‘Tržište kozmetičkih proizvoda odolijeva krizama, vjerujem da će nastaviti s rastom’

Autor: Josipa Ban , 13. siječanj 2023. u 07:00
Vanya Panayotova/Dario Marić

Vanya Panayotova, generalna direktorica L’Oréala za regiju Adria-Balkan, o poslovanju u izazovnim vremenima i dvoznamenkastom rastu unatoč krizi, specifičnostima beauty industrije i ambicioznim kompanijskim ciljevima vezanim za održivost.

Svjetski kozmetički brend L’Oréal ostvario je vrlo dobre poslovne rezultate u ovoj godini jer im je prodaja rasla 20,5 posto. Zanimljivo, neizvjesnosti i očekivano usporavanje, a možda i kriza u sljedećoj godini, vjerojatno se na ovu industriju neće odraziti.

U intervjuu za Poslovni dnevnik, Vanya Panayotova, generalna direktorica tvrtke L’Oréal za regiju Adria-Balkan, otkriva da se više šminke troši upravo za vrijeme krize. Otkriva i da je održivost smjer koji si je kompanija zacrtala programom donesenim 2020. pa bi tako do 2030. 100 posto njihove plastične ambalaže trebalo biti iz recikliranih izvora ili izvora na bio-bazi.

O održivosti pak, kaže Panayotova, koja je na funkciju generalne direktorice za regiju koja obuhvaća osam država, uključujući i hrvatsko, stupila 2020., vode računa i pri kreiranju novih proizvoda. Panayotova objašnjava i s kakvim se izazovima industrija suočava te kako se s njima nosi.

Grupa L’Oréal je krajem rujna 2022. zabilježila porast prodaje od 20 %. Kakvi su poslovni rezultati za Europu i po odjelima?
Kombinacija robusnog poslovnog modela, agilnosti i predanosti naših timova diljem svijeta omogućila je L’Oréalu da ponovno ostvari značajno bolje rezultate i ojača svoju vodeću poziciju u svijetu u segmentu ‘beauty’ kompanija.

Rezultati Grupe u prvih 9 mjeseci 2022. godine pokazali su da je prodaja dosegnula 27,94 milijarde eura što je povećanje od 20,5% u usporedbi s 2019. Sve geografske zone Grupe napredovale su, uz izvanredan učinak u Europi. Krajem rujna, zona Europe je zabilježila snažan rast od 13,7% s prodajom od 8,4 milijardi eura.

Osim toga, rast je uravnotežen između poslovnih jedinica u Europi. Poslovna jedinica robe široke potrošnje postigla je ubrzani rast s vrlo dobrim rezultatima u područjima šminke, njege kose i kože. Poslovna jedinica aktivne kozmetike nastavila je ostvarivati bolje rezultate od ostatka tržišta dermo-kozmetike, posebno zahvaljujući brendovima La Roche-Posay i CeraVe, čija je linija za kontrolu nepravilnosti imala izvrsno lansiranje.

Poslovna jedinica luksuznih proizvoda iskoristila je prednosti svog dinamičnog portfolija za brendove mirisa uz što su Paradoxe by Prada i Armani Code imali vrlo dobar početak. Poslovna jedinica Professional Products kapitalizirala je snagu svoje pozicije u e-trgovini kao i poziciju dinamičnog premium tržišta za njegu kose.

20,5

posto rasli su u prvih devet lanjskih mjeseci prihodi Grupe L’Oréal u usporedbi s 2019. godinom

Brojke na razini Grupe pokazuju da kozmetička industrija ne bilježi pad unatoč brojnim neizvjesnostima i nestabilnostima. Čemu to možemo pripisati?
U našem slučaju, tržište kozmetičkih proizvoda je tržište koje nastavlja rasti i nije toliko osjetljivo na krize kao što su druge industrije. U izazovnim vremenima ljudi traže utočište u ljepoti, odnosno ljudi prirodno imaju beskonačnu težnju prema ljepoti.

Primjer za to je takozvani “učinak ruža” koji pokazuje kako se, paradoksalno, više šminke troši za vrijeme kriza. Sukladno tome, pozitivno gledamo na budućnost, čak i u slučaju da to od nas zahtjeva prilagodbu. Vjerujem da će beauty tržište nastaviti rasti, unatoč nesigurnim vremenima.

Kakva su vaša poslovna očekivanja za sljedeću godinu s obzirom na to da se očekuje usporavanje gospodarstva, pa čak i recesija? Što vam govori iskustvo iz prošlih kriza, kako kriza utječe na tržište kozmetičkih proizvoda?
Do sada nismo vidjeli promjenu potrošačkih navika kao odgovor na inflaciju, odnosno zamjenu postojećih za nešto jeftinije brendove. Ljudi više paze što kupuju, ali naši kupci i dalje zahtijevaju kvalitetu. Kvaliteta je ono što je važno.

Na kraju, nemoguće je predvidjeti budućnost, ali u L’Oréalu razmatramo sve čimbenike kada donosimo odluke, i ostajemo prilagodljivi u tom procesu kako bismo osigurali nastavak našeg rasta.

Održivost poslovanja nužna je za gotovo sve tvrtke zbog klimatskih promjena i ciljeva koje je postavila Europska unija. Grupa L’Oréal brine o održivosti jer ste 2020. predstavili program za održivi način poslovanja – L’Oréal for the Future. Koje ste si ciljeve postavili s tim programom?
Program ima tri temeljna stupa. To su transformacija Grupe i poštivanje planetarnih granica, osnaživanje našeg poslovnog ekosustava i pomoć u njegovom prijelazu u održiviji svijet te doprinos u rješavanju svjetskih izazova podržavanjem hitnih društvenih i ekoloških potreba.

Strategija programa temelji se na mjerljivim ciljevima za smanjenje utjecaja aktivnosti Grupe na klimu, vodu, bioraznolikost i prirodne resurse.

U našoj transformaciji poslovanja postavili smo jasne ciljeve u pogledu poštivanja ograničenja planeta. Do 2025. godine će sve L’Oréalove lokacije postići ugljičnu neutralnost poboljšanjem energetske učinkovitosti i korištenjem 100% obnovljive energije. Do 2030. godine će 100% plastike korištene u ambalaži L’Oréalovih proizvoda biti iz recikliranih izvora ili izvora na bio-bazi. Do 2030. godine će L’Oréal smanjiti cjelokupnu emisiju stakleničkih plinova za 50% po gotovom proizvodu, u usporedbi s 2016.

Od 2005. godine, Grupa je smanjila emisije CO2 naših pogona i distribucijskih centara za 78%, dok je istovremeno obujam proizvodnje porastao za 37%. Krajem 2019. godine, L’Oréal je imao 35 ugljično neutralnih lokacija (što znači da koriste 100% obnovljivu energiju) uključujući i 14 tvornica. Također, L’Oréal je jedina tvrtka na svijetu koja je 7 godina za redom postigla ocjenu “A” u sva tri CDP rangiranja – zaštita klime, upravljanje vodama te očuvanje šuma.

Gdje ste danas od ispunjenja tih ciljeva?
Kako bismo optimizirali našu ambalažu, implementirali smo širok raspon komplementarnih inicijativa kao što su korištenje recikliranih materijala, smanjenje težine ambalaže kao i korištenje materijala nastalih iz obnovljivih izvora.

Također, omogućili smo ponovno punjenje pojedine ambalaže (refil) kod kuće ili na prodajnim mjestima te smanjili jednokratnu ambalažu ili je čak eliminirali putem inovativnih formula kao što su kozmetički proizvodi u čvrstom stanju (npr. Garnier šampon u čvrstom stanju). Glavni izazov u ovom području je educirati potrošače o važnosti optimizacije ambalaže i održavanju iste jednostavnom i privlačnom za korištenje.

Nadalje, transport i utjecaj transporta su nam od iznimne važnosti jer su izravno povezani s emisijom CO2. Od 2006. godine smo smanjili emisiju CO2 za 23% vezanu za transport naših proizvoda u regiji u kojoj poslujemo.

Govoreći o izvorima i potrošnji prirodnih resursa postigli smo vrlo dobre rezultate do 2021. godine. Tako je 60% naših sastojaka u formulama na bio-bazi, odnosno dobiveni su iz bogatih minerala ili iz kružnih procesa. Čak 21% plastike koja se koristi u našoj ambalaži dolazi iz recikliranih izvora ili izvora na bio-bazi.

L’Oréal je 97% otpada ponovno upotrijebio, reciklirao ili iskoristio za proizvodnju energije, a 100% papira korištenog za letke o proizvodima i 99,9% kartona korištenog za sklopive kutije za gotove proizvode certificirano je oznakom da potječe iz šuma kojima se održivo upravlja. U 2021., 67% volumena plastičnog PET-a kojeg Grupa globalno koristi je recikliranog podrijetla.

Beauty industrija je karakteristična po stalnim inovacijama u proizvodima i novim formulama. To zahtijeva stalna ulaganja u istraživanje i inovacije, Koliko L’Oréal ulaže u inovacije?
U L’Oréalu nema inovacija bez znanosti i to je ono što nas čini drugačijima još od 1909. godine. To je bio izvorni rizik koji je Eugène Schueller preuzeo kada je osnovao tvrtku L’Oréal.

Svaki dan više od 4000 ljudi radi u našim centrima za istraživanje i inovacije diljem svijeta. Predstavili smo vrlo važnu transformaciju svojih istraživačkih inovacija kroz usvajanje pristupa ‘zelene znanosti’ kao dio misije da potrošačima ponudi proizvode koji su sve učinkovitiji, sigurniji i izrađeni poštujući okoliš.

Zelene znanosti su znanstvene discipline, od uzgoja i biotehnologije do zelene kemije i znanosti o formulaciji, koje koristimo kako bismo ispunili svoje ciljeve održivosti, a istovremeno nudili sigurne i učinkovite proizvode. Naši proizvodi ispunjavaju sva očekivanja te su ne samo prirodniji i s manje kemikalija već i sigurniji te učinkovitiji.

Osim toga, stvaramo ljepotu budućnosti koju nazivamo beauty-tech te koja će sve više biti kombinacija tehnologije i personalizacije. Danas se tehnologija ne odnosi samo na proizvode, već i, iznad svega, na usluge, na kontakt s kupcem. Uzmite u obzir da možemo proizvesti 23 000 nijansi pudera – praktički sve nijanse boja. Zamislite što to konkretno znači za uključivost. Naš je svijet vođen emocijama koje treba kombinirati s tehnološkim odgovorom. To će činiti razliku

Upravo se spremamo za nadolazeći CES, najveći svjetski tehnološki sajam u Las Vegasu početkom siječnja, na kojemu ćemo otkriti naše najnovije “beauty-tech” inovacije.

Potrošači se u sve većoj mjeri okreću ka prirodnim i ekološkim proizvodima. Kako se L’Oréal prilagođava ovim zahtjevima potrošača?
Kako potražnja za organskom i ekološki prihvatljivom kozmetikom raste, naš cilj je da u usporedbi sa sadašnjih oko 70%, u sljedećih 10 godina 95% sastojaka u proizvodima svih naših brendova dolazi iz biljaka i cvijeća koje je moguće obnoviti ili ponovno zasaditi te minerala kojih ima u izobilju. Nadalje, pomak prema pristupu “zelene znanosti” u istraživanju i razvoju također uključuje razvoj formula koje nisu štetne za vodene ekosustave kada su otopljene u vodi.

Kako biste opisali trenutna tržišna kretanja, što potrošači najviše traže?
Jednostavne funkcionalne karakteristike proizvoda više nisu dovoljne. Potrošači traže proizvode potkrijepljene znanošću, uz potpunu transparentnost. Nakon COVID-a još se više usredotočuju na zdravstvene i wellness potrebe, sve je veća potražnja za proizvodima, pakiranjima i sastojcima koji su antibakterijski, zaštitni i za jačanje imuniteta.

Kao posljedica društvenih poremećaja je sve veća osjetljivost potrošača na vrijednosti kao što su dobra vrijednost za novac, davanje više za manje i pristupačnije premium iskustvo (opravdano kvalitetom, izvedbom i jedinstvenošću). U kupnji spajaju pragmatizam i racionalnost. Također, brendovi bi trebali biti predvodnici promjena i zalagati se za društvene ciljeve, čineći ljepotu sveobuhvatnom te poštujući razlike.

Industrija ljepote uglavnom je usmjerena na žene, skupinu u koju L’Oréal mnogo ulaže. U sklopu programa L’Oréal for the Future osnovali ste i dobrotvorni fond vrijedan 150 milijuna eura. Većina od 100 milijuna eura namijenjena je istraživanju utjecaja klimatskih promjena na okoliš, a 50 milijuna za pomoć visoko ranjivim skupinama žena. U koje programe za pomoć ženama ulažete i koliko je žena uključeno u programe?
Kako bismo ostvarili najveći pozitivni učinak, udružili smo se sa 120 dobrotvornih organizacija i partnera na terenu u 30 zemalja svijeta, uključujući i Hrvatsku. Zajedno smo usredotočeni na pomoć ženama tako da dobiju pristup obrazovanju, pronađu posao i integriraju se u društvo, a ujedno se borimo protiv nasilja, siromaštva i podržavamo žene izbjeglice i invalide.

Do sada smo već podržali 400 tisuća žena i djevojaka izravno, a neizravno još 700 tisuća ljudi unutar njihovih zajednica. Do sada smo u regiji podržali 7 neprofitnih organizacija od toga u Hrvatskoj čak 4 neprofitne organizacije. Trogodišnji fond dio je naše ambicije da doprinesemo rješavanju velikih društvenih i ekoloških izazova s kojima se susrećemo i to ostvarujemo kroz L’Oréal for the Future program održivosti.

Ne ciljate samo na ranjive skupine žena. U Hrvatskoj od 2006. godine kroz Nacionalni program stipendiranja “Za žene u znanosti” ulažete u najvišu razinu doktorskog obrazovanja žena. Kroz njega su do danas prošle 62 hrvatske znanstvenice. Zašto vam je ovaj program važan? Vidite li promjene na tom polju, više žena u znanosti, ne samo u Hrvatskoj, nego u svim zemljama regije?
Svake godine L’Oréal-UNESCO programi “Za žene u znanosti” podržavaju više od 250 talentiranih mladih znanstvenica. Kroz svoja 52 regionalna i nacionalna programa Zaklada L’Oréal i UNESCO podupiru ih u ključnom razdoblju njihove karijere, tijekom disertacije ili postdoktorskog studija.

Od 2006., program u Hrvatskoj provode L’Oréal Adria i Hrvatsko povjerenstvo za UNESCO pri Ministarstvu kulture i medija, a do sada su ukupno nagrađene 62 hrvatske znanstvenice u završnoj fazi doktorskih disertacija. Program predstavlja veliki doprinos hrvatskoj akademskoj zajednici i pridonosi poboljšanju položaja žena u znanstvenim zvanjima.

Komentirajte prvi

New Report

Close