizmu rasla je godišnje po stopi od 4,2%.
U ponedjeljak objavljena statistika Hrvatske turističke zajednice pokazala je da je u Hrvatskoj od siječnja do kraja lipnja, odnosno tijekom prvih šest mjeseci ostvareno više od 6,7 milijuna dolazaka i preko 27,3 milijuna noćenja, što u odnosu na isto razdoblje prošle godine predstavlja rast od 16% u dolascima i 10% u noćenjima, odnosno rast od 4% u noćenjima u odnosu na isto razdoblje 2019. godine.
Istodobno, na portalu MojPosao u prvih šest mjeseci objavljeno je više od 6000 oglasa u kategoriji Turizam i ugostiteljstvo, što predstavlja 16% od ukupnog broja objavljenih natječaja za posao i to je druga najzastupljenija kategorija na tom portalu, nakon prodaje. Najtraženija zanimanja u turizmu i ove godine bili su konobar, kuhar, recepcionar, pomoćni kuhar, pomoćni radnik u kuhinji te sobar.
Istodobno, međutim, pao je broj oglasa za domaću radnu snagu, što se može protumačiti sve jačim okretanjem poslodavaca prema uvoznoj radnoj snazi. U odnosu na prošlu godinu, u prvih 6 mjeseci na portalu MojPosao (i mobilnoj aplikaciji Poslovac) objavljeno je 8% više oglasa nego u istom razdoblju lani, dok je u kategoriji Turizam zabilježen pad od 8% u odnosu na prvu polovicu 2022.
Pad se bilježi najviše u priobalnim županijama, dok kontinentalne županije bilježe rast broja oglasa u ovoj kategoriji. Nema službenih brojki o točnom nedostaku radnika u turizmu u Hrvatskoj, no u Sindikatu turizma Hrvatske (STUH) procjenjuju da od ukupno 160 tisuća radnika, fali oko trećine. Eduard Andrić, predsjednik sindikata podsjeća da je u turizmu oko 70 tisuća obrtnika, a većina ih traži radnike.
Veliki krenuli na vrijeme
Na upit o dostatnosti radne snage u sezoni, iz HUT-a su nam odgovorili da se “sukladno dosadašnjim pokazateljima, ponavlja scenarij sličan prošloj godini u turističkom sektoru”. “Velike turističke kompanije, koje su uložile mnogo resursa u privlačenje i zadržavanje sezonskih radnika, uspješno su popunile radna mjesta te se ne suočavaju s velikim izazovima po tom pitanju.
S druge strane, manji i srednji objekti imaju izraženiji problem s popunjavanjem potrebnih radnih mjesta i još nisu uspjeli popuniti sve potrebne im pozicije. Prema procjenama, ove će godine biti izdano između 35.000 do 40.000 radnih dozvola za turistički sektor i ta brojka predstavlja povećanje od oko 10% u odnosu na 2022., što je u skladu s očekivanjima rasta potražnje za ovu godinu.
Važno je napomenuti da se radi o procjenama i da za točne brojke izdanih dozvola treba kontaktirati Ministarstvo unutarnjih poslova.”, naglašavaju u HUT-u.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu