Nakon što je korona kriza sustave javnog prijevoza putnika dovela pred povijesne izazove, ona energetska uzrokovana ratom u Ukrajini i eksplozijom cijena goriva su taj model ponovno stavili u fokus.
Koliko tehnologija može pomoći da urbana mobilnost budu što učinkovitija te koji su trendovi u Europskoj uniji i svijetu po pitanju toga, razgovarali smo Alexanderom Giegerichom, direktor prodaje njemačke Atron grupe koja je prisutna i u Hrvatskoj.
Covid19 kriza snažno je utjecala na mobilnosti, a posebno na industriju javnog prijevoza putnika. Kako je to premošteno novitetima na tržištu koji su prilagođeni samoj krizi i novonastalim uvjetima?
Većina ograničenja koja su bila na snazi tijekom korona krize sad su ukinuta. Na tržištima na kojima smo prisutni trenutno nemamo ograničenja i javni prijevoz putnika vraća se u normalu. Naši kupci sada moraju nadoknaditi određene poslove i zaostatke na projektima te dosta ulažu u zamjenu i kupnju nove opreme kao i softverskih rješenja.
Kad je o softverskim rješenjima riječ, povećana potražnja je vezana uz sve veći opseg javnog prijevoza u gradovima i regijama s fokusom na vrlo promjenjive zahtjeve od strane naručitelja. Usluge se povećavaju ili smanjuju u kratkim rokovima.
To zahtijeva vrlo fleksibilna rješenja kad su u pitanju sustavi za nadzor i kontrolu prometa te pripremu rasporeda voznih redova od strane dobavljača kao što je Atron.
Atron je na sajmu IT Trans 2022 predstavio modele suvremene naplata karata – put od papirnate karte, preko digitalne do virtualne. Možete nam reći nešto više o tome?
Govorio sam o dosljednom unapređenju javnog prijevoza koji će svim putnicima omogućiti da na najjednostavniji način kupe putne karte za putovanje autobusom i vlakom. Ono što je Atron postigao u Njemačkoj odlični su rezultati na nekoliko pilot-projekata za što jednostavnija rješenja tarifnih unija, zatim projekti u glavnim gradovima s ticketingom temeljenim na ID-u i naravno, u međuvremenu, vrlo značajan uspjeh projekata eTicketinga u Njemačkoj.
U svakom slučaju, kupovina karata u većini slučajeva još ne uzima u obzir potrebe kupaca odnosno ne olakšava sam proces kupovine. Potrebna nam je promjena kako bismo smanjili dominaciju kupovine putnih karata gotovinom. Dodatno, treba smanjiti i udio prodaje papirnatih karata.
Putnicima se mora ponuditi alternativa papirnatim kartama. Neophodno je i olakšati pristup putnicima koji rijetko koriste javni prijevoz, kao i putnicima koji dolaze iz drugih gradova i regija te stranih zemalja.
Atron kontinuirano nudi moderna rješenja koja postavljaju trendove za javni prijevoz. Kombinacija modernih rješenja rezultirat će optimizacijom procesa za prodaju karata bez barijera, bez gotovine i papira u svim regijama. Atron je dio ove modernizacije.
Kakve novitete nude Atronova rješenja i proizvodi predstavljeni na sajmu?
Pod motom “Atron spaja ljude”, Grupa je na IT-Trans 2022 konferenciji predstavila rješenja usmjerena na budućnost prodaje karata, tehnologiju nadzora prometa, upravljanje voznim parkom i garažama, kao i prateće usluge.
Sve discipline su savršeno umrežene jedna s drugom, a rješenja drugih tvrtki mogu se lako integrirati zahvaljujući otvorenim sučeljima. U dijelu prodaje karata Atron je predstavio potpuno novorazvijeni bezgotovinski automat za prodaju elektronskih i papirnatih karata. S dvije integrirane jedinice za ispis, ovaj automat za prodaju karata iznimno je jednostavan za održavanje i kompaktan te je savršen za korištenje u autobusima i vlakovima.
U stacionarnoj vanjskoj verziji može se koristiti i kao 24/7 prodajni kanal u korisničkim centrima ili na vrlo frekventnim željezničkim peronima i autobusnim postajama. Zaslon od 10 inča ne samo da omogućuje brz odabir karata, već služi i kao zaslon za informacije putnicima o dolascima i odlascima vozila u realnom vremenu.
Putna karta se izdaje elektroničkim putem (VDV-KA, Atron Token Ticket, SwissPass) ili kao papirnata karta. Bezgotovinsko plaćanje omogućuje integrirani EMV čitač (Europay, Mastercard, Visa). Nova rješenja za e-karte povećavaju udobnost putovanja za putnike i oslobađaju vozače od prodaje karata.
Novi Atron validator nadopunjuje portfelj e-ticketinga kao još kompaktnija varijanta prodajnog uređaja. Ovo rješenje može se koristiti i za kontrolu ulaska putnika kao i za prodaju e-karata.
Najsuvremenija generacija validatora brzo i pouzdano očitava beskontaktne e-kartice, EMV kartice, pametne telefone i token karte prema različitim standardima. COVID-19 potvrde putnika također se mogu provjeriti na računalu u vozilu ili putem aplikacije za kontrolu karata temeljene na Androidu.
U području prodaje sezonskih karata, Atronova podružnica Digital Data Systems GmbH (DDS) predstavila je rješenja kako učenici, studenti, tvrtke i individualni putnici mogu učinkovito dobiti svoje pretplatničke karte.
Nudi se niz pretplatničkih rješenja s web-baziranim sučeljima i modulima za korisničke centre do sveobuhvatne usluge upravljanja. Sa sigurnim web portalima i kanalima za naručivanje od Atrona i DDS-a, pojedinačni i veliki kupci uvijek imaju kontrolu nad svojim ugovorima i u svakom trenutku mogu pristupiti potrebnim listama i obrascima.
Osim što oslobađaju osoblje poslova kontrole i provjere, moderna i online rješenja osiguravaju pozitivno iskustvo za kupce sezonskih karata.
U području tehnologije operativnog upravljanja, Atron je pokazao inovativna rješenja upravljačkih centara za dispečere i korisničke informacijske centre, sa sučeljem temeljenim na pregledniku i inovacijama u operativnom upravljanju i informacijama putnicima.
Moguće namjene su u rasponu od automatiziranog upravljačkog centra do urbane varijante s opsežnim funkcijama za dispečere. Kako bi se dodatno povećala udobnost za putnike, područje informacija putnicima prošireno je infotainment modulom naše partnerske tvrtke.
Kao vrhunac u upravljanju voznim parkom i garažama, putno računalo Atron može prenijeti trenutno stanje vozila u garažu tijekom vožnje, bez interakcije vozača, čime se omogućuje siguran i autonoman rad.
Podaci o statusu vozila kao što su temperatura ulja i razina napunjenosti spremnika ili baterija također su dostupni izvršiocima u garažama. Pouzdan i beskontaktni prijenos svih relevantnih podataka o voznom parku omogućuje predvidljivo održavanje, a time i smanjenje troškova popravka i rada.
E-putni nalog Atrona rasterećuje vozača i administraciju prijevozničke tvrtke. Zahvaljujući ovom modernom softverskom rješenju, prestalo je dugotrajno i sklono greškama ručno vođenje putnih naloga. Zahtjevi za porezne olakšice mogu se kreirati pritiskom na tipku.
Nisu potrebni dodatni uređaji ili aplikacije niti ručni unos podataka. Osim uštede na radu, sustav jamči točnost i konzistentnost podataka.
Možete nam reći par riječi o IT Transu 2022 – opći trendovi u sektoru javnog prijevoza putnika, koliko ste zadovoljni nastupom Atrona, te kako vidite uspješnost konferencije i sajma nakon Covid 19 stanke ?
Jako smo zadovoljni IT Transom 2022 iz više razloga. Nakon duge stanke, bilo je to dobro za obje strane, i kupce i dobavljače. Ponovno smo bili u prilici izravno razgovarati s postojećim i potencijalnim korisnicima naših usluga, prijevozničkim poduzećima, predstavnicima lokalnih vlada te autoritetima iz sektora prijevoza putnika.
Pozitivni trendovi će se, kad je u pitanju javni prijevoz putnika, nastaviti. Sljedeći sajam na kojem je Atron također jedan od sponzora je Inno Trans 2022, koji će se uskoro održati u Berlinu gdje smo otvorili novi ured.
Kakvi su vam izazovi u svijetlu ukrajinske krize – nabava elektronike, čipova, komponenti, kablova, a isto tako i rokova isporuke te ispunjavanja ugovornih obveza?
Atron grupa kao ni njezine podružnice i podizvođači nisu aktivni u Ukrajini i Ruskoj Federaciji.
Razvoj softvera i hardvera odvija se na našim lokacijama u Markt Schwabenu (Njemačka) i Bronschhofenu (Švicarska). Komponente nabavljamo iz cijelog svijeta, što nas čini manje ovisnim o pojedinačnim dobavljačima.
Međutim, suočavamo se s problemima vezanim uz rokove isporuke što je, nažalost, problem svjetskog gospodarstva. Iz predostrožnosti smo prošle godine popunili skladišta zalihama kritičnih komponenti i rezervnih dijelova.
Kako vidite da će se sektor u kojem djelujete razvijati u narednom razdoblju, posebno s očekivanom implementacijom e-mobilnosti i autonomnih vozila?
E-mobilnost u autobusima nastavit će se afirmirati, uglavnom u gradskom prometu. To zahtijeva posebne alate za nadzor vozila poput onih koje je Atron razvio u području upravljanja voznim parkom.
Riječ je o fleksibilnim prilagodbama tipu vozila ili stalnom praćenju od strane dispečera i garažnog osoblja preostalog dometa s određenim kapacitetom baterije.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu